Ace Edge 990 - hur placera fläktar för bäst kylning?

Permalänk

Ace Edge 990 - hur placera fläktar för bäst kylning?

Tänkte höra hur man bäst placerar fläktarna i detta chassi för att uppnå den mest effektiva kylningen...

Just nu kör jag med 1 som insug och 5 som utblås...vilket är ganska självklart även för mig

Kör med överklockad cpu samt att jag tänker skaffa nytt grafikkort och ev. köra cf i framtiden. Så kylning för cpu och grafik är prio 1.

Men det är resterande platser som jag undrar lite över...fläktplats 6 får jag inte plats med någon fläkt då cpu-kylaren är för hög.

Fläktplats 2 är under ramminnet/en del av grafikkortet, 3:an är placerad ovanför cpu-kylaren, 4:an är ovanför ramminnet, 7:an är i höjd med grafikkortet.

Så det jag undrar över är, på vilken plats ska man ha fläkt....och...ska fläkten blåsa in eller ut på respektive plats?

Ber om ursäkt för ev. dumma frågor, men är rätt ny inom detta med kylning:)

mvh manutd

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

Man brukar oftast ha det så att man har insug på framsidan och sidan och botten. Utblås på toppen och baksidan.
men om du inte har något dammfiilter och har datorn på golvet så tycker jag att du hellre ska ha fläktarna på sidan:)
typ nåt sånt här 345 utblås 1(6)7 och 2 som inblås. men en bra sak är att ha övertryck då det förhindrar att dam stannar kvar inne i datorn:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Stort tack för snabbt svar! Uppskattas verkligen!

Ska testa detta och jämföra lite temps.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Smacka in en fläkt i 7an så blir det bra. Lagom med 2 in 1 ut..