När är det bättre att bara låta den vara på?

Permalänk
Medlem

När är det bättre att bara låta den vara på?

Hej, undrar en sak om datorer och undrar om ni kunde hjälpa mig, har hört att det är bättre att bara låta datorn vara på om man bara ska bort i x-antal timmar, Mina frågor lyder: Är det sant att det är bättre för datorn att man lämnar den på om man ska bort en stund? I så fall, hur många timmar gäller det?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Jag har aldrig hört talas om det i all fall.... På vilket sätt skulle det vara bättre?

Permalänk
Inaktiv

Så vitt jag vet så är det bra för delarna att få ström, därav bra att lämna datorn på, ingen tidsgräns (100% baserat på vad en NO-lärare sagt).
Nackdelarna: eventuellt oönskad värme/ljud, drar ström/kostar pengar, eventuell brandrisk.

Permalänk
Avstängd

Inte häller hört talas om det. Sliter inte kondningar och sånt mer ju längre det används oavsett belastning?

Permalänk

Dagens manicker byggs för att de ska slitas ut efter en viss tid.
En tillverkare vore galen om han sålde en evighetspryl.

Corsairs ram-minnen undantagna

Permalänk
Medlem

Detta är inte sant. Komponenter slits oavsätt hur belastning ser ut. Det är billigare, mer miljöväntligt och främjar längre livstid på komponenterna om du stänger av datorn istället.

Sen till Guteklockaren, Corsairs minnen är inte perfekta. Datorer med deras XMS3 moduler dyker upp på jobbet
där ett minne i paret gått sönder mer än lite men mindre än ofta. Har haft en XMS3 modul gå sönder för mig med och
detsamma för min polare. Ocklockat då.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Jag har hört liknande saker - dock att komponenterna tar "stryk" när man startar datorn. Således låter jag datorn vara påslagen om jag ska vara borta en kortare stund. Kanske är paranoid, jag vet inte...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Nja, kanske när datorer var elektronrörs baserad och slets mest när man startar datorn... men detta är 2011. Fler saker kan gå fel av att datorn är igång för länge än tvärtom.

Visst man kan argumentera att delarna i datorn mår bra av att få ström men sen år andra sidan så kan delarna också slitas, framförallt HDD. Om man däremot skulle låta datorn stänga av HDD osv efter ett tag undergår man problemet(vilket datorn i de flesta fall ändå gör som standard).

Fast sen finns ju problemet att lämna datorn på gör ju att någon kan attackera datorn via nätet medans du inte tittar. Skulle de komma igenom brandväggen, något som är högst otroligt, så har de fritt att leka vilt. Sno bilder, förstöra sparfiler till spel, kopiera bankkortläsar inställningar om man har en sådan osv osv. Det kan du oftast märka eftersom datorn helt plötsligt börjar bli långsam och få dålig respons osv om du är där och arbetar samtidigt. Men det är så klart en långsökt sak att tänka på.

Tror skillnaden är minimal. Någon får ta och köpa två datorer specifikt för detta test som är exakt samma och sen låta slå på den ena för alltid och den andra ska vara på säg 8 timmar per dygn. Under de 8 timmarna då båda datorer är igång gör de ett par uppgifter i exakt samma ordning exakt samtidigt. Den som dör först är den metod man ska använda. Fast man får nog multiplicera det med 1000 för att få en bra statistik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just hårddiskarna är väl de komponenter som teoretiskt kunde må bra av att alltid vara igång.

Men eftersom avstängning av HDD(strömspar) börjar bli standard, förutsätter jag att detta är noga granskat.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av mistard:

Detta är inte sant. Komponenter slits oavsätt hur belastning ser ut. Det är billigare, mer miljöväntligt och främjar längre livstid på komponenterna om du stänger av datorn istället.

Sen till Guteklockaren, Corsairs minnen är inte perfekta. Datorer med deras XMS3 moduler dyker upp på jobbet
där ett minne i paret gått sönder mer än lite men mindre än ofta. Har haft en XMS3 modul gå sönder för mig med och
detsamma för min polare. Ocklockat då.

Det är ju livstidsgaranti på dem, så...

Permalänk
Medlem

Strömsättning och därmed växling mellan kall och varm sliter mera än jämna förhållanden, så teoretiskt är det bättre att lämna den på om du bara skall vara borta i någon timme.
Jag brukar lämna den på om jag skall vara borta i mindre än tre timmar, utöver det stänger jag av den, helt.

Om det har någon större betydelse för livslängden låter jag vara osagd, det är inte många datorer som har dött för mig innan dom har blivit utbytta av andra skäl.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har filmer, serier, musik på min spel-PC står den på dygnet runt. Cool'n'quiet gör så CPUn vilar för det mesta, men jag stänger aldrig av HDs. Brukar höras arga ord från vardagsrummet bara jag startar om min PC för uppdateringar, för rätt vad det är så sitter någon och kollar serier från HDn via PS3an X)

Samma med min Pegasos som jag sitter och skriver på nu, den drar så lite i ström med sin G4 och 9200SE plus att den knappt hörs, så den får stå på konstant med IRC, mail och lite annat.

Dagens HDs ska väl vara bättre anpassade till att stängas av oftare, dock, men jag kör på som jag alltid gjort.
Kondensatorer och liknande lär dock ta mer stryk av att vara på eftersom den konstanta värmen sliter på dem så att de bokstavligt talat poppar efter ett antal år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Mina två filservrar står alltid igång annars blir ett jävla liv om någon ska kolla film/serier precis som någon annan skrev. Min spelburk står igång 8-10h om dagen men den har bara en SSD. Dock känns det ibland "drygt" när man ska köra iväg en längre tid och ha på två strömslukande burkar igång har totalt 49 diskar som körs 24/7 om man räknar totalt i båda servrarna som står i racket. Man vet ju aldrig nätdelen kanske pajjar o det börjar brinna eller vad som helst men samtidigt kanske man måste hämta något via FTP då är det bra.

Är kanske inte särskilt stor risk att det börjar brinna bara för att en nätdel pajjar men är ändå lite orolig sitter visserligen HX750/850 i dem

Permalänk
Medlem

sen får du väl tänka på elkostnaderna också. idag kostar elen ca 80 öre /kwh, en standard gamingdator drar kanske 170w i idle. elen kostar då 0.8*0.17*x kr där x är antal timmar den står på

edit: strömförbrukningen tog jag härifrån http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII