Tillräcklig kylning i gammal chassi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Tillräcklig kylning i gammal chassi?

Har ett gammalt chassi (ANTEC SONATA II PIANO BLACK) där det bara finns plats för en fläkt, har en 120mm scythe som utsug. Har uppgraderat i omgångar och nu kommer det bli

Gigabyte GA-870A-UD3
Fractal Design 500W nätagg
AMD Phenom II X4
En crucial m4 SSD
En 4500rpm HDD
Ett Radeon 6870 eller 6950

Har så dålig koll på vad som är tillräcklig kylning, och alla nyare chassin verkar ha plats för fler fläktar. Är det värt att köpa nytt chassi bara för detta eller kommer det funka?

[size="1"]..[/size]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Jul 2010

Vad har du för processorkylare? Du skall ha fått med en airduct som på ett lite mysko vis drar in luft från bakändan och sen om du installerar alla fläktar i ducten kan blåsa på både cpu och grafik. Har fått intrycket att denna duct är lite jävlig att få installerad och att det är kompabilitetsproblem med en hel del hårdvara men om den passar in med dina komponenter kanske den kan hjälpa?

Du skall även kunna trycka in en 120x25 i fronten, dvs en modell tunnare 120mm fläkt.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av _3fps:

Har ett gammalt chassi (ANTEC SONATA II PIANO BLACK) där det bara finns plats för en fläkt, har en 120mm scythe som utsug. Har uppgraderat i omgångar och nu kommer det bli

Gigabyte GA-870A-UD3
Fractal Design 500W nätagg
AMD Phenom II X4
En crucial m4 SSD
En 4500rpm HDD
Ett Radeon 6870 eller 6950

Har så dålig koll på vad som är tillräcklig kylning, och alla nyare chassin verkar ha plats för fler fläktar. Är det värt att köpa nytt chassi bara för detta eller kommer det funka?

Det kommer nog att funka. Jag hade satsat på en H20/50/60 eller likn. "vattenkylare" och kört utblås och sedan ett referens grafikkort. Din nätdel kommer ju också att suga ur varmluften.

Jag hade dock vald att köpa en ny låda. Det går att få tag på bättre lådor för runt 3-400 och vill man lägga lite mer får man oftast finare design, bättre kylning och en mer stabil låda. En riktigt billig låda kunde vara denna: http://cdon.se/hemelektronik/ikonik_en2_black_inside_atx_midi...
Ett snäpp upp: http://www.inet.se/artikel/6900463/fractal-design-core-3000-s...
Fördelen med en ny låda är som sagt fler fläktar, dammfilter och lite vettigare montering. I vissa fall även något snyggare.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av goralux:

Vad har du för processorkylare? Du skall ha fått med en airduct som på ett lite mysko vis drar in luft från bakändan och sen om du installerar alla fläktar i ducten kan blåsa på både cpu och grafik. Har fått intrycket att denna duct är lite jävlig att få installerad och att det är kompabilitetsproblem med en hel del hårdvara men om den passar in med dina komponenter kanske den kan hjälpa?

Du skall även kunna trycka in en 120x25 i fronten, dvs en modell tunnare 120mm fläkt.

Kör med AMDs fläkt som kom med processorn. Undrar om vi pratar om samma version av antec sonata, hittar ingen sådan plats.

screamin-daemon: vad menar du med referens grafikkort?

Lutar not åt en core 3000. Är fläktarna som följer (2x140mm, 1x120mm) med ok att använda? som sagt har jag inga extrema krav, vill att det ska vara skapligt tyst och inte liksom värme sådan att komponenterna lider

[size="1"]..[/size]