Heatpipe, skiljer mycket temp på pipes vid vertikal montering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Heatpipe, skiljer mycket temp på pipes vid vertikal montering

Tjena!

Jag tänkte på det när jag monterade och skulle välja håll att det nog skulle vara bäst att ha heatpipesen på kylaren så att dom går ut på varsin sida om cpu när datorlådan står upp istället för att ha den verktikalt monterad och få pipes som går ut uppe/nere. Nu gick jag dock på resonemanget att det inte kan vara bra att suga varm luft från grafikkortet och monterade den vertikalt ändå.

Jag tycker jag upplever att det är enligt följande:

• Idle = Alla 8 rörtoppar är lika kalla (rumstemp). CPU-cores är lika varma +/- 1 grad.

• Full load = De övre 4 rörtopparna är kännbart varmare än dom nedre 4 rörtopparna. 2st CPU-cores (#1, #2) är 5-7 grader varmare.

Vad har ni andra för erfarenheter av riktning på kylaren? Någon som kanske till och med orkat jämföra?

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
3x42" IPS Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" ASUS 144 Hz
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | Samsung 850 Pro's
Gigabyte 980 Ti | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Intressant
Vilken kylare? Har du jämfört samma experiment med horisontell montering?

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

När jag körde heatpipe kylt GFX 7950GT och körde min noctua cpu kylare med 2 fläktar på varsin sida, så blev hela systemet både cpu och gpu kallare när jag körde vertikalt.

Men det beror nog på att gpun kyls ständigt ner av cpu fläktarna som suger upp luft från gpu flänsarna, medan när jag körde horizontellt så blev gpun betydligt varmare och värmde upp resten av luften inuti chassit så att även cpu blev varmare än när man körde vertikalt.

Har gfxet ett eget aktivt kylsystem så skulle nog tippa på att hela systemet blir kallare med horizontellt, då man suger in luft i fronten på chassit och blåser ut den där bak. Så har jag iaf monterat mitt nuvarande system (horizontellt på cpu) då jag har fläktar på mitt nuvarande 460gtx gigabyte kort. Inte testat vertikallt på detta systemet då jag stängt för luckan i toppen på mitt p183b chassi.

Gaming: Win8.1 64bit | i5-750 @ 3.8GHz | Gigabyte 770 GTX 2GB | Corsair 8GB RAM | Xonar Essence STX | Corsair AX760 | Intel SSD | Antec P182b | Server: FreeBSD @ ZFSGuru | Core i3-2100 | Fractal Design R3 | Corsair 16GB RAM | HTPC: Intel NUC | Openelec | Laptop: MacBook Air 2014 | Phone: Nexus 4 |