Fabriksöverklockat 6970 - strömförbrukning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Fabriksöverklockat 6970 - strömförbrukning?

Hej alla. Sitter just nu med 6870 CF och funderade på att byta upp mig. Jag hade tänkt mig 6970 CF, men upptäcker tyvärr att Inet inte har inne någon "originalmodell" av detta kort just nu.

De har dock http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...
Jag läste sweclockers 6970 test där ett orginal i CF drog 630 W - jag har ett 750W så det bör väl räcka?
Men kommer de här överklockade korten dra betydligt mer än originalen? Tror ni att det skulle gå?

Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Sep 2007

Varför ska du uppgradera? Det är som att slänga 7000 kr i sjön och sen kunna rädda en 1000-lapp.

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || PNY+PALIT 670 SLI || Dark Power Pro 10 || Crossover 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Exsid:

Hej alla. Sitter just nu med 6870 CF och funderade på att byta upp mig. Jag hade tänkt mig 6970 CF, men upptäcker tyvärr att Inet inte har inne någon "originalmodell" av detta kort just nu.

De har dock http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...
Jag läste sweclockers 6970 test där ett orginal i CF drog 630 W - jag har ett 750W så det bör väl räcka?
Men kommer de här överklockade korten dra betydligt mer än originalen? Tror ni att det skulle gå?

Mvh.

Om du kollar vad Gigabyte rekommenderar för watt på nätagget på både den överklockade och den icke överklockade så är det samma, sen är det inga stora överklockningar vi snackar om, 20mhz ifrån stock vilket i princip vilket 6970 som helst klarar av utan att höja volten.

När du jämför det med Sweclockers test har du 120w till godo, vilket borde räcka gott och väl. I ditt fall skulle jag skippa och köpt ett bättre agg utan spara det till om du kommer uppgradera, för då du vet vad du kommer behöva och lägger inte pengarna på något onödigt.

Skrivet av Ninotramp:

Varför ska du uppgradera? Det är som att slänga 7000 kr i sjön och sen kunna rädda en 1000-lapp.

Han kanske vill ha bättre prestandad, allt beror på prioriteringar och om datorer och spelande är hans intresse kommer dom inte va kastade i sjön, sen vet du inte om han redan har en köpare och vad köparen tänker betala.

En vild gissning är att han kört BF3-Betan och inte är nöjd med sina FPS utan vill ha mer, hurvidare det är så, och det är dumt eller smart innan spelet är ur beta är bara spekulationer.

Intel i7 6700k Stock - ASRock Z170 Extreme4 - Crucial 32GB 2400MHz Ballistix Sport - EVGA GeForce GTX 1080 SC - Corsair AX 1200W 80+ GOLD