Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Överklocknings gräns?

Hej! Nu har jag klockat min amd phenom ii 945 till 3,4ghz med 1,38V och den ligger stabilt på max 37 grader med prime95. Jag har överklockat med Asus TurboV.
FSB ligger på 227x15, men när jag höjer den till 234 och då höjde jag även volten ett "snäpp" Fast då frös datorn ihop så jag startade om den, och när jag kom in i programmet igen så höjde jag den ytterligare ett snäpp (1,40V) fast då hände samma sak igen. Testade även därefter att höja volten till minnena och CPU/NB volten ett snäpp, men datorn fryser ihop och jag vet ej vad jag ska göra. Borde jag inte få upp den till högre än 3,4ghz? Mycket tacksam för hjälp.:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

den behöver kanske mer kyla ofta är värmen en bov i det hela de blir mycket värma vid överklockning inte bara cpu utan för alla delar
vad max farten är har jag ingen aning men det går att googla om de

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

De är ju inte fsbn i första hand du ska ändra utan multiplen.

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Det är möjligt att det är alla andra delar av systemet som felar eftersom du höjer FSBn, du borde klocka med multipeln istället. Dessutom så kan du ju höja volten bra mycket mer än så om du ligger på 37 i prime?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av eparaggare:

De är ju inte fsbn i första hand du ska ändra utan multiplen.

Skrivet av Rydisen:

Det är möjligt att det är alla andra delar av systemet som felar eftersom du höjer FSBn, du borde klocka med multipeln istället. Dessutom så kan du ju höja volten bra mycket mer än så om du ligger på 37 i prime?

Men min processor har ju inte upplåst multipel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av rydan19:

Men min processor har ju inte upplåst multipel

Nähä, då blir det ju lite kluddigare, men fortfarande inte svårt... Vad som kan vara problemet är att antingen dina RAM-minnen körs för snabbt eller typ nordbrygga, eftersom du klockar med FSBn så följer dessa med upp i frekvenserna. Tycker du borde ge dig in i BIOS istället, vet inte hur mycket inställningar som finns i det där programmet.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Rydisen:

Nähä, då blir det ju lite kluddigare, men fortfarande inte svårt... Vad som kan vara problemet är att antingen dina RAM-minnen körs för snabbt eller typ nordbrygga, eftersom du klockar med FSBn så följer dessa med upp i frekvenserna. Tycker du borde ge dig in i BIOS istället, vet inte hur mycket inställningar som finns i det där programmet.

men ska jag testa att köra prime95 i någon timme på 3,6ghz och se om det är stabilt? , det ända jag har gjort i bios är att jag har höjt fsb och cpu volten till 1,39. Men jag vet inte varför det inte händer nånting när jag sänker ht länken från 2400mhz till 2000mhz. Eller ska jag låta den vara på 2400mhz?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Jag kan ha missat det, men såg inte det när jag läste igenom tråden.

Har du kollat din temperatur på processorn samtidigt som du kör ett stresstest?
Och har du något rimligt program att kolla temperaturen med? (så du inte använder speedfan eller nå sånt för ändamålet)

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av rydan19:

Hej! Nu har jag klockat min amd phenom ii 945 till 3,4ghz med 1,38V och den ligger stabilt på max 37 grader med prime95. Jag har överklockat med Asus TurboV.
FSB ligger på 227x15, men när jag höjer den till 234 och då höjde jag även volten ett "snäpp" Fast då frös datorn ihop så jag startade om den, och när jag kom in i programmet igen så höjde jag den ytterligare ett snäpp (1,40V) fast då hände samma sak igen. Testade även därefter att höja volten till minnena och CPU/NB volten ett snäpp, men datorn fryser ihop och jag vet ej vad jag ska göra. Borde jag inte få upp den till högre än 3,4ghz? Mycket tacksam för hjälp.:D

Kyler du datorn med vatten eller är temperaturen felaktig?

Jag skulle tycker nämligen att 37grader max är alldeles för lågt och tyvärr tror jag att det är en felaktig siffra. Hur mäter du denna egentligen?

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av guos89:

Kyler du datorn med vatten eller är temperaturen felaktig?

Jag skulle tycker nämligen att 37grader max är alldeles för lågt och tyvärr tror jag att det är en felaktig siffra. Hur mäter du denna egentligen?

Jag har vattenkylning antec h20 mäter med cpuid hw monitor och coretemp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Vill du kolla hur varmt det blir, så dra ner Intel Burn Test istället för prime

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av m4gnify:

Instämmer, prime95 är inget man bär köra ens mer än för att få en temperatur referens, då den belastar jämt och bra, men riktiga program beter sig inte som prime, och riktiga program belaster på ett annat sätt så, det som är stabilt i prime, kan vara väldigt ostabilt när man använder datorn på vanligt sätt, och kan chracha även i idle bara genom att starta tex webläsaren

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av rydan19:

Jag har vattenkylning antec h20 mäter med cpuid hw monitor och coretemp

Allright. Det är kanon.

Skrivet av m4gnify:

Well. Finns det någon anledning att köra ett så tungt stresstest egentligen? Datorn kommer troligen aldrig att belastas så hårt som prime pressar processorn ändå så jag ser inte riktigt varför man skulle behöva testa med ännu högre belastning.
Kan ju vara kul för sakens skull, men motivet att välja intel burn test framför prime95 förstår jag inte.

Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Söderbäck:

Allright. Det är kanon.

Well. Finns det någon anledning att köra ett så tungt stresstest egentligen? Datorn kommer troligen aldrig att belastas så hårt som prime pressar processorn ändå så jag ser inte riktigt varför man skulle behöva testa med ännu högre belastning.
Kan ju vara kul för sakens skull, men motivet att välja intel burn test framför prime95 förstår jag inte.

Skrivet av ggustavsson:

Instämmer, prime95 är inget man bär köra ens mer än för att få en temperatur referens, då den belastar jämt och bra, men riktiga program beter sig inte som prime, och riktiga program belaster på ett annat sätt så, det som är stabilt i prime, kan vara väldigt ostabilt när man använder datorn på vanligt sätt, och kan chracha även i idle bara genom att starta tex webläsaren

Jag har testat intel burntest v 2.52 och då blev den max 38 grader

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av ggustavsson:

Men Intel burn test... belastar detta processorn på ett mer realistiskt sätt då?
Det är väl snarare en mer onaturlig belastning om något?

EDIT:
Äe, det här är ett sidspår. Det var inte detta tråden handlade om. My bad.

m³/m = m²