Underklockning = längre livslängd?

Permalänk
Medlem

Underklockning = längre livslängd?

Har köpt en ny dator men jag kör inga krävande spel så tjänar jag på att klocka ner mitt xfx radeon hd 5770 till 600/600 mhz istället för 850/1200mhz? Eller är det skadligt för kortet?

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte skadligt. Du behöver inte ens klocka ner det eftersom kortet klockar ner automatiskt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej, det är inte skadligt. Du behöver inte ens klocka ner det eftersom kortet klockar ner automatiskt.

Exakt som han säger, kortet klockar ner sig ordentligt. Vet inte hur ati gör men mitt 590 går ner på 50mhz på core när de inte används

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Det klockar ju ner sig själv om du bara sitter i windows och liknande. Och även om du skulle förlänga livslängden så kommer kortet vara uråldrigt långt innan det går sönder p.g.a det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej, det är inte skadligt. Du behöver inte ens klocka ner det eftersom kortet klockar ner automatiskt.

Jag har läst att det ska klocka ner automatiskt om det inte behövs mer men min är alltid på max...

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolsa:

Jag har läst att det ska klocka ner automatiskt om det inte behövs mer men min är alltid på max...

Kolla med GPU-Z på sensors fliken

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kolla med GPU-Z på sensors fliken

Gjort och ingen skillnad.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

När man spelar går den in i 3d läge vilket då höjer mhzn till 850/4800.
När kortet inte används går det ner i 2d läge vilket är väldigt lågt ca 50mhz.

Så om du sänker 3d klockningen så sänker du bara spel prestandan o inget annat..

Finns ingen mening o underklocka.

Hämta ner Msi afterburner så kan du se hur låg klockningen är när du inte spelar.

Permalänk

Även om det inte klockar ner sig borde det hålla tillräckligt lång tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så det är ingen mening med att under klocka för livslängden då? Men om man tänker ur ''miljö'' syn, hur mycket mindre ström drar det då? Datorn är på nästan på hela tiden så lite blir en stor skillnad i slutet :).

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Så det är ingen mening med att under klocka för livslängden då? Men om man tänker ur ''miljö'' syn, hur mycket mindre ström drar det då? Datorn är på nästan på hela tiden så lite blir en stor skillnad i slutet :).

Som jag skrev tidigare, om du underklockar 3D klockningen så gör det ingen skillnad förens du startar ett spel, o du får då sämre spel prestanda.
I windows miljön tjänar du ingenting då du är på 2D klockningen vilket redan är extremt lågt.

Vill du göra miljön en tjänst slopa datorn helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Som jag skrev tidigare, om du underklockar 3D klockningen så gör det ingen skillnad förens du startar ett spel, o du får då sämre spel prestanda.
I windows miljön tjänar du ingenting då du är på 2D klockningen vilket redan är extremt lågt.

Vill du göra miljön en tjänst slopa datorn helt

Då är det bäst att jag inte rör några inställningar :).

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Då är det bäst att jag inte rör några inställningar :).

Jo för du tjänar inget på`t o gör inte miljön någon tjänst heller