Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Problem med överklockning

Hej, som sagt så har jag problem med att överklocka min processor(AMD Phenom II X4 945 3,0ghz med antec 620 kylare). Jag testade att klocka den till 3,46ghz, dvs 230x15 och så höjde jag volten till 1.35. Från början så verkade allt stabilt, körde 3dmark vantage och fick lite över 1000 mer i cpu score, men sen när jag startade Prime95 så efter en stund så såg jag att ena "Workern" hade slutat för processorn kördes i ungefär 75% istället för 100%. Startade sedan om datorn och resettade bios, nu till frågan: Vad gör jag fel eller varför funkar det inte som det ska? Kan nog inte vara fel på tempsen, dom låg på max 36 grader i prme95

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Prova att höja volten ett steg o kör prime95 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Gunner357:

Prova att höja volten ett steg o kör prime95 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har nu höjt volten till 1,37. Kommer med resultat senare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Är antagligen volten eller minnena, när du klockar med "bus'en"/fsb så ökar minnena också, så de kan du få välja ner ett steg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Det funkade varken med 1,35 eller 1,37 volt. Prime95 kraschade efter några minuter. Vad kan vara felet.? Måste jag höja volten till processor ännu mer? känns högt med 1,37 på 3,46 Ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av rydan19:

Det funkade varken med 1,35 eller 1,37 volt. Prime95 kraschade efter några minuter. Vad kan vara felet.? Måste jag höja volten till processor ännu mer? känns högt med 1,37 på 3,46 Ghz.

Testa att höja ytterligare en del, 1,37V är inte alls speciellt mycket. Över 1,4V skulle jag tycka är illa för en så pass liten överklockning.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/