Kylning till P8Z68, iCore 5 2500K och Corsair 8GB VENGEANCE BLUE

Permalänk
Medlem

Kylning till P8Z68, iCore 5 2500K och Corsair 8GB VENGEANCE BLUE

Hej alla,

Jag har grejer enligt signatur, och har kört BF3 BETAN i veckan, tyvärr stannar det rätt ofta och det verkar som om det är CPU som blir för varm.
När det "krashar" får jag en varning att CPU över 73 grader. Jag är inte så haj på detta men jag tror att 73 grader är lite för varmt. Har fortfarande stockkylaren som kom med processorn.

Vad tycker ni att jag skall skaffa mig för kylning?

Har tittat på dessa:

  • Cooler Master Hyper TX3

  • Cooler Master Hyper 212 Plus

  • Corsair Cooling Hydro H60

  • Antec KÜHLER H2O 920

Vad tycker ni om dessa, eller finns det andra bättre alternativ?

Tror ni att jag får plats med en Cooler Master Hyper 212 över mina VENGEANCE, de har ju extra höga kylflänsar ...
Vill hålla nera kostnaderna så mycket som möjligt, men ändå kyla bra.

//
Jonny

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk

Hej JONSTE!

Sitter med typ samma komponenter som dig, P8Z68-V PRO, i5 2500k samt 2x4gb Corsair vengeance blue.

Stött på exakt samma problem som dig när jag kör Battlefield 3, processorn blir allt för varm, och jag har stängt av för att undvika skador. Beställde igår en cooler master hyper 212+. Har kollat runt lite och den ska få plats bredvid minnena (som sitter i A2 och B2).

Har en Fractal design define R3, och från vad jag har förstått ska den få plats i det chassit också Räknar med att kunna hämta/montera på onsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

Hej JONSTE!

Sitter med typ samma komponenter som dig, P8Z68-V PRO, i5 2500k samt 2x4gb Corsair vengeance blue.

Stött på exakt samma problem som dig när jag kör Battlefield 3, processorn blir allt för varm, och jag har stängt av för att undvika skador. Beställde igår en cooler master hyper 212+. Har kollat runt lite och den ska få plats bredvid minnena (som sitter i A2 och B2).

Har en Fractal design define R3, och från vad jag har förstått ska den få plats i det chassit också Räknar med att kunna hämta/montera på onsdag

Tack för svaret, jag har varit på resa ett par dagar och inte haft tillgång till dator och inte kunnat svara tidigare.

Ja, då borde den få plats i en ARC också, men jag har bestämt mig för att köra med en vattenkylare, läste lite om att det blir lite känsligt
med en tung "tower" kylare om/när man flyttar runt datorlådan, de kan ev. bryta/bända i moderkortet om jag fattade rätt.

Det blir troligen en https://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620, när jag läst här på SWECLOCKERS och andra ställen så borde det räcka för mina behov.

Än en gång tack för svaret, jag är helnöjd med min utrustning, upptäckte att processorn klockar upp sig själv under last (det är väl någon funktion på P8Z68-V), den rullar upp till runt 4.2 i OCCT med 100% last ... men den blir också typ 80 grader efter ca 30 sekunder sedan vågar jag inte köra längre

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk

Min prolle ligger kring 83gr i prime95 i 100% load. Körde så i 8tim inget problem där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Min prolle ligger kring 83gr i prime95 i 100% load. Körde så i 8tim inget problem där.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som vet hur varm man vågar låta den bli, hur länge?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Skrivet av JONSTE:

Någon som vet hur varm man vågar låta den bli, hur länge?

Den ska nog inte vara över 85 grader
Som för mig den är ju inte 83 grader dygnet runt. Den ligger på ca 55-75 vid vanlig användning (surf o spel)
. Men när man överklockar så kan man klocka på tills man är uppe på ca 85 grader sen måste man skaffa bättre kylare till cpun. Om du vill gå längre.

85g under prime i några timmar så man ser att det är stabilt är no problemo.

Ha det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Menar ni att BF3 stängdes ner eller hela datorn?

Permalänk
Medlem

Är det BF3 Betans härliga CTD bugg (Crash to desktop) så har 90% av dem som upplevt det haft ett fabriksöverklockat kort. Gärna Gigabytes version på 1GHz core klock.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Är det BF3 Betans härliga CTD bugg (Crash to desktop) så har 90% av dem som upplevt det haft ett fabriksöverklockat kort. Gärna Gigabytes version på 1GHz core klock.

Skrivet av ernor_86:

Menar ni att BF3 stängdes ner eller hela datorn?

Det är säkert den buggen som spökade för mig. Jag skyller inte "krashen" på tempen konstaterade bara att ASUS AI SUITE II som jag installerat med moderkortet varnar när processorn är över 72 grader och i samband med det "krashade" BF3, men inte alltid. Så ja det är säkert CTD buggen. Jag kör ett fabriksöverklockat GeForce GTX 560 Ti som kör i 900Mhz.

Hela datorn har inte stannat, men däremot har det skett ett par fel med "Grafikkorts drivrutinerna har stannat" ... men men det var ju BETA av allt, blir säkert bättre när Nvidia och DICE jobbat 2 veckor till ... nu är vi lite off topic

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Är det BF3 Betans härliga CTD bugg (Crash to desktop) så har 90% av dem som upplevt det haft ett fabriksöverklockat kort. Gärna Gigabytes version på 1GHz core klock.

Hej Tomtelol, Missade att du har en Antec Kühler h2o 620 PnP med 2 st 1450 GT, är du nöjd med det? Räcker det med fläktarna 1450 eller borde man ta de som (kan) snurra i 1850?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Hur byter jag kylare

Nu har jag lagt denna kundkorg på Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/992620/kylare

Hittat FAQ och förstått att jag bör använda den bättre pastan

Som ni ser har jag lagt till en kylpasta oxå. Nu undrar jag hur man gör när jag skall byta kylare?

Min dator är nästan ny (1 månad) och har varit igång runt max 40 timmar, när jag monterar bort orginalkylaren behöver jag göra rent på något sätt och hur
omtåligt är det, vad gör jag rent med?

Är det någon kylpasta applicerad på Antec 620 när man köper den? Hur tar jag bort den, eller tycker ni att jag skall låta den vara och strunta i att köpa ny?

Nybörjare på detta som ni förstår

Hittat FAQ om kylpastan här på sweclockers!!!
Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en Corsair H100 eller H80. Kör en H100 i "push and pull" på en i7-2600K och max temp i full load är 40c

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JONSTE:

Hej Tomtelol, Missade att du har en Antec Kühler h2o 620 PnP med 2 st 1450 GT, är du nöjd med det? Räcker det med fläktarna 1450 eller borde man ta de som (kan) snurra i 1850?

Jag är inte nöjd då flertalet andra på forumet kommer med temperaturer på högre klockade Phenom II prollar som är lägre än vad jag får. Jag maxar ut på 50-53C i spel. Medan jag får 55C efter att Prime95 kört i några timmar. Folk rapporterar att dom får mellan 40-45C i load på deras med luftkylare eller samma kylare som mig.

Börjar fundera var problemet ligger, för pumpen får den ström den ska, den ligger dock väldigt ojämt i RPM så undrar ifall den är trasig. Känns som att jag BORDE få bättre temperaturer.

Hade Hyper 212+ kylare (PnP med 1150 RPM fläktar) tidigare och fick temps på 46C med en OC på 3,7GHz. Så man blir ju fundersam vad som är felet. Har monterat om kylaren ett antal gånger, med tre olika kylpastor. Ingenting verkar fungera.

Kör jag pumpen till PWR_FAN så låter den som en rostig cykelkedja och temperaturerna stiger över 62C. Har den nu kopplad till CPU_FAN med all fläktstyrning avslaget.

Har även 2 140 MM fläktar i toppen som utblås, och 2 120 MM som inblås fram.

Jag vet inte vad jag tycker eller tänker längre.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Själv köpte jag precis en Corsair H60, har p8p67 och 2500k.
Mycket lätt att installera, tog inte alls lång tid att installera, hittills är jag väldigt nöjd.

I idle ligger jag på 25-30 grader och 100%load i 50 grader @ 3.3ghz
När jag drog upp processorn till 4.3 ghz låg jag i ~30grader idle och 60grader 100% load.

Dessa tester har jag fastställt med OCCT och Core Temp.

Visa signatur

2500k @ 4.3Ghz | Corsair H60 | XFX 6870 Crossfire | 4gb Corsair 1600Mhz | AXP 630 W | ASUS P8P67

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Jag är inte nöjd då flertalet andra på forumet kommer med temperaturer på högre klockade Phenom II prollar som är lägre än vad jag får. Jag maxar ut på 50-53C i spel. Medan jag får 55C efter att Prime95 kört i några timmar. Folk rapporterar att dom får mellan 40-45C i load på deras med luftkylare eller samma kylare som mig.

Börjar fundera var problemet ligger, för pumpen får den ström den ska, den ligger dock väldigt ojämt i RPM så undrar ifall den är trasig. Känns som att jag BORDE få bättre temperaturer.

Hade Hyper 212+ kylare (PnP med 1150 RPM fläktar) tidigare och fick temps på 46C med en OC på 3,7GHz. Så man blir ju fundersam vad som är felet. Har monterat om kylaren ett antal gånger, med tre olika kylpastor. Ingenting verkar fungera.

Kör jag pumpen till PWR_FAN så låter den som en rostig cykelkedja och temperaturerna stiger över 62C. Har den nu kopplad till CPU_FAN med all fläktstyrning avslaget.

Har även 2 140 MM fläktar i toppen som utblås, och 2 120 MM som inblås fram.

Jag vet inte vad jag tycker eller tänker längre.

Tack för dina kommentarer. Tråkigt att du inte är nöjd, jag är nybörjare så jag har inte en aning vad du kan göra

Jag har lagt min order idag (inatt ...) och hoppas på leverans i veckan, återkommer med rapport om resultat här.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem
Skrivet av JONSTE:

Tack för dina kommentarer. Tråkigt att du inte är nöjd, jag är nybörjare så jag har inte en aning vad du kan göra

Jag har lagt min order idag (inatt ...) och hoppas på leverans i veckan, återkommer med rapport om resultat här.

Nu har jag fått och installerat min 620 kylare.

Installationen tog ca 1,5 timme, inga större problem, har monterat med enbart medföljande fläkt i toppen på mitt Fractal ARC chassi. Inga problem att få
plats över mina VENEGANCE BLUE minnen, de har extra höga kylflänsar.

Har kört OCCT Linpack och då får jag temps på mellan 28-33 grader idle och upp mellan 60 - 67 grader på 100% load efter 20 min, känns helt OK tycker jag.
Innan hade jag Idle på 40-45 grader och vid samma test i OCCT stoppade jag efter ca 15 sekunder då tempen var över 90, vågade inte gå längre ...

Har även kört BF3 i ett par timmar och då kommer jag upp i max 55 grader.

Hör inget från varken kylaren eller fläkten som jag har kopplat till CPU fan, via pumpen enligt instruktionerna.
Det enda ljud jag hörde var vid första start och det var lite bubblande i pumpen ca 5 sekunder, men det beror säkert på att den legat oanvänd ett tag.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Spec på den CPUn är 72,6˚C. 67 är helt okej.

Hur är den klockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Spec på den CPUn är 72,6˚C. 67 är helt okej.

Hur är den klockad?

Har inte överklockat något alls men använder den automatiska funktionen på/med moderkortet när den går på max (100%) säger OCCT att den snurrar i 4.3 GHz och idlar runt 1.2 - 1.7 GHz. Vad är rimligt att jag kan klocka den manuellt till?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Det varierar mellan olika exemplar. Enkelt uttryckt så höjer du frekvensen tills den inte längre är stabil, då höjer du spänningen tills den blir stabil igen. Gör så tills den vägrar bli stabil, alt. når max temp.

Du kan ju t.ex. testa att sätta mult till 44. Så att den går i 4,4GHz. Sedan kör du helt enkelt OCCT eller liknande. Om det är stabilt och temp<73˚C så har du överklockat framgångsrikt. Har du fortfarande långt kvar till 73˚C kanske du vill testa 4,5GHz, osv osv.

Överklockning kan bli komplicerat. Men större delen av den prestanda som finns att vinna är ganska lätt att komma åt.

Vissa kommer nog några hundra MHz längre än 4.3GHz, med liknande utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det varierar mellan olika exemplar. Enkelt uttryckt så höjer du frekvensen tills den inte längre är stabil, då höjer du spänningen tills den blir stabil igen. Gör så tills den vägrar bli stabil, alt. når max temp.

Du kan ju t.ex. testa att sätta mult till 44. Så att den går i 4,4GHz. Sedan kör du helt enkelt OCCT eller liknande. Om det är stabilt och temp<73˚C så har du överklockat framgångsrikt. Har du fortfarande långt kvar till 73˚C kanske du vill testa 4,5GHz, osv osv.

Överklockning kan bli komplicerat. Men större delen av den prestanda som finns att vinna är ganska lätt att komma åt.

Vissa kommer nog några hundra MHz längre än 4.3GHz, med liknande utrustning.

Jag tror jag fattar, har läst lite guider oxå, man tackar skall prova inom kort.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential

Permalänk
Medlem

Olika temps på olika cores (i5 2500K)

Skrivet av JONSTE:

Jag tror jag fattar, har läst lite guider oxå, man tackar skall prova inom kort.

Hej,

Nu har jag läst på lite (Tack alla Sweclockare som delar med sig) har skruvat upp min multiplier till 47 med BCLK fortfarande på 100,snurrar på stabilt och bra
hamnar på temps mellan 65 och 79 Celsius när jag kör Linpack i OCCT, konstiga är att core 0 och 3 hamnar 5-10 grader under core 1 och 2?!!

Kan det vara kylpastan som inte hamnat jämt eller är detta ett fenomen man får räkna med?

Har prövat att dra upp till 48X men då bootar han inte ens, ökade även BCLK till 103 samma sak ... Har vcore satt till "Offset +" är det vettigt eller borde jag
prova att sätta vcore manuellt til typ 1.425 eller liknande. Det finns så många parametrar att skruva på ... Kanske har jag nått gränsen ...

Experimenterat lite med överklockning av mitt GTX 560 Ti OC (Gigabyte) oxå funkar hur bra som helst på 950 GHz i FurMark men när jag spelar BF3 får jag den klassiska "Grafikkorts drivrutinen har starta om ..." BF3 hänger med upp till 920. Är det BF3 som är kass då? Har inte vågat låsa upp och röra vcore på kortet ... (fegis)

Ha det gött

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential