Program eller funktion som stänger av datorn automatiskt om den blir för varm?

Permalänk
Medlem

Program eller funktion som stänger av datorn automatiskt om den blir för varm?

Tjena, har precis byggt ihop mig en liten dator som ska stå och gå dygnet runt. Och jag skulle vilja ha en funktion som gör att datorn stänger av sig automatiskt ifall kylningen plötsligt slutar fungera och den blir för varm så att komponenterna inte tar skada.

Setup:
ASUS Maximus GENE-Z
i5 2500k, som jag ska överklocka.
12GB ddr3 minne

Jag har ett vattenkylningssystem för ca 3000kr där jag anslutit pump, fläkt, etc till ett alphacool heatmaster som har den funktionen att stänga av sig ifall datorn blir för varm. Bruksanvisningen är ologiskt skriven så jag förstår mig inte på hur jag ska gå till väga.

Därför tänkte jag att det kanske går att lösa enkelt med ett fristående program eller via någon funktion i windows 7?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Både CPU och GPU brukar stänga av sig vid en smärtgräns (oftast rätt högt. Man tar ju massivt på livstiden innan det blir högt nog för att stänga av) eller throtlar massivt. Det skyddar dock inte mot om man övervoltar eller dylikt bara mot kritiskt höga temperaturer.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tror att det finns en funktion i coretemp som du kan ställa in så att datorn antingen går i vila eller stänger av sig vid en viss temperatur!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Det stämmer, finns i Core Temp.

Options -> Overheat protection

Lycka till med datorn!

Permalänk
Medlem

I en del moderkort kan man ange sådant även i bios, att den ska göra si eller så om en viss temp överskrids, vet inte hur det är mitt ditt kort, kolla.

Var en funktion jag gilla med en del Abit moderkort när dom fanns, man kunde i bios lstyra sådant och även fläktarna kunde styras på olika sätt i detalj och individuellt också.... Är nått man saknar idag på dom flesta moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Ja det finns en sådan funktion i bios, dock så gäller det bara för fläktar. T ex om fläkten går under 600rpm så stängs datorn av. Men asus fläkt/pump kontroller verkar inte fungera, oavsett vad jag ställer för varvtal eller läge (Silent, Turbo, Standard, User) på fläkt/pump så går dom alltid på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Tack så mycket!

Ja det finns en sådan funktion i bios, dock så gäller det bara för fläktar. T ex om fläkten går under 600rpm så stängs datorn av. Men asus fläkt/pump kontroller verkar inte fungera, oavsett vad jag ställer för varvtal eller läge (Silent, Turbo, Standard, User) på fläkt/pump så går dom alltid på max.

Nja vissa uttag kan nog styras andra inte, vanliga är ju att det som brukar kallas pow_fan inte kan styras, på CPU_Fan måste man ha en PWM fläkt (4 pins) för att den ska kunna styras, medan chassi fläkts uttagen kan styra 3 pins, men ganska begränsat i bios, fick erfara det när jag hadde en 1800rpm fläkt och kunde i via bios bara få ner den till ca 1500, när jag ville ha den till runt 1000.

Tycker utvecklingen over biosmöjlighter och fläktstyrning har gått bakåt inte framåt, och medföljande fan expert är ju uselt, till o med speedfan kunde styra fläkten bättre och till lägre rpm, så är ju inte hårdvaran som begränsar, utan är bios alt, asus egna fläktprogram

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som nämnt har coretemp det. Funkar riktigt bra! Kan välja hur lång tid den ska vänta innan den stänger ner.

Rekommenderas starkt!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump