Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det kommer dock inte räcka för både CPU plus 2 st 6950s. Möjligtvis att det räcker för CPU + en GPU. Skulle det funka att ha radiatorn externt?

Vill ju helst ha den i chassit för slippa att den är utanför. men är det klumpigt att ha den utanför daorn?
Jag har funderat på en sak
I arc finns det 3 st 140 fläktar men en av dom är ovanför cd läsaren om man gör om lite vid cd läsaren så kanske man får plats med en 360mm radiator
Det skulle väll inte vara helt omöjligt
Men hur klumpigt är det med en utanvör chassit ?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Men det finns vatten kylning till bara CPUn typ h50,h70,h80,100

Dessa räknar jag inte som "vattenkylning", med tanke på att dem inte presterar bättre än en bra luftkylare. Det är STOR skillnad på kylningsförmågan jämfört med "riktig" vattenkylning.

Skall han få plats med radiatorn/pum/tank/slangar/nipplar mm så kommer inte chassit att räcka till utan att modifiera det ordentligt. Jag tycker du skall säga din kompis att ta en ordentlig funderare om det är värt besväret, tiden och pengarna framför allt som krävs för att bygga RIKTIG vattenkylnings lösning.

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Dessa räknar jag inte som "vattenkylning", med tanke på att dem inte presterar bättre än en bra luftkylare. Det är STOR skillnad på kylningsförmågan jämfört med "riktig" vattenkylning.

Skall han få plats med radiatorn/pum/tank/slangar/nipplar mm så kommer inte chassit att räcka till utan att modifiera det ordentligt. Jag tycker du skall säga din kompis att ta en ordentlig funderare om det är värt besväret, tiden och pengarna framför allt som krävs för att bygga RIKTIG vattenkylnings lösning.

Men H100 är ju bättre än D-14 som är en av dom bästa luftkylarna som finns på marknaden
Men om man sätter radiatorn utan på chassit då?
Då är det pump,tank slangar och nipplar kvar och dom kan väll inte ta så stor plats

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Du bör få plats med åtminstone 2 stycken 280 radiatorer (en i taket och en fram), dock kan du behöva ta bort HDD-buren. Reservoaren kan du troligen sätta i en 5.25". 2 stycken 280 radiatorer borde ge mer än tillräcklig kylning för komponenterna?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Okej

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Arc:en kommer behöva moddas en del känns det som, men det är ju absolut inte omöjligt att få in en 360 rad i taket och en 240 rad där fram om man gör ett projekt av det.
Funderade själv på att slänga in 240 top och 240 fram men det blev för dyrt helt enkelt så jag "nöjde" mig med att köra h100 till CPUn.

Se till så att ni får plats med rad + fläktar i taket med tanke på RAM minnena, mät mät mät. H100:an sitter ju "off-center" men det gör inte fläkthålen för fläkten ovanför de optiska enheterna.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Lillem4n:

FPI skiljer sig på radiatorerna och alla bil radiatorer är inte i aluminium, däremot så är de flesta i aluminium eller delvis i aluminium. För priset av en radiator från skroten som kan fås i väldigt bra skick jämfört med en betydligt mindre radiator för datorer för ett betydligt högre pris så är prestanda/kr oslagbart.

Men det är klart, troligen är det ganska svårt att få en kopparlösning och korrision är nog ett faktum. Däremot så skulle man nog kunna fixa detta genom att ha aluminiumblock (egentillverkat) och glykol. Som sagt, det är ganska billigt om man är lite händig och kan få tag i rätt verktyg.

Du glömmer bort det faktum att en bilradiator är gjord för slangar mellan 1-3 tum, varpå radiatorer för datorer ofta är under 1/2 tum. Du kommer ha svårt att hitta en pump som orkar förflytta vattnet med vettigt tryck först genom ett vattenblock gjort för halvtum och därpå en radiator gjord för tre. Dessutom förlorar du märkbar prestanda genom att bara byta kopparblocket mot ett i aluminium.

Verkningsgraden på en bilradiator är väldigt låg jämfört med ett anpassat koppardito till datorkylning.

Enda anledningen till att jag fortsätter argumentera är att detta har gjorts åtaliga gånger och än har jag inte sett ett enda vettigt exempel. En bilradiator som täcker en hel chassisida ligger ofta i samma nivå som en 360mm radiator, om än något sämre. Kul projekt i teorin men i praktiken så är det helt enkelt inte värt besväret om man nu vill ha en bra kylning.

Fractal Design Arc bör inte vara svår alls att få in en 360 i tak och en 240 i front. Jag skulle uppskatta det till max en timmes effektivt jobb inklusive planering. Helt klart något som är värt att kika på i TS fall. 360-radiatorn monteras med lätthet i takets färdiga fläktplatser och det bör inte krocka med ramminnen (har talat med FD om detta). Ta bort alla hårddiskburarna i fronten och montera radiatorn så att den är upphängd i EN av fläktplatserna i fronten, med vanliga M3-skruvar.

Det är ca 1,5cm mellanrum mellan fläktplatserna i fronten så det går tyvärr inte att montera radiatorn i bägge två, men det är inte heller nödvändigt. Du kan sedan montera fläktarna direkt på baksidan av radiatorn med 30mm långa M3-skruvar, dessa brukar ingå med radiatorn. Fractals nyare lådor är väldigt förlåtande när det kommer till modifikationer för kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

En bilradiator som täcker en hel chassisida ligger ofta i samma nivå som en 360mm radiator, om än något sämre. Kul projekt i teorin men i praktiken så är det helt enkelt inte värt besväret om man nu vill ha en bra kylning.

Alla dina argument är korrekta men du ser det ifrån en sida av kortet. Din variant ger väldigt bra kylning, tar mindre plats och mindre tid. Däremot så kostar det multum mer. Det är inte många kronor man behöver betala för en bilradiator på skroten, det är snarare kilopris i den råvara du köper tillskillnad ifrån specialgjorda fingrejer som kostar tusenlappar. Dessutom får du inte dålig kylning heller. TS har även önskat billig och extern vattenkylning vilket dina rekommendationer inte tar hänsyn till.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Alla dina argument är korrekta men du ser det ifrån en sida av kortet. Din variant ger väldigt bra kylning, tar mindre plats och mindre tid. Däremot så kostar det multum mer. Det är inte många kronor man behöver betala för en bilradiator på skroten, det är snarare kilopris i den råvara du köper tillskillnad ifrån specialgjorda fingrejer som kostar tusenlappar. Dessutom får du inte dålig kylning heller. TS har även önskat billig och extern vattenkylning vilket dina rekommendationer inte tar hänsyn till.

Men när jag snackar billig så är det inte att gå till skroten för att få en radiator jag kan tänka mig att han vill lägga en 3-4000 på det.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Men när jag snackar billig så är det inte att gå till skroten för att få en radiator jag kan tänka mig att han vill lägga en 3-4000 på det.

Då tycker jag du ska satsa på vanlig intern vattenkylning istället. Som någon nämnde är ett XSPC kit att rekommendera.

Frågan är varför ni ska köra vattenkylning för billigt är det verkligen inte. Om det är för prestanda i spel kan ni lika gärna sälja 6950 Crossfire och köra 580 SLI istället, ger betydligt bättre prestanda i spel.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Då tycker jag du ska satsa på vanlig intern vattenkylning istället. Som någon nämnde är ett XSPC kit att rekommendera.

Frågan är varför ni ska köra vattenkylning för billigt är det verkligen inte. Om det är för prestanda i spel kan ni lika gärna sälja 6950 Crossfire och köra 580 SLI istället, ger betydligt bättre prestanda i spel.

Det kan vara bra om jag har 8000 också om jag hade haft dom pengarna så hade jag köpt det förlänge sen. nu blev det så här och det får duga för ett tag fram över
Har ju precis köpt datorn

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Som någon annan i tråden längre upp nämnde. Måste rekommendera http://www.coolingstuff.se/ . Har alltid blivit väll bemött när man har frågor om någonting. Har även fått mina saker hemlevererade 2ggr och betalat han direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Hur dyrt äre med nytt?
Ska kyla 2500 k och 2 st 6950

minst 3k för allt

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Det kan vara bra om jag har 8000 också om jag hade haft dom pengarna så hade jag köpt det förlänge sen. nu blev det så här och det får duga för ett tag fram över
Har ju precis köpt datorn

Jo men det kommer att ha kostat dig minst 7-8k om du ska vattenkyla allt. 2 st 6950 är 4000-4500 och vattenkylning är 3000-4000kr. Därför säger jag att du lika gärna kunde ha kört 580 SLI.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Haha, du verkar helt LOST TS... skit i vattenkylning kommer bara bli katastrof köp 2x 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det kommer dock inte räcka för både CPU plus 2 st 6950s. Möjligtvis att det räcker för CPU + en GPU. Skulle det funka att ha radiatorn externt?

En 240-radiator borde räcka gott och väl för det han ska ha det till, om du inte kräver supertemperaturer.

Permalänk

Din kompis har inte sagt varför han vill kyla med vatten. Vill ha det tystare eller ska han skruva upp prylarna så att mer värme ska bort?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Skrivet av Daniel Raftö:

Din kompis har inte sagt varför han vill kyla med vatten. Vill ha det tystare eller ska han skruva upp prylarna så att mer värme ska bort?

Nej men han vill ha bättre kylning som är tyst också utan att stoppa i massa fläktar i lådan

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

En 240-radiator borde räcka gott och väl för det han ska ha det till, om du inte kräver supertemperaturer.

Men asså vad blir det för grader då ungefär snackar vi 50 eller snackar vi 20 på cpu och kanske en 40 på GPU

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Jag hittade detta paket, vet inte om det är nått att ha
http://www.coolingstuff.se/p/513/ek-kit-h3o-supreme-lt-240-cu

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Men asså vad blir det för grader då ungefär snackar vi 50 eller snackar vi 20 på cpu och kanske en 40 på GPU

Vi kan ju titta på PNY's 580 med en 120mm-radiator.
http://www.sweclockers.com/recension/14497-pny-geforce-gtx-58...