Nytt chassi; Ljudnivå kontra Luftflöde...

Permalänk
Medlem

Nytt chassi; Ljudnivå kontra Luftflöde...

Jag går i tankarna att skaffa ett nytt chassi, rättare sagt, jag måste skaffa ett nytt. Har i nuläget ett Antec 300 som jag har tröttnat rejält på, hög ljudnivå, dåliga utrymmen, det man får med en billig plåtlåda helt enkelt.

Är mest inne på nåt ur Fractal Designs serier, antingen R3 eller Arc. Frågan är då vad jag ska välja för att få ner ljudnivån så mycket som möjligt. R3an är väl spontant det bästa köpet med sin ljuddämpning. Jag har i nuläget ett par Gigabyte 460 i Sli som producerar en hel del värme och därmed oljud vid hög belastning.

Nu tänker jag så här. Skaffar jag en R3a får jag bra ljuddämpning men med sämre luftflöde = högre ljudnivå på fläktar. Arc med bra luftflöde men ingen dämpning = svalare komponenter, lägre ljudnivå på fläktar...Är det med andra ord möjligt för en varm R3a att låta lika mycket som en sval Arc? Sen vet jag ju inte hur mycket ljud som läcker ut ur en R3a eller Arc heller för den delen men det bör ju vara betydligt mindre än på mitt nuvarande 300.

Vad är enligt er det bästa valet? Notera att jag vill hellre ha ett tyst chassi än ett svalt eller något mittemellan. Bra kabeldragningsmöjligheter är också ett plus i kanten. Ni kan gärna komma med tips på andra chassin i samma prisklass om det finns något bättre...

Ha det!

Permalänk
Medlem

Ett R3 med aftermarket fläktar skulle kanske vara en bra lösning då, men då kommer du inte bara betala för chassit utan en femhundralapp extra för kvalitétsfläktar som inte kyler på bekostnad av decibel och surr. Har ett 650D fullsmockat med GT1150s och det är tyst som i graven med relativt bra temperaturer, kan tänka mig att ett R3 skulle vara ännu tystare.

Permalänk
Medlem

Arc är ett bättre chassi då du kan ta bort hårddiskburen vilket är R3s största svaghet. Köper du Arc så kan du även köpa bitumenmattor på biltema och få det bästa av båda lådorna utom dörren men så stor skillnad gör inte en dörr med tysta komponenter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.