Börjar bli trött på detta coilwhine...

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på detta coilwhine...

Alltså,

Jag lämnade in mitt nätagg och fick precis tillbaka ett sproilans nytt och det har OCKSÅ coilwhine.
Har hört att Corsair haft problem men.. 2 i rad? Börjar tröttna på det.

Funderar på att byta ut till något annat än Corsair, dessutom till en mindre effekt, behöver inte 1200W visar det sig(hade ju planer på att utöka datorn senare men det lär inte bli på ett bra tag!).
Någon som har något tips på ett bra, tyst nätagg som klarar av att driva datorn i signaturen?

Eller är det så att alla nätagg medför risken att få coilwhine? :S

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara nätagget Kan vara grafikkortet. Var helt hundra att mitt nätagg gjorde ljudet, hade huvudet i datorn och lyssnade. Bytte grafikkort då försvann ljudet.

Testade med alla grejer på ett bord, gamla och nya grafikkortet, kom fram till att det var grafikkortet!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

XFX är bra tysta nätagg som är Seasonic agg.
Använder ett 850w själv o är numer mycket nöjd..

Permalänk

1200W är överdrivet för det systemet även om du utökade till 3-way sli skulle 1000w räcka.
montera allt på bordet först och bli 100%säker på vart ljudet kommer ifrån, om det är nätaggregatet så är xfx att rekommendera, har dock ägt 4 st corsair utan något med coilwhine.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

jag har haft ett corsair hx620 som jag bytte tre ggr från datorbutiken, whineade på likadant

var garanterat agget som lät, coil whine som kom och gick lite hursomhelst

extra intressant var att det inte lät när jag flyttade till nytt boende

det var alltså något med elen som triggade coil whinet i det agget, har upplevt samma grej med laddare för eltandborste och andra diverse transformatorer

hade även agg som inte lät nåt alls i 'första' boendet där andra agg lät

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Behöver inte vara nätagget Kan vara grafikkortet. Var helt hundra att mitt nätagg gjorde ljudet, hade huvudet i datorn och lyssnade. Bytte grafikkort då försvann ljudet.

Testade med alla grejer på ett bord, gamla och nya grafikkortet, kom fram till att det var grafikkortet!

Skrivet av clairvoyant:

1200W är överdrivet för det systemet även om du utökade till 3-way sli skulle 1000w räcka.
montera allt på bordet först och bli 100%säker på vart ljudet kommer ifrån, om det är nätaggregatet så är xfx att rekommendera, har dock ägt 4 st corsair utan något med coilwhine.

Med tanke på att jag skickade in nätagget för coilwhine borde dom ju ha testat det tycker man. Men jag är ganska säker på att det är coilwhine från nätagget. Eftersom det chassi jag använder har separerad nätaggs-del och moderkorts-del är det lätt att avskilja. Har dock inget extra grafikkort att testa med så kan ju såklart inte HELT utesluta grafikkortet. Eller menar ni att jag ska testa med den inbyggda HD 3000 i processorn och helt ta bort grafikkortet?

Vet att 1200W är överdrivet just nu. Tänkte mera på framtidssäkert och att det inte ska belastas 100%. Men som sagt, eftersom jag inte har planer på att bygga ut till något sådant extremt så tänkte jag nedgradera mig lite. Skulle 850W räcka och ändå duga för en eventuell framtida SLI(2-way) uppgradering?

Skrivet av Bulltazar:

XFX är bra tysta nätagg som är Seasonic agg.
Använder ett 850w själv o är numer mycket nöjd..

Ska kolla in dom, tack för tipset!

Skrivet av tackle:

jag har haft ett corsair hx620 som jag bytte tre ggr från datorbutiken, whineade på likadant

var garanterat agget som lät, coil whine som kom och gick lite hursomhelst

extra intressant var att det inte lät när jag flyttade till nytt boende

det var alltså något med elen som triggade coil whinet i det agget, har upplevt samma grej med laddare för eltandborste och andra diverse transformatorer

hade även agg som inte lät nåt alls i 'första' boendet där andra agg lät

Vad använder du i dagsläget då? Kör du på HX620 nu som inte låter då du flyttat? Eller bytte du ut det till något annat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vad använder du i dagsläget då? Kör du på HX620 nu som inte låter då du flyttat? Eller bytte du ut det till något annat??

I dagsläget kör jag på Nexus Value, 430-watts agg som dock är det tystaste jag provat. SilentPCReview håller med. Sålde Corsairen.

Nexus Value finns bara att köpa via nån finsk webbutik som dock har svensk sida och levererar till Sverige. Så länge man klarar sig på 430 watt så är det agget klart bäst!

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Vet att 1200W är överdrivet just nu. Tänkte mera på framtidssäkert och att det inte ska belastas 100%. Men som sagt, eftersom jag inte har planer på att bygga ut till något sådant extremt så tänkte jag nedgradera mig lite. Skulle 850W räcka och ändå duga för en eventuell framtida SLI(2-way) uppgradering?

När Swec testa 570 i Sli så drog det 632watt ur vägguttaget på ett äldre Core i7 system = drar mer effekt än ditt.
Det innebär ca: 560watt från nätagget med två 570 kort.

Så jag skulle rekomendera ett Guld certifierat, tyst högkvalitets agg från NZXT.
Det räcker med ett 650watts, och det finns även andra tysta och bra fabrikat.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Alltså,

Jag lämnade in mitt nätagg och fick precis tillbaka ett sproilans nytt och det har OCKSÅ coilwhine.
Har hört att Corsair haft problem men.. 2 i rad? Börjar tröttna på det.

Eller är det så att alla nätagg medför risken att få coilwhine? :S

Jag har ett AX850 (guld) som jag tror har coilwhine.. Men problemet är att jag också har dubbla grafikkort så jag måste nog testa om inte det är något av grafikkorten som whinar.

Corsair har ju låång garanti, min har hela sju år garanti (hurray!).

Allt med transformatorer kan få coilwhine.. tyvärr.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Fan nu gjorde ni mig jävligt orolig.

Jag har haft coil whine på ett Corsair 520w i något år. Problemet har förvärras och har typ garanti kvar men betalade typ 600 för det. Orkar inte betala 300 för frakt till Holland för att få ett likadant så beställde ett nytt idag. Ett Corsair AX 850 GOLD. Tänkte nu smäller jag på bössan för de skall hålla. Så hör man att folk fortfarande har problem.

Har fortfarande chans att avbeställa bör jag? Är Corsair så förbannat kassa ???

Kan tillägga att jag har lyssnat jävligt noga så jag är 100 på att ljudet kommer från agget. Jag pissade på garantin på det och skruvade isär det och lyssnade isärplockat ifrån datorn och kopan. Det tjuter när windows startas, det tjuter när man scrollar, det tjuter när man spelar och jag hör även skiten i min front panel till headset.

Skulle jag få de nya med samma problem kan jag väl bara skicka det till komplett va? Och inte Holland.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Corsair gått ner sig, ofta haft problem med deras minnesmoduler bland annat med errors utan överklockning.

Permalänk
Hedersmedlem

hade också Coilwhine på mitt Corsair Hx.
Bytte nätagg och fortfarande samma ljud.
Misstänkte att det var något annat så började byta skärm,tangentbord, och när jag kom till musen så upphörde ljudet
så testa det med!

Permalänk
Medlem

Frågan blir ju då, har du jordade uttag i dator-rummet? Annars kan det bli roliga störningar som folk verkar ha fått här i tråden med möss och grafikkort.

I övrigt är jag en sån som läser massor av recensioner och tester i någon månad innan jag köper saker och jag valde XFX Core Edition 650W, kört en Athlon X4 överklockad till 3,4GHz och ett aningens överklockat HD6850 i den sen i februari i år, inga problem och väldigt tyst. Det är som sagt Seasonic som tillverkar dem och de gör ju kanonfina aggregat.

650W räcker och blir över till en klockad CPU med ett grafikkort, vill du säkra för iaf Crossfire/SLI så är väl 750/850W bra storlek.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Testade ändra min XMP profil på minnena från 1800 mhz till 2000mhz och vad händer jo Coil whine ljudet vid scrollning och HDD laddning försvann. (Jag är 100 på att ljudet kom ifrån nätagget)

Var tvungen att dra ner på det i somras för datorn inte skulle dö av överhettning. Dock är det ett litet litet whine kvar när grafik belastas och det kommer också ifrån nätagg(100%)

Permalänk
Avstängd

Jag har lite störigt problem
Har ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591222 Silver power 750w och det avger ett vääääldigt svagt vad jag tror coil whine.
Det är långt från dom man hittat på youtube osv, men det är ändå ett hörbart ljud ifrån agget (ej ifrån graffet).

Men jag är 100% på att det ej kommer gå igenom retur eftersom det ändå är så pass lågt.

Skulle behöva belasta agget med 600-700watt iaf och se hu det låter då, men det blir lite svårt utan hårdvara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Fan nu gjorde ni mig jävligt orolig.

Jag har haft coil whine på ett Corsair 520w i något år. Problemet har förvärras och har typ garanti kvar men betalade typ 600 för det. Orkar inte betala 300 för frakt till Holland för att få ett likadant så beställde ett nytt idag. Ett Corsair AX 850 GOLD. Tänkte nu smäller jag på bössan för de skall hålla. Så hör man att folk fortfarande har problem.

Har fortfarande chans att avbeställa bör jag? Är Corsair så förbannat kassa ???

Kan tillägga att jag har lyssnat jävligt noga så jag är 100 på att ljudet kommer från agget. Jag pissade på garantin på det och skruvade isär det och lyssnade isärplockat ifrån datorn och kopan. Det tjuter när windows startas, det tjuter när man scrollar, det tjuter när man spelar och jag hör även skiten i min front panel till headset.

Skulle jag få de nya med samma problem kan jag väl bara skicka det till komplett va? Och inte Holland.

Får du ett med coilwhine skickar du bara det till komplett och får nytt.
Corsair har haft en hel del problem med coilwhine så det är inget "ovanligt" och det vet även komplett.

Det är oftast också väldigt hörbart coil whine på ax aggen om det finns.

Permalänk
Medlem

Hade ett Corsair HX520W som hade mycket coil whine. Skaffade ett AX750W istället och det är knäpptyst, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Nu är det i och för sig inte så att Corsair bygger sina egna nätaggregat. AX1200 är byggd av Flextronics och övriga serien av Seasonic, Seasonic bygger förövrigt även XFX aggen. Nu gör det i och för sig ofta en del anpassningar för olika leverantörer, men tillverkaren brukar vara det viktiga.

Coilwine är besvärligt, det beror inte alltid på att det egentligen är problem med just den komponenten som låter, har man otur så får man coilwine på grund av kombinationen av till exempel nätagg och grafikkort. Eller för att jupiter och solen stod i linje just när nätaggregatet tillverkades

Slutsatsen är väll egentligen att man inte bara kan titta på vem som säljer nätaggregat, då det kan skilja rejält mellan olika serier beroende på att det är helt olika tillverkare, utan det är fördelaktigt att kolla på vem som faktiskt gjort agget med.
Här finns lite tillverkare på vanliga nätagg http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers

Seasonic gör generellt riktigt bra nätagg, om jag inte "litade" på dem och vill ha något av kvalitet men från annan tillverkare skulle jag titta på ett NZXT agg, som är byggd av SuperFlower som verkar göra riktiga kvalitets agg.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX550 i min HTPC och den får coilwhine ibland, de var dock mer i början men nu kommer det mer sällan.
I stora PCn sitter ett Corsait HX750 och det har inget coilwhine alls, så det verkar vara köpa grisen i säcken med corsairs agg - antingen fungerar det perfekt eller så får man ett av de som har coilwhine.

Permalänk
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Fan nu gjorde ni mig jävligt orolig.

Jag har haft coil whine på ett Corsair 520w i något år. Problemet har förvärras och har typ garanti kvar men betalade typ 600 för det. Orkar inte betala 300 för frakt till Holland för att få ett likadant så beställde ett nytt idag. Ett Corsair AX 850 GOLD. Tänkte nu smäller jag på bössan för de skall hålla. Så hör man att folk fortfarande har problem.

Har fortfarande chans att avbeställa bör jag? Är Corsair så förbannat kassa ???

Kan tillägga att jag har lyssnat jävligt noga så jag är 100 på att ljudet kommer från agget. Jag pissade på garantin på det och skruvade isär det och lyssnade isärplockat ifrån datorn och kopan. Det tjuter när windows startas, det tjuter när man scrollar, det tjuter när man spelar och jag hör även skiten i min front panel till headset.

Skulle jag få de nya med samma problem kan jag väl bara skicka det till komplett va? Och inte Holland.

Det är ju inte direkt ett Corsair-specifikt problem. Alla nätaggregat från alla serier från alla tillverkare kan råka ut för coil-whine. Kör du med ojordat uttag och/eller råkar ha en viss kombination av komponenter i kombination med ett visst aggregat, så kan man få problem med coil-whine.
Coil-whine är ju bara att spolar kommer i självsvängning för att de hamnar i en viss frekvens.

Visa signatur

~Pelle~