Permalänk
Medlem

antec 1200 big boy fan

tjo

har ett antec 1200 chassi där toppfläkten har börjat låta konstigt så det e antagligen ett lager i fläkten som bråkar, och jag har sett och hört att folk sprutar på olja på det lager som sitter i fläktar så försvinner oljudet sen, men jag bara undrar om man nu sprutar på olja på det lager i en fläkt kommer då oljudet att försvinna för gott eller det kommer att komma tillbaka sen med tiden?

Permalänk
Medlem

Inget varar för evigt, det kan ha varit det som smorde fläkten som"tog slut" eller blivit smutsigt som medförde oljudet. Visst kan man testa fylla på med mer, bäst blir det nog om man monterar isär fläkten och gör rent allt först.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av mnsn:

tjo

har ett antec 1200 chassi där toppfläkten har börjat låta konstigt så det e antagligen ett lager i fläkten som bråkar, och jag har sett och hört att folk sprutar på olja på det lager som sitter i fläktar så försvinner oljudet sen, men jag bara undrar om man nu sprutar på olja på det lager i en fläkt kommer då oljudet att försvinna för gott eller det kommer att komma tillbaka sen med tiden?

Nackdelen med att spruta på olja av typ WD40 eller 556 är att oljan även löser upp eventuellt lagerfett som finns kvar och man måste fortsätta spruta på olja lite då och då. Att fylla på med lagerfett är bäst, men också jobbigare.

Visa signatur

~Pelle~