Budgetchassi till hemmaserver

Permalänk
Medlem

Budgetchassi till hemmaserver

Hej, hade tänkt slänga ihop en liten hemmaserver av gamla delar jag har liggandes. Vad jag letar efter mest är ett skal med dammfilter och helst ljuddämpning. Den måste också vara utan någon sorts belysning då jag ska ha den i mitt sovrum. Det är ju OK med typ pwr LED osv, dom kan jag bara tejpa över, men jag menar typ inget fjortis bling ala fronten på Antec 900 eller liknande.

Btw jag vet att jag kan göra egna dammfilter, har gjort det innan, men det är ett jävla meck och folk stirrar på en när man köper nylonstrumpor.

Några förslag? Ju billigare ju bättre. Helst inte över 800kr~

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Define R3?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Antec Solo II skulle jag nog tittat på, dock lite dyrare än 800kr tyvärr. Men det har sandwich-konstruktion i chassisidorna för att minimera vibrationer, gummiupphängning för hårddiskarna, tystgående fläkt, dammfilter och inget bling mer än att ringen runt knappen lyser blått när datorn är på (måla över den med svart tuschpenna för att den skall bli väldigt diskret) och en liten HDD LED.
https://www.inet.se/artikel/6901516/antec-solo-ii-usb-3-0

Ett väldigt trevligt chassi för att bygga tystgående burkar av. Mitt val för en burk som skall stå i sovrummet. Naturligtvis är det även en god ide' att investera i en bra och tystgående tredjepartskylare för processorn. Noctua NH-U12P är min rekommendation för det. Det följer med två tystgående fläktar med kylaren och dessutom två motstånd per fläkt,där det ena sänker varvtalet på fläkten till ~1100rpm och den andra till ~800RPM vill jag minnas (vid 800rpm hörs inte fläkten utanför chassit).
chassifläkten kan ställas i två lägen, normal och tyst gång. Vid tyst gång hörs fläkten knappt.

Edit: Har både gamla Solo och Fractal Design R3. R3:an är bra dämpad, men har inte gummiupphängning för hårddisken och Power LED är på tok för kraftig (skall hala fram tusch-pennan snart och måla över den, då den blinkar som en saftblandare i viloläge och då har jag ändå datorn i rummet bredvid sovrummet, men har öppen sovrumsdörr).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Fractal tror jag nog står bäst i pris med tanke på vad man får samt att det ser faktiskt okej ut med. har själv ett till min server/htpc som har hårda krav på ljudnivå. tillsammans med fraktal 120mm fläktar låter det minimalt och kyler okej om man inte har några värstinggrejer. vilket man inte borde ha i en server iallafall!

lycka till

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Antec Solo II skulle jag nog tittat på, dock lite dyrare än 800kr tyvärr. Men det har sandwich-konstruktion i chassisidorna för att minimera vibrationer, gummiupphängning för hårddiskarna, tystgående fläkt, dammfilter och inget bling mer än att ringen runt knappen lyser blått när datorn är på (måla över den med svart tuschpenna för att den skall bli väldigt diskret) och en liten HDD LED.
https://www.inet.se/artikel/6901516/antec-solo-ii-usb-3-0

Är väll bara skita i att koppla in lampan?
Har kört utan HD/Power LED från min första dator, num/caps lock alltid av och tejp över knapparna på skärmarna
Inga störande ljud här inte!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än att hålla med alla ovan.
Personligen anser jag fractal design R3 som ett perfekt server chassi, har det själv.
Det är bra ljud dämpning vilket gör de tyst det har mycket platser för att trycka in bra med fläktar för o vara ett såpass litet chassi.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|