Permalänk
Medlem

Överklocknings gräns?

Hej! Nu har jag klockat min amd phenom ii 945 till 3,4ghz med 1,38V och den ligger stabilt på max 37 grader med prime95. Jag har överklockat med Asus TurboV.
FSB ligger på 227x15, men när jag höjer den till 234 och då höjde jag även volten ett "snäpp" Fast då frös datorn ihop så jag startade om den, och när jag kom in i programmet igen så höjde jag den ytterligare ett snäpp (1,40V) fast då hände samma sak igen. Testade även därefter att höja volten till minnena och CPU/NB volten ett snäpp, men datorn fryser ihop och jag vet ej vad jag ska göra. Borde jag inte få upp den till högre än 3,4ghz? Mycket tacksam för hjälp.:D

Permalänk
Medlem

den behöver kanske mer kyla ofta är värmen en bov i det hela de blir mycket värma vid överklockning inte bara cpu utan för alla delar
vad max farten är har jag ingen aning men det går att googla om de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

De är ju inte fsbn i första hand du ska ändra utan multiplen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det är alla andra delar av systemet som felar eftersom du höjer FSBn, du borde klocka med multipeln istället. Dessutom så kan du ju höja volten bra mycket mer än så om du ligger på 37 i prime?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

De är ju inte fsbn i första hand du ska ändra utan multiplen.

Skrivet av Rydisen:

Det är möjligt att det är alla andra delar av systemet som felar eftersom du höjer FSBn, du borde klocka med multipeln istället. Dessutom så kan du ju höja volten bra mycket mer än så om du ligger på 37 i prime?

Men min processor har ju inte upplåst multipel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Men min processor har ju inte upplåst multipel

Nähä, då blir det ju lite kluddigare, men fortfarande inte svårt... Vad som kan vara problemet är att antingen dina RAM-minnen körs för snabbt eller typ nordbrygga, eftersom du klockar med FSBn så följer dessa med upp i frekvenserna. Tycker du borde ge dig in i BIOS istället, vet inte hur mycket inställningar som finns i det där programmet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nähä, då blir det ju lite kluddigare, men fortfarande inte svårt... Vad som kan vara problemet är att antingen dina RAM-minnen körs för snabbt eller typ nordbrygga, eftersom du klockar med FSBn så följer dessa med upp i frekvenserna. Tycker du borde ge dig in i BIOS istället, vet inte hur mycket inställningar som finns i det där programmet.

men ska jag testa att köra prime95 i någon timme på 3,6ghz och se om det är stabilt? , det ända jag har gjort i bios är att jag har höjt fsb och cpu volten till 1,39. Men jag vet inte varför det inte händer nånting när jag sänker ht länken från 2400mhz till 2000mhz. Eller ska jag låta den vara på 2400mhz?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ha missat det, men såg inte det när jag läste igenom tråden.

Har du kollat din temperatur på processorn samtidigt som du kör ett stresstest?
Och har du något rimligt program att kolla temperaturen med? (så du inte använder speedfan eller nå sånt för ändamålet)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Hej! Nu har jag klockat min amd phenom ii 945 till 3,4ghz med 1,38V och den ligger stabilt på max 37 grader med prime95. Jag har överklockat med Asus TurboV.
FSB ligger på 227x15, men när jag höjer den till 234 och då höjde jag även volten ett "snäpp" Fast då frös datorn ihop så jag startade om den, och när jag kom in i programmet igen så höjde jag den ytterligare ett snäpp (1,40V) fast då hände samma sak igen. Testade även därefter att höja volten till minnena och CPU/NB volten ett snäpp, men datorn fryser ihop och jag vet ej vad jag ska göra. Borde jag inte få upp den till högre än 3,4ghz? Mycket tacksam för hjälp.:D

Kyler du datorn med vatten eller är temperaturen felaktig?

Jag skulle tycker nämligen att 37grader max är alldeles för lågt och tyvärr tror jag att det är en felaktig siffra. Hur mäter du denna egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Kyler du datorn med vatten eller är temperaturen felaktig?

Jag skulle tycker nämligen att 37grader max är alldeles för lågt och tyvärr tror jag att det är en felaktig siffra. Hur mäter du denna egentligen?

Jag har vattenkylning antec h20 mäter med cpuid hw monitor och coretemp

Permalänk
Medlem

Vill du kolla hur varmt det blir, så dra ner Intel Burn Test istället för prime

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vill du kolla hur varmt det blir, så dra ner Intel Burn Test istället för prime

Instämmer, prime95 är inget man bär köra ens mer än för att få en temperatur referens, då den belastar jämt och bra, men riktiga program beter sig inte som prime, och riktiga program belaster på ett annat sätt så, det som är stabilt i prime, kan vara väldigt ostabilt när man använder datorn på vanligt sätt, och kan chracha även i idle bara genom att starta tex webläsaren

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rydan19:

Jag har vattenkylning antec h20 mäter med cpuid hw monitor och coretemp

Allright. Det är kanon.

Skrivet av m4gnify:

Vill du kolla hur varmt det blir, så dra ner Intel Burn Test istället för prime

Well. Finns det någon anledning att köra ett så tungt stresstest egentligen? Datorn kommer troligen aldrig att belastas så hårt som prime pressar processorn ändå så jag ser inte riktigt varför man skulle behöva testa med ännu högre belastning.
Kan ju vara kul för sakens skull, men motivet att välja intel burn test framför prime95 förstår jag inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Allright. Det är kanon.

Well. Finns det någon anledning att köra ett så tungt stresstest egentligen? Datorn kommer troligen aldrig att belastas så hårt som prime pressar processorn ändå så jag ser inte riktigt varför man skulle behöva testa med ännu högre belastning.
Kan ju vara kul för sakens skull, men motivet att välja intel burn test framför prime95 förstår jag inte.

Skrivet av ggustavsson:

Instämmer, prime95 är inget man bär köra ens mer än för att få en temperatur referens, då den belastar jämt och bra, men riktiga program beter sig inte som prime, och riktiga program belaster på ett annat sätt så, det som är stabilt i prime, kan vara väldigt ostabilt när man använder datorn på vanligt sätt, och kan chracha även i idle bara genom att starta tex webläsaren

Jag har testat intel burntest v 2.52 och då blev den max 38 grader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Instämmer, prime95 är inget man bär köra ens mer än för att få en temperatur referens, då den belastar jämt och bra, men riktiga program beter sig inte som prime, och riktiga program belaster på ett annat sätt så, det som är stabilt i prime, kan vara väldigt ostabilt när man använder datorn på vanligt sätt, och kan chracha även i idle bara genom att starta tex webläsaren

Men Intel burn test... belastar detta processorn på ett mer realistiskt sätt då?
Det är väl snarare en mer onaturlig belastning om något?

EDIT:
Äe, det här är ett sidspår. Det var inte detta tråden handlade om. My bad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled