P35 DQ6 + Q6600 + 4 minnen = instabilt?

Permalänk
Medlem

P35 DQ6 + Q6600 + 4 minnen = instabilt?

Tjena,

Har till och från problem med att datorn är instabil med exakt samma inställningar hela tiden.

Kan hålla vissa veckor utan problem och vissa veckor funkar den skitdåligt.

Jag har tidigare fått vibbar att det är/var problem med klockning av quads på p35-chipset speciellt med 4st minnen.
Någon som har erfarenheter?

I sånt fall köper jag två 2gb-minnen istället för 4st 1gb som jag har idag.

Men vad säger ni? Tror ni problemet sitter i minnena?

Nätagg är ett zalaman 600W så känns inte som nätagget.
Vatten på cpun så det är inte tempen heller. Aldrig över 60 grader. Oftast låga 50...

Samma problem oavsett operativ. Xp 32, Win 7 32 och 64....samma problem oavsett

Klocken ligger på 3.6ghz (har legat på 3.8) men kör nu 3.6 då den ligger stabil och fint i veckor och sen helt plötsligt strular ibland...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Tjena,

Har till och från problem med att datorn är instabil med exakt samma inställningar hela tiden.

Kan hålla vissa veckor utan problem och vissa veckor funkar den skitdåligt.

Jag har tidigare fått vibbar att det är/var problem med klockning av quads på p35-chipset speciellt med 4st minnen.
Någon som har erfarenheter?

I sånt fall köper jag två 2gb-minnen istället för 4st 1gb som jag har idag.

Men vad säger ni? Tror ni problemet sitter i minnena?

Nätagg är ett zalaman 600W så känns inte som nätagget.
Vatten på cpun så det är inte tempen heller. Aldrig över 60 grader. Oftast låga 50...

Samma problem oavsett operativ. Xp 32, Win 7 32 och 64....samma problem oavsett

Klocken ligger på 3.6ghz (har legat på 3.8) men kör nu 3.6 då den ligger stabil och fint i veckor och sen helt plötsligt strular ibland...

Troligtvis för att överklockning med 4 minnen strular mycket på 775, prova med 2 stickor istället, med köp 2x4gb det är värt det då RAM är mycket billigt nu
DDR3 då alltså.... du kanske kör DDR2?

Permalänk
Medlem

Lär vara DDR2 som inte direkt är jättebilligt om man inte hittar begagnat.

Kan dela med mig av lite egna erfarenheter:
Q6600 + P35-DS4
Körde den i 3,4GHz på luft vilket gav en temp på någonstans runt 60-65 grader, minns inte exakt, med 4st Corsair XMS2 800MHz som snällt tickade på i närmare 900 om jag inte minns helt fel. Hade inga som helst stabilitetsproblem med den under de två åren den kördes i de hastigheterna.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jo det är DDR2 som gäller här. Jag tänker inte lägga pengar på nytt system än om det bara är ett minnesproblem jag har nu. Jag får helt enkelt prova med bara två minnen så ser man om det blir stabilare då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Pröva höj spänningen till nord-bryggan, det brukar hjälpa när man har 4 stickor.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa DDR2 minnen kolla på de här:

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218774

Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218767

Sen med tanke på standardens ålder så kan jag hålla med att det är dyrt, annars så kostar de lika mycket.

Edit: Glömde fråga vilka minnes moduler har du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Pröva höj spänningen till nord-bryggan, det brukar hjälpa när man har 4 stickor.

Jo jag ska prova med det, jag har redan höjt så här:

DDR2: +0,30V
PCI-E: +0.10V
FSB: +0.30V
MCH: +0.30V
CPU: 1.43750V

Är det något som jag borde ändra eller är det trial & error som gäller?

Skrivet av Åkan:

Om du skall köpa DDR2 minnen kolla på de här:

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218774

Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218767

Sen med tanke på standardens ålder så kan jag hålla med att det är dyrt, annars så kostar de lika mycket.

Edit: Glömde fråga vilka minnes moduler har du nu?

Jag kör Corsairs 1GB av den övre som du länkade till nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett ds3 ett tag med 4st xms minnen av ngn sort och en q6600. Fungerade kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag kör Corsairs 1GB av den övre som du länkade till nu.

Ok, då förmodar jag att du kör 4x1gb paketet, varför jag undrade var för att det finns folk som kör minnen från olika tillverkare eller kör minnen som inte är testade tillsammans vilket kan skapa instabilitet. Så här skriver corsair i deras FAQ:

Each kit of Corsair Memory is tested to run at its advertised settings in the configuration in which they are sold. If you purchase a 4GB kit (2x2GB), then we can only guarantee its performance and compatibility when using it as a single kit. To ensure the best results with more than two memory modules installed in the same system, it is best to get a kit which has been tested to run in that configuration.

While it is defintiely possible that two kits would run together in the same system, there is a chance that you may need to reduce the speed of the memory due to motherboard chipset limitations when populating more than one memory module per channel on the board. If you have problems mixing sets, it is suggested to manually lower the frequency of the memory.

Permalänk
Medlem

ja sen att du kör i 900mhz på minnena kan vara anledningen också. prova att köra på en annan minnes divider, så att du ligger långt under 800mhz till en början.
Alla kretsar OC:ar olika, speciellt om du har 2 olika minnes set.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Pröva höj spänningen till nord-bryggan, det brukar hjälpa när man har 4 stickor.

Detta.

Det finns mycket snack lösningar och erfarenheter kring det här i Gigabyte P35 DS4 tråden.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Detta.

Det finns mycket snack lösningar och erfarenheter kring det här i Gigabyte P35 DS4 tråden.

Vilken är den?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

hmmmm...

Nu får jag inget liv alls på skärmen. Visst ska det räcka med att rycka strömmen och plocka ut moderkortsbatteriet en vända så ska bios nollas?

Jag undrar om moderkortet gav upp :/

Testat annat graffe, ur med alla utom ett minne, annan pcie-port. Inte ett liv, hd och fläktar snurrar igång. Man väntar bara på att något ska dyka upp på skärmen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

hmmmm...

Nu får jag inget liv alls på skärmen. Visst ska det räcka med att rycka strömmen och plocka ut moderkortsbatteriet en vända så ska bios nollas?

Jag undrar om moderkortet gav upp :/

Testat annat graffe, ur med alla utom ett minne, annan pcie-port. Inte ett liv, hd och fläktar snurrar igång. Man väntar bara på att något ska dyka upp på skärmen.

funkar inte alltid med att ta ur batteriet 1 gång, så testa fler lr hitta CMOS jumpern på moderkortet

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Får man någon info från detta moderkort med några dioder eller på något annat sätt vad som är fel?

Jag hittar inga men tänkte om det är någon extra pryl som följde med som jag inte satte dit.

Har ryckt batteriet i en kvart nu och jumprat CMOS för att kortsluta men fortfarande inget liv.
Dog moderkortet för mig?

Det är inte grafikkortet som sagt och inte minnena heller. Cpun känns inte som en kandidat även om det teoretiskt kan vara den också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vilken är den?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/690138-gigabyte-p35...

Mot slutet finns mycket matnyttigt.

Här finns manual och liknande för att hitta CMOS jumper etc. Det finns så vitt jag vet ingen LCDposter, tror inte heller det finns några statusleds, men koppla in en moderkorts-speaker så du kan få ut lite felkoder, även det står i manualen var/hur samt tolkningar.

http://download.gigabyte.asia/FileList/Manual/motherboard_man...

Visa signatur

Många datorer.