Blackscreen Gigabyte GeForce GTX 570

Permalänk

Blackscreen Gigabyte GeForce GTX 570

Tjena, har nu i 2 veckor svurit över att jag får blackscreen efter några minuters trevligt spelande. Datorn stängs inte av men den tappar kontakt med skärmen och ljudet stängs av. Har funderat på om det kan ha med grafikkortet att göra då jag provat olika drivrutiner, provade installera äldre drivrutiner och då kan jag spela i c:a 30 min sen blir det blackscreen. Med dom nyaste drivrutinerna kan jag inte spela mer än 2, 3 min innan blackscreen.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Drivrutin 1: 280.26 - 2 min speltid
Drivrutin 2: 266.58 - 30 min speltid

Mvh Robin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 333halfdevil:

Tjena, har nu i 2 veckor svurit över att jag får blackscreen efter några minuters trevligt spelande. Datorn stängs inte av men den tappar kontakt med skärmen och ljudet stängs av. Har funderat på om det kan ha med grafikkortet att göra då jag provat olika drivrutiner, provade installera äldre drivrutiner och då kan jag spela i c:a 30 min sen blir det blackscreen. Med dom nyaste drivrutinerna kan jag inte spela mer än 2, 3 min innan blackscreen.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Drivrutin 1: 280.26 - 2 min speltid
Drivrutin 2: 266.58 - 30 min speltid

Mvh Robin

Vad har du för tagentbord?

Visa signatur

||CPU: Intel i7 870 @ 4,1Ghz Hton | CPU Kylare: EK HF Supreme Plex||
||Mobo: Asus Maximus lll Formula | RAM: Corsair Dominator 8GB 1600Mhz||
||OS SSD: OCZ Agility 60GB | Lagring: Samsung SpinPoint F3 1TB|| Steam: Corsair P3 64GB ||GPU: Gigabyte GTX 470 s.o.c SLI | Skärm: LG FLATRON 3D 3st||
||Chassi: Cooler Master Haf X | PSU: Xigmatek 1000W||

Permalänk

Provade nu med mitt gamla föråldrade hd radeon 3600 series och datorn krashar inte, har fortfarande garanti på gtx 570 så skickar tillbaka skiten. Peace Out!

Permalänk
Medlem

blir orolig nu när det är exakt det grafikkortet jag beställt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Vi kan ju börja med att fråga om dina övriga komponenter. Vad har du för nätagg, moderkort, processor, minnen?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 333halfdevil:

Tjena, har nu i 2 veckor svurit över att jag får blackscreen efter några minuters trevligt spelande. Datorn stängs inte av men den tappar kontakt med skärmen och ljudet stängs av. Har funderat på om det kan ha med grafikkortet att göra då jag provat olika drivrutiner, provade installera äldre drivrutiner och då kan jag spela i c:a 30 min sen blir det blackscreen. Med dom nyaste drivrutinerna kan jag inte spela mer än 2, 3 min innan blackscreen.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Drivrutin 1: 280.26 - 2 min speltid
Drivrutin 2: 266.58 - 30 min speltid

Mvh Robin

Jag tror det har nåt med din adapter och göra, testa med en annan adapter, har du mini hdmi till hdmi elr hdmi till dvi?

Permalänk
Skrivet av Julle:

Jag tror det har nåt med din adapter och göra, testa med en annan adapter, har du mini hdmi till hdmi elr hdmi till dvi?

Men som sagt datorn krashade INTE med mitt gamla grafikkort när jag testade, alltså kan man utesluta något annat.

Permalänk
Skrivet av sten1930:

blir orolig nu när det är exakt det grafikkortet jag beställt

Sålänge det funkade va det utmärkt:) Spelade de nyaste spelen på 1980x1080 men bra fps! T.ex battlefield betan låg jag runt 80 fps

Permalänk
Skrivet av jwlz:

Vi kan ju börja med att fråga om dina övriga komponenter. Vad har du för nätagg, moderkort, processor, minnen?

Moderkort - Asus M4N98TD EVO AMD 980a, AM3, ATX

Processor - AMD Phenom II X6 1100T BE 3,3/3,7GHz 9MB, 125W, AM3

Ramminne - Corsair 8GB (KIT) DDR3* [INET] 1600MHz/CL9/XMS3

Nätagg - PSU Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 333halfdevil:

Men som sagt datorn krashade INTE med mitt gamla grafikkort när jag testade, alltså kan man utesluta något annat.

Varför? Ett Radeon 3600 belastar ju inte resten av datorn ens i närheten av lika hårt som ett 570, så i verkligheten säger det ingenting. Du behöver testa med något jämförbart grafikkort, eller testa ditt eget i en annan dator, för att veta om det verkligen är det som strular.

Det kan lika gärna vara moderkort, nätagg eller RAM som strular. Av dem mest troligt moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som dig fast jag hade ett gtx 580 kort, jag tog ut kortet ur sockeln och satte in det igen så var problemet löst. inga mer krashar. mitt problem var att det i vissa spel blev blackscreen i 2-3 sek sen återupptogs spelet, i andra spel låste det sig efter blackscreen och ctrl+alt+del var ända lösningen, har för mig att jag kunde höra ljudet i bakgrunden, ibland stod det att grafikrutinerna hade krashat och så vidare....

Visa signatur

HejHej

Permalänk
Medlem

om problemet kvarstår så har gigabyte varit duktiga att överklocka kort som inte klarar det. tex på deras 560TI så drog man ner klocken till 880 så gick korten stabilare du kan inte prova att klocka ner kortet lite se om problemet löser sig?

är detta falet äre bara skicka tillbaka det och säga att kortet klarar ej den utlovade prestandan

gigabyte har verkligen lyckas på sistonde har haft 4 kort och alla 4 har strulat först 2 460 sen 2 560ti 460 hade minnes fel samt coilwhine och båda 560 klara inte av den utlovade klocken^^

såg även nu att det fanns nya updateringar på samtliga gigabyte grafikkort på deras hemsida kanske ska testa det som lösning ser att dom på 560 höjer volten på kortet lite...... kolla så det inte är samma problem med 570

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Varför? Ett Radeon 3600 belastar ju inte resten av datorn ens i närheten av lika hårt som ett 570, så i verkligheten säger det ingenting. Du behöver testa med något jämförbart grafikkort, eller testa ditt eget i en annan dator, för att veta om det verkligen är det som strular.

Det kan lika gärna vara moderkort, nätagg eller RAM som strular. Av dem mest troligt moderkortet.

Men varför fungerar det då olika länge när jag provar olika drivrutiner till just grafikkortet?