Osidian 800D vs Xigmatek Elysium

Permalänk
Medlem

Osidian 800D vs Xigmatek Elysium

Är i svängarna att köpa ett nytt chassi och både Xigmatek Elysium och Obsidian 800D är de två mest lockande. 800D för sin kvalitetskänsla och stilrena design och Elysium för den grymma funktionaliteten och möjligheterna. Dock är jag kluven vilken jag ska välja, hur ska jag kunna bestämma mig?
Vad jag har läst och själv sett är 800D utan tvekan väldigt robust och stadig med bra byggkvalitet. Finns det någon som kan berätta lite om egna erfarenheter av Elysium?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är i svängarna att köpa ett nytt chassi och både Xigmatek Elysium och Obsidian 800D är de två mest lockande. 800D för sin kvalitetskänsla och stilrena design och Elysium för den grymma funktionaliteten och möjligheterna. Dock är jag kluven vilken jag ska välja, hur ska jag kunna bestämma mig?
Vad jag har läst och själv sett är 800D utan tvekan väldigt robust och stadig med bra byggkvalitet. Finns det någon som kan berätta lite om egna erfarenheter av Elysium?

Kolla mitt galleri, jag har skrivit lite om vad jag tycker om mitt Xigmatek Elysium. Ett prisvärt chassi för rejälare vattenkylningsbyggen, men om du ska köra med luft så finns det betydligt mycket bättre alternativ där ute.

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat ditt galleri, riktigt snyggt!
Hur är luftflödet i chassit och hur stabilt känner du att det är? Kan du jämföra det mot ett 800D och lista för och nackdelar?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jo jag har kollat ditt galleri, riktigt snyggt!
Hur är luftflödet i chassit och hur stabilt känner du att det är? Kan du jämföra det mot ett 800D och lista för och nackdelar?

I grundutförande så är luftflödet utomordentligt! 8st fläktplatser utan någon moddning vilket är betydligt många fler än 800D. Nu kör jag personligen med 2st 360-raddar som blåser in varmluft, men som du såg hade jag ghetto-moddat in en till fläkt på baksidan vilket gjorde att luftflödet blev riktigt bra till slut.

Elysium är stabilt utan tvekan (vilket iofs kan bero på att det väger dryga 16 kg). Med gummifötterna behöver man inte vara rädd att chassit ska tippa eller röra sig ur fläcken, men hjulen som följer med gör hela lådan läskigt vinglig. I stort är chassit av bra kvalitet, men som jag skrev i galleriet så finns det skavanker som man irriterar sig på rejält. Finishen är inte speciellt bra, det är allt för många plastdetaljer och mesh-skydden framtill sitter lite dåligt. Dammfilter finns, men känns även de riktigt billiga och ömtåliga.

När man kommer till kakan handlar det om vad man prioriterar, kvalitet eller plats/luftflöde/pris. Jag skulle säga att 800D är betydligt snyggare, men det är ju en smaksak.

En kass lista på fördelar/nackdelar:

Xigmatek Elysium
+ Bra luftflöde
+ Utrymme/modifikationsmöjligheter
+ Prisvärt
- Diskutabel kvalitet

Corsair 800D
+ Välbyggt
+ Stilrent
- Dyrt
- Diskutabelt luftflöde (i relation med storleken)

Permalänk
Medlem

xigmatek GALET fult omg

Permalänk
Medlem

Har ett 800D. Funkar utmärkt för mig. Skulle aldrig falla i mig att skaffa mig ett Elysium, fasen var fult det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

8st fläktplatser utan någon moddning vilket är betydligt många fler än 800D.

Konstigt, jag har totalt 8 chassifläktar i mitt 800D, någon moddning är inte nödvändigt, fast jag fick fila lite på ena 140mm fläkten då platsen annars är för 120mm.
Standard är 3 140mm, en i mellankammaren, en för hotswap bay och en bak.
Det ryms 3 120mm i taket, en 120mm för den nedre hd-buren och(utan mod) en 120mm i botten.
Jag antar att det är tillräckligt flöde för åtminstone normalbruk.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av drekthor:

xigmatek GALET fult omg

Skrivet av htux:

Har ett 800D. Funkar utmärkt för mig. Skulle aldrig falla i mig att skaffa mig ett Elysium, fasen var fult det var.

Kan hålla med om att det inte är det vackraste chassit på jorden. Däremot är det, vad jag vet, det mest prisvärda chassit för extrem vattenkylning. Försök trycka in en 480- samt en 360-radiator i ett 800D t ex. Kör man med luftkylning finns det däremot betydligt billigare och snyggare alternativ än Xigmatek Elysium som dessutom håller högre standard.

Skrivet av frankof:

Konstigt, jag har totalt 8 chassifläktar i mitt 800D, någon moddning är inte nödvändigt, fast jag fick fila lite på ena 140mm fläkten då platsen annars är för 120mm.
Standard är 3 140mm, en i mellankammaren, en för hotswap bay och en bak.
Det ryms 3 120mm i taket, en 120mm för den nedre hd-buren och(utan mod) en 120mm i botten.
Jag antar att det är tillräckligt flöde för åtminstone normalbruk.

Jag får ursäkta att jag var lite otydlig. Jag menade att endast 6st fläktplatser har med egentlig in- och utforsling av luft från och in i chassit varav alla 8st i Elysium gör precis det.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar och speciellt tack till Hraf som tog sig tid att jämföra dem två chassina!

Beställde idag ett Elysium och jag tror att jag kommer att bli mycket nöjd med det, haft ett Thermaltake Armor VA8003SWA sedan 2007 och jag tror nog att Elysium är ett mycket stabilare chassi.

Skrivet av Hraf:

Kan hålla med om att det inte är det vackraste chassit på jorden. Däremot är det, vad jag vet, det mest prisvärda chassit för extrem vattenkylning. Försök trycka in en 480- samt en 360-radiator i ett 800D t ex. Kör man med luftkylning finns det däremot betydligt billigare och snyggare alternativ än Xigmatek Elysium som dessutom håller högre standard.

Jag får ursäkta att jag var lite otydlig. Jag menade att endast 6st fläktplatser har med egentlig in- och utforsling av luft från och in i chassit varav alla 8st i Elysium gör precis det.

Just det som lockade så himla mycket, kunna köra en dual- eller tri-loop, rent av så går det att klämma in 420 i toppen, 360 i botten, 140 bak och åtminstone en 360 i fronten med plats över för hdd buren samt en optisk enhet. Just det sista är jag inte helt säker på då jag inte vet hur många 5.25 platser en 360 motsvarar. Är det möjligt att ev. klämma in en 420 eller 480 i fronten och man skippar den optiska enheten utan att behöva modda något?

F.ö är det nog inte nödvändigt med systemet i sign, det vet jag, men att ha möjligheten är ju om inte annat lockande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack alla för era svar och speciellt tack till Hraf som tog sig tid att jämföra dem två chassina!

Beställde idag ett Elysium och jag tror att jag kommer att bli mycket nöjd med det, haft ett Thermaltake Armor VA8003SWA sedan 2007 och jag tror nog att Elysium är ett mycket stabilare chassi.

Just det som lockade så himla mycket, kunna köra en dual- eller tri-loop, rent av så går det att klämma in 420 i toppen, 360 i botten, 140 bak och åtminstone en 360 i fronten med plats över för hdd buren samt en optisk enhet. Just det sista är jag inte helt säker på då jag inte vet hur många 5.25 platser en 360 motsvarar. Är det möjligt att ev. klämma in en 420 eller 480 i fronten och man skippar den optiska enheten utan att behöva modda något?

F.ö är det nog inte nödvändigt med systemet i sign, det vet jag, men att ha möjligheten är ju om inte annat lockande.

Jag kör själv en dual-loop och det finns gott om plats till det i Elysium. Med en 360 i fronten så blir det ett antal 5,25 platser lediga, mellan 3-4 st beroende på vilken radiator man väljer (4 st med en EK). Det krävs lika mycket moddande för att trycka in en 480- som en 360-radiator. Det finns ingen medföljande ställning eller liknande att hänga eller skruva fast radiatorn i, men är man lite finurlig är det lätt att ordna. I mitt fall vände jag på en medföljande HDD-bur och skruvade i radiatorn från motsatt riktning. Den sitter stadigt och jag är inte det minsta rädd att den kommer att lossna. Det går att se mer exakt hur jag gjorde i mitt galleri.