Byta transformator till bärbar

Permalänk
Medlem

Byta transformator till bärbar

Hej!
Jag har en gammal bärbar Acer vars transformator har pajat. En annan ännu äldre dator (även detta en acer) har en transformatordel där värenda skiljer sig något. Går det att använda den gammla fungerande transformatorn riskfritt eller finns det risk för spänningspeakar eller spänningsfall som kan paja datorn? Den gammla transformatorn jag tänkt använda jar enligt nedan 1,32 A mindre levererad ström.
Pajad transformator:
Input 100-240 V 50-60 Hz 1,5 A
Output 19 V och 4,74 A

Gammal fungerande transformator
Input 100-240 V 50-60 Hz 1,6 A
Output 19 V och 3,42 A

Passar på att ställa en fråga kring datorbatteri. Om datorn är ansluten i väggen, går strömmen först "via" batteriet och datorn hämtar ström från batteriet eller går strömmen direkt till datorn och laddar upp batteriet med "överbliven" störm.
Om strömmen först alltid går via batteriet, finns det en fördel att köra en dator med batteriet i, då detta kan ta upp spänningsfall och peakar eller sliter det endast på batteriet?

Permalänk
Medlem

Vad jag läst, hört och erfarit ang datorbatterier, och batterier i största allmänhet. (möjligtvis med blybatteri som undantag).
Så mår de bra av att användas. Alltså att laddas, och laddas ur lite då och då.
Känner till många fall där batterieliminatorn (laddaren, transormatorn) alltid varit ipluggad, och batteriet har redan efter
ett halvår förlorat så mycket kapacitet att det inte längre varit användbart.
Medans andra (bl.a jag själv) bara pluggat i datorn när det har varit behov på detta, och då har betterierna hållt i många år.
Själv upplevde jag detta när jag fick 2 st AAA NiMh batterier med en pryl jag köpte för några år sedan.
Batterierna låg oanvända under åren till idag, och när jag nu plockat fram dem och laddat dem, så "höll" dem i 30 min.
Efter upprepade uppladdningar och urladdningar, så höll de efter ungefär 15 upp/urladdningar i över 3 timmar.

Exakt hur det funkar på datorbatterier som oftast är av Li-Ion typ, kan jag inte svara på.
Men jag har tydligt märkt ett viss mönster i hur folk använder sina datorbatterier, mot vilket skick de är i och hur länge
de håller innan de slits ut.

Edit: Ang laddaren som är sönder, så kan du säkert ladda din dator med den som levererar lägre ström.
Men om du både laddar datorn och har den igång samtidigt, kanske den inte kan leverera vad som krävs.

Visa signatur

QC7