Permalänk

Luftflöde

Tjena, går rakt på sak. Jag har placerat mina fläktar på mitt Fractal Design R2 på följande sätt:

Inblås: 2 i fronten 120mm, 140mm i botten
Utblås: Bak 120mm och i taket 140mm

Nu är problemet att mitt Geforce GTX 460 blir väldigt varmt redan i idle cirka 60 grader. Tycker det är lite mycket, har dock inte spel att testa i load med då jag har nyinstallerat Windows. Men iaf det är vilketsom troligen lite för mycket.

Hur tycker ni jag ska göra? Funderar på att ta bort bottenfläkten och sätta den som sidofläkt. Vad ska man köra på den då? Insug, Utblås?

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

du har satt fläktarna rätt. för övrigt tycker jag inte 60 är farligt, men kika på hur snabbt din fläkt snurrar på kortet och kolla även att det klockar ner sig när det är idle. du kan gå upp mot 90c i load.

Permalänk
Medlem

Hur gamal är kortet ? Har du tittat efter damm i kylaren ? Sitter den bra ? Ta den bort och byta kyl pasta ?
60 grader idle är lite mycket ja.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fillemangen:

Tjena, går rakt på sak. Jag har placerat mina fläktar på mitt Fractal Design R2 på följande sätt:

Inblås: 2 i fronten 120mm, 140mm i botten
Utblås: Bak 120mm och i taket 140mm

Nu är problemet att mitt Geforce GTX 460 blir väldigt varmt redan i idle cirka 60 grader. Tycker det är lite mycket, har dock inte spel att testa i load med då jag har nyinstallerat Windows. Men iaf det är vilketsom troligen lite för mycket.

Hur tycker ni jag ska göra? Funderar på att ta bort bottenfläkten och sätta den som sidofläkt. Vad ska man köra på den då? Insug, Utblås?

Tackar för svar!

60c i idle låter lite högt. Blir det bättre om du plockar av sidopanelen?
Det är lite svårt att ge nåt exakt råd om insug vs utsug, det beror på..... Ibland blir det en ficka med stillestående luft och då kan det vara bra med extra utsug. Ifall du kör med Fractal designs egna fläktar ska du veta om att de är oerhört klena. Skulle rekommendera en extra fläkt i fronten (dock inte en FD fläkt)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av noak:

du har satt fläktarna rätt. för övrigt tycker jag inte 60 är farligt, men kika på hur snabbt din fläkt snurrar på kortet och kolla även att det klockar ner sig när det är idle. du kan gå upp mot 90c i load.

Ska kolla

Skrivet av zeleni:

Hur gamal är kortet ? Har du tittat efter damm i kylaren ? Sitter den bra ? Ta den bort och byta kyl pasta ?
60 grader idle är lite mycket ja.

Kortet har jag haft kanske 9 månader, så inte alltför gammalt. Ska kolla i fläkten om det sitter damm.

Permalänk
Skrivet av Kent:

60c i idle låter lite högt. Blir det bättre om du plockar av sidopanelen?
Det är lite svårt att ge nåt exakt råd om insug vs utsug, det beror på..... Ibland blir det en ficka med stillestående luft och då kan det vara bra med extra utsug. Ifall du kör med Fractal designs egna fläktar ska du veta om att de är oerhört klena. Skulle rekommendera en extra fläkt i fronten (dock inte en FD fläkt)

Har inte testat plocka av den, jo det varierar. Förut hade jag runt 30 på mitt graffe , men då var processorn istället högre, jo deras fläktar är inte mycket att ha. Har en Fractal fläkt i fronten och en Scythe, kanske ska byta fractal mot en annan jag har.

Dock så borde det inte vara problemet, frågan är om luften vid grafikkortet inte går ur chassit även fast jag har flöde nerifrån och upp.

Permalänk
Medlem

Använder du flera skärmar? Isåfall fungerar inte grafikkortets power-saving funktion.

Permalänk

Hur många skärmar har du inkopplade? Hade samma problem tills jag upptäckte att när man har 2 skärmar inkopplade så steg mitt grafikkort med 20 grader. det ligger i snitt nu på 36. innan låg det i snitt åp runt 58 grader i idle.
Sen är det överklockat eller något sådant?
Men skulle gisa främst på skärmarna

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Använder du flera skärmar? Isåfall fungerar inte grafikkortets power-saving funktion.

Nej använder mig utav en

Skrivet av Deathdevil:

Hur många skärmar har du inkopplade? Hade samma problem tills jag upptäckte att när man har 2 skärmar inkopplade så steg mitt grafikkort med 20 grader. det ligger i snitt nu på 36. innan låg det i snitt åp runt 58 grader i idle.
Sen är det överklockat eller något sådant?
Men skulle gisa främst på skärmarna

Ok, nej använder en

Märkte att fläkten hade stannat, satte i en ny, men det verkar inte hjälpa så mycket, graffekortet ligger runt 52 ändå nu.

Permalänk

Förstår inte varför detta har börjat hända nu, den ligger ändå på 60 även fast jag böt fläkten i botten..

Permalänk

Kan det ha med nätagg att göra?

Har Geforce GTX 460
600W Corsair något CX
5 Fläktar
kommer inte ihåg moderkort, men något gigabyte.
8GB ram, uppdelat på fyra st 2 gb
en hårddisk
AMD phenom x6 1055t

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

Kan det ha med nätagg att göra?

Har Geforce GTX 460
600W Corsair något CX
5 Fläktar
kommer inte ihåg moderkort, men något gigabyte.
8GB ram, uppdelat på fyra st 2 gb
en hårddisk
AMD phenom x6 1055t

nej det har inget med nätagget att göra.... börja med att öppna chassit och se om det blir skillnad. sjunker inte tempen då kan du i princip utesluta att det är problem med luftflödet i chassit. Min gissning är att ditt kort inte klockar ner sig när det idlar. Har du kollat det ännu?

Permalänk
Skrivet av noak:

nej det har inget med nätagget att göra.... börja med att öppna chassit och se om det blir skillnad. sjunker inte tempen då kan du i princip utesluta att det är problem med luftflödet i chassit. Min gissning är att ditt kort inte klockar ner sig när det idlar. Har du kollat det ännu?

Ska testa öppna upp, och även kolla. Men var kollar man om det klockar ner sig?

Permalänk

Ligger kvar runt 60 ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

Ska testa öppna upp, och även kolla. Men var kollar man om det klockar ner sig?

Med hjälp av gpu-z

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

Ska testa öppna upp, och även kolla. Men var kollar man om det klockar ner sig?

ladda ner gpu-z. Då kan du se klocken i realtid. Säg att din max klock är 900mhz på gpu så bör den ligga på typ 150-200mhz när den idlar.

en sak du bör göra innan du felsöker allt är att uppdatera till senaste driversarna så du får bort eventuellt muppiga inställningar i mjukvaran om du pillat och ändrat saker.. detta förutsätter att nvidia controllpanel inte sparar dina tidigare inställningar.

Permalänk
Medlem

Är lite förvånad att ingen har frågat hur dina load temps ser ut. Så, hur är tempen i full load?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Med hjälp av gpu-z

Ok tankar det nu, vet du förresten vad programmet heter där man kan ändra graffens fläkthastighet, borde testa om den inte är defekt eller något.

Skrivet av noak:

ladda ner gpu-z. Då kan du se klocken i realtid. Säg att din max klock är 900mhz på gpu så bör den ligga på typ 150-200mhz när den idlar.

en sak du bör göra innan du felsöker allt är att uppdatera till senaste driversarna så du får bort eventuellt muppiga inställningar i mjukvaran om du pillat och ändrat saker.. detta förutsätter att nvidia controllpanel inte sparar dina tidigare inställningar.

Håller på och tankar :), har nyinstallerat och uppdaterat allt, så allt borde vara rätt. Kanske får köra ominstallation.

Skrivet av Saodie:

Är lite förvånad att ingen har frågat hur dina load temps ser ut. Så, hur är tempen i full load?

Kan installera något spel iofs, men har inget direkt. Och mitt internet är segt så orkar inte tanka något från mitt steam acc, min dator är som sagt helt nyinstallerad.

En annan fråga är om någon råkat ut för att sitt AVG stängs av och slås på hela tiden? För mig blir det alltid så när jag installerat och efter några dagar börjar det igen med att det är avstängt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

Ok tankar det nu, vet du förresten vad programmet heter där man kan ändra graffens fläkthastighet, borde testa om den inte är defekt eller något.

Håller på och tankar :), har nyinstallerat och uppdaterat allt, så allt borde vara rätt. Kanske får köra ominstallation.

Kan installera något spel iofs, men har inget direkt. Och mitt internet är segt så orkar inte tanka något från mitt steam acc, min dator är som sagt helt nyinstallerad.

En annan fråga är om någon råkat ut för att sitt AVG stängs av och slås på hela tiden? För mig blir det alltid så när jag installerat och efter några dagar börjar det igen med att det är avstängt osv.

tanka MSI Afterbruner för att kolla temps, klocka, styra fläkten osv. (nej det spelar ingen roll om du har MSI eller någon annan tillverkare).

Permalänk

http://data.fuskbugg.se/skalman02/269074a6_graffekort2.JPG

Sådär blev det

http://data.fuskbugg.se/skalman02/2de1b4cb_graffekort1.JPG

Verkar som det ligger på full klock hela tiden? eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/269074a6_graffekort2.JPG

Sådär blev det

http://data.fuskbugg.se/skalman02/2de1b4cb_graffekort1.JPG

Verkar som det ligger på full klock hela tiden? eller tänker jag fel?

Kan inte se printen på denna datorn. Vad har du för klock på gpu och grafikminne?

Permalänk

Undra vad som händer, min processor har också gått upp, den brukar ligga runt 24. Nu är den på 35 eller något

Permalänk
Skrivet av noak:

Kan inte se printen på denna datorn. Vad har du för klock på gpu och grafikminne?

GPU Clock : 405 mhz
GPU Memory clock: 900 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

GPU Clock : 405 mhz
GPU Memory clock: 900 mhz

Känns som att den borde gå ner mer. Vilka drivers kör du? Inte beta drivers va?. Oavsätt. Kör driversweeper, installera om nyaste officiella drivarna och se om du får samma. Vet inte hur lågt den "ska" klockas.

Permalänk

Något har hänt iaf, då som jag skrev processorn har stigit och även som vi snackat om graffet. Men ändå har jag bättre fläktar än förut och då hade jag lägre.

Det kanske är något som pajjat:O

Permalänk
Skrivet av noak:

Känns som att den borde gå ner mer. Vilka drivers kör du? Inte beta drivers va?. Oavsätt. Kör driversweeper, installera om nyaste officiella drivarna och se om du får samma. Vet inte hur lågt den "ska" klockas.

Ok testar, återkommer med svar Jävligt schysst att du hjälper tack som fan!

Permalänk
Medlem

Höj fläkten till 40-45% så är grafikkortet princip ljudlöst fortfarande och du kör antagligen samma grafikkort som mig. När du ska köra spel eller sånt måste du dock höja.

Permalänk
Skrivet av noak:

Känns som att den borde gå ner mer. Vilka drivers kör du? Inte beta drivers va?. Oavsätt. Kör driversweeper, installera om nyaste officiella drivarna och se om du får samma. Vet inte hur lågt den "ska" klockas.

Så har installerat om, den verkar nu ligga runt 48-50 men kan skriva om den går upp. Känns ändå inte något vidare att ha den temperaturen i idle.

Skrivet av Superlight:

Höj fläkten till 40-45% så är grafikkortet princip ljudlöst fortfarande och du kör antagligen samma grafikkort som mig. När du ska köra spel eller sånt måste du dock höja.

Ska nog testa.

Permalänk

Nej den når upp till 55 nu :/

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Höj fläkten till 40-45% så är grafikkortet princip ljudlöst fortfarande och du kör antagligen samma grafikkort som mig. När du ska köra spel eller sånt måste du dock höja.

Har den på max och den gick bara ner några ynka grader.

Det måste hänt något med graffet.