Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2006

CPU fläkt på max?

Hej,

Köpte precis en Cooler Master Hyper 212 Plus och en Scythe Gentle Typhoon 120 mm (1450rpm). Monterade den och det funkar men kan inte justera fläkten, den går på max hela tiden. Har igång Q-fan i BIOS och har ändrat temperaturerna och volten till fläkten men inget händer, den ligger stadigt på 1400 hela tiden. Processorn ligger mellan 30-35 grader hela tiden. Har kopplat fläkten till CPU pinnen och den visas även under CPU fan i BIOS.
Har ett Asus M4A785TD-M EVO DDR3 moderkort.

Några idéer?

eVett.se - Överlev på internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Jag hade problem med att styra min cpufläkt också som kyls av en vanlig 120m nocuta. Kopplade bort den från cpufan till sysfan istället. Nu går den på längre varv. Klart funktionsduglig workaround för min del iaf.

Annars testat speedfan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Har för mig att cpu fan styrs via den fjärde kabeln som CPUfläktar brukar ha.

[Intel 2600k @ 3.2 (1.03v) | Gigabyte Z68XP-UD3 | 8GB Corsair | Gigabyte HD7770 | Fractal Design Netwon R3 600W | Fractal Design Define R3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Testa med den medföljande fläkten. Det jag kan tänka mig felet är att du kör med 3-pins anslutning eller med 3-4pin adaptern och att du då förlorar moderkortets automatiska temperaturstyrning. Är som sagt inte hundra på det men rekommenderar att du testar.

Citera för svar

Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 16GB CL9 1600Mhz | Sapphire R9 280X VAPOR X OC | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Antec P280

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Dew87:

Testa med den medföljande fläkten. Det jag kan tänka mig felet är att du kör med 3-pins anslutning eller med 3-4pin adaptern och att du då förlorar moderkortets automatiska temperaturstyrning. Är som sagt inte hundra på det men rekommenderar att du testar.

Skrivet av SayZk:

Har för mig att cpu fan styrs via den fjärde kabeln som CPUfläktar brukar ha.

Fläktstyrning brukar nästan alltid funka på vanliga 3 pins fläktar också, då via att moderkortet justerar spänningen.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2006

Tack för snabba svar!

Har provat Speedfan och den fungerar om man använder originalfläkten, alltså 4 pins men den fläkten låter inte speciellt bra även om man sänker hastigheten. Gentle tyhoon fläkten låter fler gånger bättre. Dock så fungerar inte den via varken Q-fan eller Speedfan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Kooffe:

Tack för snabba svar!

Har provat Speedfan och den fungerar om man använder originalfläkten, alltså 4 pins men den fläkten låter inte speciellt bra även om man sänker hastigheten. Gentle tyhoon fläkten låter fler gånger bättre. Dock så fungerar inte den via varken Q-fan eller Speedfan.

Nyare ASUS kort, eller nja sådana som är nyare än runt 2 år eller så kan bara styra PWM fläktar (4 pins) på CPU_FAN via dess bios, 3 pins vanliga voltstyrda fläktar kommer gå på full fart via CPU_Fan, däremot man kan tex flytta en 3 pins fläkt till nån av chassi fan headers, dessa kan oftast styra 3 pins via bios.

för 4 pins fläkt på CPU_fan header behövs inte nått speedfan, bios klarar av det lika bra, fast bättre.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av ggustavsson:

Nyare ASUS kort, eller nja sådana som är nyare än runt 2 år eller så kan bara styra PWM fläktar (4 pins) på CPU_FAN via dess bios, 3 pins vanliga voltstyrda fläktar kommer gå på full fart via CPU_Fan, däremot man kan tex flytta en 3 pins fläkt till nån av chassi fan headers, dessa kan oftast styra 3 pins via bios.

för 4 pins fläkt på CPU_fan header behövs inte nått speedfan, bios klarar av det lika bra, fast bättre.

Mitt kort verkar vara ca 2 år gammalt, iaf enligt när den första BIOS versionen släpptes.

Har provat att sätta fläkten på PWR_FAN, dock inte på CHA_FAN. Ska testa det senare. Om jag kopplar den till någon av dessa, hur styr jag dom via BIOS? Är det Q-fan som gäller?