Permalänk
Medlem

Optimal fläktsetup

Läser runt lite på folk som frågar om vilka fläktar som man ska ha hit och dit.
Nya datorn jag ska köpa har ett Define R3 chassi.
Det jag funderar på att göra är att på toppen tag två "Fractal Design Silent Series 140mm" (väldigt tyst och just på toppen så kommer mesta ljudet då den kommer stå på golvet och lite lägre effekt då den ska va utblås)
Två Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm i front och en i botten.
Sen har jag Antec Kuhler H2O 620 som kommer vara utblås i bak (blir att byta fläkt på denna men vet inte vad ännu.)

Känns som detta kommer ge ett bra övertryck vilket man gärna ska ha. Vad tror ni om denna setupen?
Ska fixa fläktarna lite senare efter byggt ihop datorn så kan ju komma med lite före/efter statestik.

Permalänk
Medlem

Inget fel med den fläktsetupen.
Insug fram, botten
Utsug top, bak
sen finns det en liten debatt om hur man ska göra med sidofläkten om den ska vara som insug eller utsug.
Sljälv har jag placerat en 180 mm Silverstone AP som insug.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

Jag räknade på ett Define R3 chassi för ett par dagar sedan, om man bara använder Fractal Designs egna fläktar och standard fläkten från en Antec Kuhler 620 som utblås bak.

Alltså -->

IN
2x 120mm Fram @ 38,3 CFM
2x 140mm Botten + Sida @ 38,6 CFM
Totalt 153,8 CFM

UT
2x 140mm Tak @ 38,6 CFM
1x 120mm Bak (Kuhler 620) @ 81,3 CFM
Totalt 158,5 CFM

Detta borde då teoretiskt skapa ett undertryck i lådan. ( Obs. att jag inte har något praktisk förankring i detta.)
Jag skall dock testa denna uppsättning när jag får hem chassit, planerar även att vända på de två i toppen för insug istället (med fläktfilter ofc), då jag kör SLI så kommer det ändå att bli avskärmat uppe vid processorn. Teoretiskt borde jag då få ett övertryck eftersom 149,7 CFM mer pressas in i lådan än ut vid full belastning. Jag tänker dock testa detta rent praktiskt också för att se om jag får någon skillnad i temperatur.. behöver bara få hem lådan först

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

Eftersom målet uppenbarligen är en tämligen tyst setup är det bättre att täppa för och dämpa sidohålet istället för att ha en fläkt där. Hålet i sidan är egentligen bara motiverat om man vill ha in/ut rejält med luft där, med högre ljudnivåer som direkt följd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosE__929:

Jag räknade på ett Define R3 chassi för ett par dagar sedan, om man bara använder Fractal Designs egna fläktar och standard fläkten från en Antec Kuhler 620 som utblås bak.

Alltså -->

IN
2x 120mm Fram @ 38,3 CFM
2x 140mm Botten + Sida @ 38,6 CFM
Totalt 153,8 CFM

UT
2x 140mm Tak @ 38,6 CFM
1x 120mm Bak (Kuhler 620) @ 81,3 CFM
Totalt 158,5 CFM

Detta borde då teoretiskt skapa ett undertryck i lådan. ( Obs. att jag inte har något praktisk förankring i detta.)
Jag skall dock testa denna uppsättning när jag får hem chassit, planerar även att vända på de två i toppen för insug istället (med fläktfilter ofc), då jag kör SLI så kommer det ändå att bli avskärmat uppe vid processorn. Teoretiskt borde jag då få ett övertryck eftersom 149,7 CFM mer pressas in i lådan än ut vid full belastning. Jag tänker dock testa detta rent praktiskt också för att se om jag får någon skillnad i temperatur.. behöver bara få hem lådan först

Du kan skippa det där med fläktarnas förflyttning av luft då de ofta inte ens är nära på att stämma

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tycker sidofläkten beror på vad du har för kylare på grafikkortet. Har du en referens kylare så ha fläkten som insug men har du som jag en speciall speciall asus directCU II 570 så sprutar den ju ut luft all over the place mestadels mot sidodörren och då har jag en 200 jävel som sitter där som utsug. Just för att bli av med den värmen som skjuts ut från mitt grafikkort. Funka prima ifall någon undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan skippa det där med fläktarnas förflyttning av luft då de ofta inte ens är nära på att stämma

Alla tillverkare mäter olika tyvärr. Typ som att jämföra mhz mellan cpu:er. Man får kolla i tester där de använder samma metod för att mäta prestanda och ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du kan skippa det där med fläktarnas förflyttning av luft då de ofta inte ens är nära på att stämma

Haha, I know. Men det är som sagt endast en teoretisk historia. Det jag ville visa är att om man kör en sådan setup är det inte sagt att man har övertryck i lådan utan närmare +-0 vid full belastning. Det är ju en fingervisning åtminstone, att vill man ha övertryck i lådan kanske man bara bör köra en fläkt i taket istället för två om man har resten som insug

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >