Permalänk
Medlem

Köptips på nätagg!

Tjena!
Jag ska köpa ett nytt grafikkort till min dator och det kommer antingen bli HD 6970 eller HD 6950.
Dessa grafikkort ska in i min dator HP Pavilion G5470SC, som i nuläget bara har ett nätagg på 300w och grafikkorten kräver rekommenderat 500w.
Vad finns det att tänka på? ska jag köpa ett med 500 eller en med 650 för att vara på den säkra sidan. Hur väljer man ett bra nättagg? kan man få några köpråd? eftersom grafikkorten redan pushar på budgeten vill jag inte köpa en alltför dyr nätagg

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w-80-... eller https://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w... Kör själv med fractal och är helnöjd. Ett 650w skulle räcka för att driva två grafikkort så så mycket watt behöver du inte.
80 plus certifiering vill man att nätaggregatet ska ha.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Det må vara någorlunda fult med icke-sleevade kablar, men det är 650W, 80+ guld cert. och 5 års garanti för ca 650kr.

https://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-...

EDIT: Kollade runt lite HP's hemsida och det framgår inte om du kan byta nätaggregatet. Prova om du får in ett nätaggregat med formfaktor ATX innan du köper ett nytt.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monneman:

Tjena!
Jag ska köpa ett nytt grafikkort till min dator och det kommer antingen bli HD 6970 eller HD 6950.
Dessa grafikkort ska in i min dator HP Pavilion G5470SC, som i nuläget bara har ett nätagg på 300w och grafikkorten kräver rekommenderat 500w.
Vad finns det att tänka på? ska jag köpa ett med 500 eller en med 650 för att vara på den säkra sidan. Hur väljer man ett bra nättagg? kan man få några köpråd? eftersom grafikkorten redan pushar på budgeten vill jag inte köpa en alltför dyr nätagg

Tack på förhand!

Det är inte troligt att du kommer att kunna byta ut nätagget i din märkesdator alls, märkesdatorer brukar oftast ha diverse speciallösningar när det gäller kontaktstycken och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det är inte troligt att du kommer att kunna byta ut nätagget i din märkesdator alls, märkesdatorer brukar oftast ha diverse speciallösningar när det gäller kontaktstycken och dylikt.

åh nej, hur ska jag göra då? för jag behöver verkligen ett nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monneman:

åh nej, hur ska jag göra då? för jag behöver verkligen ett nytt grafikkort!

Bara att plocka fram lödkolven.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monneman:

åh nej, hur ska jag göra då? för jag behöver verkligen ett nytt grafikkort!

Troligtvis blir lättast att köpa en ny dator som inte är en märkesdator. De gör så för att man ska bli tvungen att köpa en helt ny hos dem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Öppna lådan och försök ta lite mått, gå in på t.ex. Corsairs hemsida och kolla specifikationer för deras nätagg och jämför! Det är inte alltid de har egna storlekar, det beror helt på deras chassin.

Som en lösning plan B mejla HP:s support via deras supportsida och fråga om det går att sätta nätagg från deras HP Z400 i din burk. Då får du ett agg på 80+ Bronze som ska klara att leverera 500W (bifoga serienummer samt pn:nummer på din dator, underlättar för HP). De kan antagligen även tala om vilken återförsäljare i din närhet som kan ta hem nätagg från dem.

Edit! Skrev fel datormodell på den som jag angav bättre nätag på ifrån HP, nu är det korrigerat till rätt modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det är inte troligt att du kommer att kunna byta ut nätagget i din märkesdator alls, märkesdatorer brukar oftast ha diverse speciallösningar när det gäller kontaktstycken och dylikt.

Det förekommer, men det beror helt på märke och modell, så att säga att dom "brukar oftast" är nog att överdriva.

Skrivet av Monneman:

åh nej, hur ska jag göra då? för jag behöver verkligen ett nytt grafikkort!

G5470sc tycker jag ser ut som ett mini/midi tower chassi. Hittade en HP sida med information. Jag tycker det ser ut som typ ganska standardkomponenter, men jag har inte hittat några bilder på insidan av lådan.

Mitt tips är att öppna burken och kolla hur det ser ut, dvs märkning och dimensioner på nätagget och vad det finns för kontaktdon. Om du inte har någon erfarenhet av att meka med datorer så kanske du har nån kompis som kan hjälpa dig?

Edit: Kerbo hann visst före

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Men om jag öppnar burken, och mäter den finns det då en garanti att jag kan byta nätagget eller e de säkrast att jag mejlar HP?