Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Hur kollar jag tempen?

Hejsan! hur kollar jag hur mångha grader mitt GPU och CPU är? Går det med CPU-Z?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

CPU-Z visar inte temp, testa t.ex Coretemp eller realtemp.
(tycker core temp visar lite konstiga värden numera, rumstemp +1 eller så i idle)
GPU-Z kan visa temp på grafikkortet.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Apr 2011

Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av frankof:

(tycker core temp visar lite konstiga värden numera, rumstemp +1 eller så i idle)

Jag har kört coretemp ett bra tag, men vad menar du att den visar konstiga värden numera, vilket tycker du man ska köra istället?

MOBO: ASUS Maximus VIII Hero           CPU: i7 6700k @ 4,6Ghz
RAM: Corsair 8194x2 2,6Ghz                 GPU: GTX 1070 ASUS
SSD: Samsung 840 EVO 0.5TB             HDD: Western Digital 2.5TB   
BOX: Fractal Design R4                           NÄT: 850W Corsair Modulärt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av frankof:

Hos mig visar Coretemp värden runt 40°C i idle, men jag har urdålig kylning på min CPU, men jag antar att den visar rätt värden.

Citera, så svarar jag också ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Lambda²:

Hos mig visar Coretemp värden runt 40°C i idle, men jag har urdålig kylning på min CPU, men jag antar att den visar rätt värden.

Jag har bra kylning(D14), men 22 grader är inte rimligt med runt 20 grader i rummet.(lägsta värdet uppmätt sedan start, bara FF i gång)

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Tack så mycket! HWMonitor används nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av frankof:

Jag har bra kylning(D14), men 22 grader är inte rimligt med runt 20 grader i rummet.(lägsta värdet uppmätt sedan start, bara FF i gång)

Tja, just nu har jag som lägsta värden på min kärnor 1,1,1,29 .. tror inte riktigt heller på att jag varit nere på 1 grad men real temp visar samma sak så gissar mer på en fluktuering i temp sensorn än ett fel i Core temp.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.