Permalänk

Överklockning i7 970

Tjena,
Har en 970 hexacore som jag nu klockat till 4.2ghz med 1.30 Vcore, tempen ligger på 65-70gader i prime och 25 i idle.
Kylaren är en NH-D14 i ett raven rv02e.

funderar på vattenkylning, men vet inte om jag vinner något på det. Vad är det som skadar processorn? Volten i sig eller tempen som resultat av volten?

Vad jag menar är, kan jag skaffa monsterkylning och köra på 1.5-1.8 vcore 24-7 så länge tempen är låg eller dödar jag cpun ändå?

Sen om vattenkylning är värt det är en annan sak, men det kan vi ta nån annan stans.

/Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

klart de sliter mer på CPUn med hög volt och värme,, men varför i hela friden vill du köra 1.5-1.8 vcore?
Temp mässigt så vinner du på att skaffa vattenkylning, helt klart.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Nej, visst. Drog bara till med något. Ca 1.4-1.5 räcker nog för att maxa processorn.
Vad jag menar är i princip: håller processorn ett år till om jag maxxar och vattenkyler den. Så shoppar man ivy bridge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSLG:

Nej, visst. Drog bara till med något. Ca 1.4-1.5 räcker nog för att maxa processorn.
Vad jag menar är i princip: håller processorn ett år till om jag maxxar och vattenkyler den. Så shoppar man ivy bridge sen.

tror den kommer hålla väldigt många år, den kommer säkert rulla vidare även när ivy bridge pensioneras.
Vill du inte bygga vattenkylning så lär en Corsair h100 klara de ganska fint.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Då eldar vi på då, tack