Minimalt chassi för microATX, small form factor (SFF)

Permalänk
Medlem

Minimalt chassi för microATX, small form factor (SFF)

Ohoj!

Jag är på jakt efter ett så litet chassi som möjligt för ett microATX-moderkort (mATX/µATX/uATX), men som ändå har goda kylningsegenskaper.

Jag har knåpat ihop en lista på tänkbara kandidater efter ett besök på Prisjakt.

Advance 6716V6 (liten men ful?)
Aopen G325
Apevia X-Qpack
Antec NSK1380 350W
Silverstone Fortress FT03S
Lian Li PC-V351R

De i fetstil är de jag finner mest intressant. Jag har även kollat in Lian Li PC-U6 (snäckan) som jag tyckte var väldigt fräck och så ut att ha bra kylegenskaper (typ bara stålgaller ju), men den var för stor. Just nu är den från Lian Li i listan mest intressant, för den tycks rymma en stor CPU-kylare och ett stort grafikkort och har dessutom Firewire i fronten, något som börjar bli sällsynt. Egentligen skulle jag vilja ha den ännu mindre, som Antecen. Men jag är orolig för om det kommer gå att kyla innehållet tillräckligt då.
Jag har även kollat in Lian Li PC-V354 som är snarlik och verkar ha bra kylegenskaper, men den har också växt några centimeter och känns för stor.

Jag tänkte i huvudsak använda datorn som foldingmaskin till Folding@home som ska stå på dygnet runt. Jag hade tänkt stoppa in en "Bulldozer" AMD FX-8150 (125W TDP) och senare eventuellt ett ganska biffigt grafikkort. Med andra ord kommer den jobba maximalt större delen av tiden, så därför är kylningen viktig, så den inte låter som en dammsugare och komponenterna slits onödigt mycket.

Jag vill helt enkelt har en liten liten låda där allting hellre sitter väldigt kompakt "ovanpå" varannat än att det finns plats att mecka, och som är praktiskt taget helt genomträngbart för luft från alla håll så att den går att kyla.
Alternativet är ju att köpa en färdig dator i random förväxt elektronikkedja, då brukar inanmätet vara väl utnyttjat. Men då får man inte så stora valmöjligheter med komponenterna... eller bra för den delen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inget av chassin ovan (med undantag för FT03) har bra kylning.
Jag rekommenderar detta chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926

Sweclockers kommer med en recension snart!

Permalänk

Detta eller Arc mini rekommenderar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Inget av chassin ovan (med undantag för FT03) har bra kylning.
Jag rekommenderar detta chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926

Sweclockers kommer med en recension snart!

Jag kan verkligen rekommendera Silverstonetek TJ08-E. Jag har det till min i5 2500k + GTX 570 och det fungerar utmärkt. Bra genomtänklt luftflöde med 180mm i fronten, 120 bak samt separat intag för PSU. Det ser riktigt cleant ut. Stommen är inte av högsta kvalitet (tunn plåt) och det är lite snålt med plats bakom moderkortsplåten (men tillräckligt). Det finns mer att säga, men Jonas har ju lovat review på detta chassi i veckan så jag tror jag överlämnar övriga synpunkter till proffsen

Vill bara tillägga en sak som fungerar perfekt för mig. Jag har tagit bort hårddiskburen helt vilket gör ett annars trångt chassi rymligt. SOM jag har väntat på ett okomplicerat litet chassi med rakt luftflöde och utan hårddiskbur. SSDn sitter fast i botten, det finns en speciell plats för en 2.5 tums enhet där.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, tror jag. Men det där är ju inte alls det jag sökte. Jag är i princip inte intresserad av något minitower, för nästan alla lösa chassin i towerform har en layout som är optimerad för att komma åt alla delar lätt och där allting ligger i samma plan, istället för det som jag söker, nämligen så litet yttermått som möjligt och där delarna ligger helt eller delvis "ovanpå" varandra. Jag väljer i så fall mycket hellre den där snäckan Lian Li PC-U6 som är lika stor som förslagen. Jag behöver inte plats för 7 hårddiskar och 2 optiska enheter. Eller Lian Li PC-V354 som egentligen inte är sådär väldans mycket större än min favorittippade V351 just nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tack för tipsen, tror jag. Men det där är ju inte alls det jag sökte. Jag är i princip inte intresserad av något minitower, för nästan alla lösa chassin i towerform har en layout som är optimerad för att komma åt alla delar lätt och där allting ligger i samma plan, istället för det som jag söker, nämligen så litet yttermått som möjligt och där delarna ligger helt eller delvis "ovanpå" varandra. Jag väljer i så fall mycket hellre den där snäckan Lian Li PC-U6 som är lika stor som förslagen. Jag behöver inte plats för 7 hårddiskar och 2 optiska enheter. Eller Lian Li PC-V354 som egentligen inte är sådär väldans mycket större än min favorittippade V351 just nu.

det här då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=716344

såg nu att du länkat det chassit själv haha!

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Ledsen att mitt råd avvek en del från dina önskemål Dock upplever jag TJ08-E som litet och smidigt, just därför att det inte är optimerat för en massa hårddiskar. Faktum är att volymen är mindre jämför med t.ex. PC-V354 som du funderar på (30,24 liter mot 32,93 liter). Dock är det 5cm högre, så förmodligen skulle det upplevas som större.

Jag är inte så förtjust i tårt-chassin (där datorn byggs lager på lager), inte för att de är svåra att bygga i men för att luftflödet ofta blir lidande. Personlig åsikt dock.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Gibbe: PC-V354B är större än det chassi du dissar. Jag föreslår att du går in på youtube och kollar lite reviews av tj08-e. Det är enligt mig DET BÄSTA mATX chassit idag - lagom litet samt fenomenalt bra luftflöde! Inget av chassin som nämns i tråden, utom möjligen FT03, uppfyller dina krav på luftgenomströmning.

Permalänk

Rekomenderar också TJ08-E.
Känns som det första någonsin i sin klass alltså litet microatx med plats för många hdd så för mig har den ingen konkurrent ens.

Permalänk
Medlem

Undrar om vi lyckades övertyga dig? Nu finns ju en review på TJ08-E här på sweclockers. Håller med Jonas om det mesta han sa där utom två saker. 1. Utrymmet bakom plåten är inte fantastisk. Fantastisk kanske jämfört med andra microATX lådor, men jag hade gärna sett 0.5cm mer. 2. Kvaliteten på stommen i chassit är inte bra, plåten är ganska tunn. Det är ingen dealbreaker, men oväntat på ett chassi från Silverstonetek. Fördelen är att chassit är väldigt lätt, endast 5.3kg vilket är värdefullt om du ska ta med dig det överallt. Jämför t.ex. med Fractal Design Define Mini som jag hade innan som väger 9.5kg, nästan det dubbla.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag varken ägt TJ08-E eller Arc Mini men jag måste säga att Arc mini ser helt klart bäst ut av de två. TJ08-E har en del intressanta lösningar men har sämre HDD upphängning, troligtvis sämre kylning överlag och är framför allt lite för dyr. Skulle de kosta lika mycket så är det helt klart 2 starka konkurrenter där TJ08-E har fördelen att vara ännu mindre. Men med dagens pris så vinner Arc Mini enkelt, på pappret i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Nu har jag varken ägt TJ08-E eller Arc Mini men jag måste säga att Arc mini ser helt klart bäst ut av de två. TJ08-E har en del intressanta lösningar men har sämre HDD upphängning, troligtvis sämre kylning överlag och är framför allt lite för dyr. Skulle de kosta lika mycket så är det helt klart 2 starka konkurrenter där TJ08-E har fördelen att vara ännu mindre. Men med dagens pris så vinner Arc Mini enkelt, på pappret i alla fall.

Ja man har olika åsikter. Men kan tycka att vanliga Define är ett bättre köp än Arc Mini i så fall. Då har man fler möjligheter för framtiden och det är inte så jättestor skillnad på storleken.

När jag köpte mitt micro-atx chassi var storleken bland den högst prio, annars finns det många andra vanliga atx chassin som funkar. Och det TJ08-E hade var väldigt kort längd som för mig var väldigt positivt när jag skulle placera den.

Men som någon nämnde kan jag hålla med om att ytterplåtarna var lite tunna så det kan inverka lite att vibrationer fortplantar sig så kanske ska klistra på lite bitumen på dom. Men jag har den i ett "serverrum" så ljudet är väl inte högst prio.