CPU Kylare till i5-760 med Asus P7P55D-E LX och Cooler Master HAF 912 PLus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

CPU Kylare till i5-760 med Asus P7P55D-E LX och Cooler Master HAF 912 PLus

Tjena!

Jag letar febrilt efter en kylare till min i5-760 2,8ghz som sitter på ett ASUS P7P55D-E LX moderkort. Jag kan inte mycket om detta och tänkte göra ett försök att få hjälp hos Sweclockers. Jag vill kunna övercklocka processorn till åtminstone 3,5ghz, men även lite mer om möjligt.

Någon som kan ge tips på en CPU kylare till just detta moderkort och chassi?

Något som fungerar bra till överklockning men som inte låter allt för mycket och som inte tar för stor palts, då chassit är midi och inte jätterymligt.

Någon snäll och kunnig som kan ge tips vore väldigt tacksamt? Jag har dessutom 2 st Noctua Nf 120mm som sitter på toppen och en 140mm av samma typ på sidan som insug.

/Mackiiie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2011

Hej

Skrivet av Mackiiie:

Tjena!

Jag letar febrilt efter en kylare till min i5-760 2,8ghz som sitter på ett ASUS P7P55D-E LX moderkort. Jag kan inte mycket om detta och tänkte göra ett försök att få hjälp hos Sweclockers. Jag vill kunna övercklocka processorn till åtminstone 3,5ghz, men även lite mer om möjligt.

Någon som kan ge tips på en CPU kylare till just detta moderkort och chassi?

Något som fungerar bra till överklockning men som inte låter allt för mycket och som inte tar för stor palts, då chassit är midi och inte jätterymligt.

Någon snäll och kunnig som kan ge tips vore väldigt tacksamt? Jag har dessutom 2 st Noctua Nf 120mm som sitter på toppen och en 140mm av samma typ på sidan som insug.

/Mackiiie

Har samma modekort samt CPU som dig och har gjort en del överklockning. CPU kylaren som jag använder är Cooler Master Hyper 212 Plus vilken är en kanon kylare. Ligger på 25-30 idle och maxar 60 i load. Men mitt problem med överklockningen är att mitt grafikkort går sönder, ett XFX 5850 black edition. Om jag sätter bclk på 180 och cpu ratio på 20 volt 1.26 för att sedan få 3.6 Ghz så rullar den över alla tester som intel burn test och prime95.

Grejjen är att mitt grakkort går sönder två veckor senare när jag överklockat, så funkar all bra utom i spel fem minuter sen blir det grått med andra färgglada ränder över skärmen man måste hålla ner start knappen för att stänga av datorn och försöka igen. Så allt funkar utom i spel då jag får gråskärm efter fem min :(. Men sedan efter en-två veckor så blir det helt svart på skärmen när man startar datorn och jag får ringa till komplett för att reklamera grafikkortet (hänt två gånger) nu sitter jag på mitt tredje grafikkort och har aldrig försökt gå in i BIOS igen. Har aldrig rört PCIE klocket eller något vet inte vad som händer.

Det roliga är när grafikkortet går sönder och jag inte får upp något på skärmen när jag startar datorn så kör jag på standard klocks så det är som den blir smittad och sen inte kan bli av med det och går sönder. Skit knasigt, vill gärna ha hjälp med detta all får svara som kan hjälpa mig och forsätta ge förslag på kylare till killen.

Min dator: i5 760 @ 4 Ghz. Cooler Master Hyper 212 + CPU kylare. XFX ATI Radeon 5850 Black edition @ 765 Hz (stock). Asus p7p55d-e lx. 1 GB hårddisk. 4 GB Corsair @ 1600 Hz. 650 Watt nätagg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Grafikkort går sönder?
då klockar du fel
Jag skulle köra antingen en Noctua DH-14 / Slutet vattenkylningssystem,
Har Nästintill samma moderkort men samma prolle som ligger och rullar i 4,2 ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollollollhättan
Registrerad
Dec 2010

Jag använder mig av Corsair H70 vattenkylning. Har just nu Idle temps runt 35 och load runt 60-65 i OCCT test i 30 min.
När jag spela BF3 hade jag load temp på runt 45-50.

Går att byta ut orginal fläktarna i paketet man får med till något annat som Scythe gentle typhoon som är tystare.
I dagsläget finns det såklart billigare o bättre varianter på vattenkylning så det är bara att leta efter ett som passar din budget och chassi.

Lycka till

| I7 2600K @4.7 | Mobo Fatal1ty Z68 Professional Gen3 |CORSAIR HX 750W| Asus Geforce GTX 780 Ti | 1 St Samsung SP 1TB / Samsung 840 Basic 128 | 8Gig Corsair vengeance 1866Mhz | Chassi Define XL |OS Win 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dougielol:

Grafikkort går sönder?
då klockar du fel
Jag skulle köra antingen en Noctua DH-14 / Slutet vattenkylningssystem,
Har Nästintill samma moderkort men samma prolle som ligger och rullar i 4,2 ghz

Tjao

Ja fattar inte vad jag gör när jag få grafikkortet att pajja då BCLK inte borde kontrollera grafikkortet hastighet :o. Kan du inte skriva vad du kör för BCLK cpu ration volt osv och andra inställningar som kanske kan fixa mitt problem :). För cpu får jag aldrig BSOD av när jag stressar den utan det är när jag kört Black Ops i fem minuter så fr jag gråskärm och tvingas startas om datorn. Något som jag tänk på också är när jag startar datorn och win 7 laddas efter det då jag ska skriva in lösen så blir det ett grått sträck över en skärmen (har två) blir liksom en arteffect :(. Vad beror det på?

Mvh Swidich

Min dator: i5 760 @ 4 Ghz. Cooler Master Hyper 212 + CPU kylare. XFX ATI Radeon 5850 Black edition @ 765 Hz (stock). Asus p7p55d-e lx. 1 GB hårddisk. 4 GB Corsair @ 1600 Hz. 650 Watt nätagg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Swidich:

Tjao

Ja fattar inte vad jag gör när jag få grafikkortet att pajja då BCLK inte borde kontrollera grafikkortet hastighet :o. Kan du inte skriva vad du kör för BCLK cpu ration volt osv och andra inställningar som kanske kan fixa mitt problem :). För cpu får jag aldrig BSOD av när jag stressar den utan det är när jag kört Black Ops i fem minuter så fr jag gråskärm och tvingas startas om datorn. Något som jag tänk på också är när jag startar datorn och win 7 laddas efter det då jag ska skriva in lösen så blir det ett grått sträck över en skärmen (har två) blir liksom en arteffect :(. Vad beror det på?

Mvh Swidich

Okej..för nu har jag gått in via BIOS och satte D.H.O.C. P eller vad det hetetr och processorn går då i ca 2,9Ghz..temp är okej. Men nu har jag också börjat få konstiga crasher i spel. spelat Rage och rätt som det var så frös spelet..sedan blev skärmen helt vit och det kom upp en ruta med 3 alternativ. så jag väljer att stänga ner spelet. likadant i Black Ops, så har det hänt 2 gånger nu att spelet avslutas och man kommer till skrivbordet. I nedre hörnet står det att grafikdrivrutinerna slutat fungera och har återställts. Jag har testat att installera om amd catalyst igen (har ett sapphire hd 6950 2gb, upplåst till 6970).

På tal om vad som va min fråga angående CPU kylare så blir det nog en noctua nh-u9b se2.. men nu vet ja ginte om jag skall genomföra det med tanke på krasherna osv.