Permalänk
Medlem

Dum, men dödlig fråga

Hejsan! Har en väldigt, väldigt dum fråga. Hur vet man vilket håll man skall installera en fläkt? Eftersom det går inte riktigt att känna om man lägger handen framför då den blåser lika mycket luft åt båda hållen. Skall man installera fläkten med Fläkt bladen mot det hållet jag vill blåsa luften, dvs om jag vill blåsa ut luft eller blåsa in luft.

Det känns som min dator brinner up, snälla! Om detta hjälper.

Case: https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit
200mm fäkten i toppen är removad och istället har jag: https://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap1...
Och som utsug där bak har jag: https://www.inet.se/artikel/6308420/scythe-120mm-s-flex-1200

Det känns som om jag har installerat både top fläktarna och utsugs fläkten fel, eller bara någon utav dem. Så åter igen, hur vet jag vilket håll som är rätt på fläkten? Dum fråga, jag vet.

Permalänk
Skrivet av Krayde:

Hejsan! Har en väldigt, väldigt dum fråga. Hur vet man vilket håll man skall installera en fläkt? Eftersom det går inte riktigt att känna om man lägger handen framför då den blåser lika mycket luft åt båda hållen. Skall man installera fläkten med Fläkt bladen mot det hållet jag vill blåsa luften, dvs om jag vill blåsa ut luft eller blåsa in luft.

Det känns som min dator brinner up, snälla! Om detta hjälper.

Case: https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit
200mm fäkten i toppen är removad och istället har jag: https://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap1...
Och som utsug där bak har jag: https://www.inet.se/artikel/6308420/scythe-120mm-s-flex-1200

Det känns som om jag har installerat både top fläktarna och utsugs fläkten fel, eller bara någon utav dem. Så åter igen, hur vet jag vilket håll som är rätt på fläkten? Dum fråga, jag vet.

Beror väl givetvis på om du vill använda fläkten som insug eller utblås! Ett tips för att kolla vilket håll den blåser/suger åt, är att stoppa ett papper nära, ex.a4 ark (då ser du om pappret sugs mot fläkten eller blåses bort). Ingen fläkt jag känner till ska skicka luft åt båda hållen.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Hejsan! Har en väldigt, väldigt dum fråga. Hur vet man vilket håll man skall installera en fläkt? Eftersom det går inte riktigt att känna om man lägger handen framför då den blåser lika mycket luft åt båda hållen. Skall man installera fläkten med Fläkt bladen mot det hållet jag vill blåsa luften, dvs om jag vill blåsa ut luft eller blåsa in luft.

Det känns som min dator brinner up, snälla! Om detta hjälper.

Case: https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit
200mm fäkten i toppen är removad och istället har jag: https://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap1...
Och som utsug där bak har jag: https://www.inet.se/artikel/6308420/scythe-120mm-s-flex-1200

Det känns som om jag har installerat både top fläktarna och utsugs fläkten fel, eller bara någon utav dem. Så åter igen, hur vet jag vilket håll som är rätt på fläkten? Dum fråga, jag vet.

Rätt håll är för utBLÅS är oftast den sidan av fläkten där etiketten sitter på den rundade delen.

Permalänk
Medlem

Sitter ofta ett par pilar på kanten av fläkten som visar rotationsriktning samt luftriktning. Rent generellt så brukar klisterlappen sitta på "sug-sidan".

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Beror väl givetvis på om du vill använda fläkten som insug eller utblås! Ett tips för att kolla vilket håll den blåser/suger åt, är att stoppa ett papper nära, ex.a4 ark (då ser du om pappret sugs mot fläkten eller blåses bort). Ingen fläkt jag känner till ska skicka luft åt båda hållen.

Nej det fattar jag med. Det jag menar är att jag vill veta vilket håll fläkten suger/blåser åt, får testa din pappers teknik då

Permalänk
Medlem

De flesta fläktar brukar ha pilar på kanten som visar rotationshåll och åt vilket håll den blåser åt.
EDIT:För sen.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Hejsan! Har en väldigt, väldigt dum fråga. Hur vet man vilket håll man skall installera en fläkt? Eftersom det går inte riktigt att känna om man lägger handen framför då den blåser lika mycket luft åt båda hållen. Skall man installera fläkten med Fläkt bladen mot det hållet jag vill blåsa luften, dvs om jag vill blåsa ut luft eller blåsa in luft.

Det känns som min dator brinner up, snälla! Om detta hjälper.

Case: https://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit
200mm fäkten i toppen är removad och istället har jag: https://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap1...
Och som utsug där bak har jag: https://www.inet.se/artikel/6308420/scythe-120mm-s-flex-1200

Det känns som om jag har installerat både top fläktarna och utsugs fläkten fel, eller bara någon utav dem. Så åter igen, hur vet jag vilket håll som är rätt på fläkten? Dum fråga, jag vet.

De fläktar jag har använt har alla haft en liten pil på en av sidorna som visar vilket hål luften blåser. Se ifall det finns en sådan, annars är det ju bara att göra som finnejanson sa.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Nej det fattar jag med. Det jag menar är att jag vill veta vilket håll fläkten suger/blåser åt, får testa din pappers teknik då

Min i5 2500k ligger på 98C vilket är mycket fel va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Min i5 2500k ligger på 98C vilket är mycket fel va?

Ja!
Kylpasta på?

Permalänk
Medlem

Pja, Min ligger väl runt 40...

Permalänk
Skrivet av Krayde:

Min i5 2500k ligger på 98C vilket är mycket fel va?

Skrivet av jycken:

Ja!
Kylpasta på?

Instämmer med föregående talarare. Ett klart och tydligt JA!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Den sida där självaste märket sitter (ex där de står schythe, noctua etc) är blås.

Som på bilden nedan, då kommer luften flyttas mot dig.

EDIT: Kolla att du har rätt mängd kylpasta samt har monterat kylaren ordentligt. Om det fortfarande är samma temps så be en kompis/erfaren kolla på det, om det inte blir någon skillnad kan det vara sensorerna som är paj.

EDIT 2: Nu vet ja inte hur erfaren du är med datorer så den första "edit" kan du ju strunta i om de skulle vara så att du kan massor

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Ja!
Kylpasta på?

Ja, det kom ju på, men märkte nu att mina två top Air Penetraitors var vända åt fel håll, dvs utsug. Jag hade ju en H100 men den fick inte plats så väntar nu på en H80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Ja, det kom ju på, men märkte nu att mina två top Air Penetraitors var vända åt fel håll, dvs utsug. Jag hade ju en H100 men den fick inte plats så väntar nu på en H80.

och sålänge kör du vilken kylare då?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte känna vilket håll en fläkt blåser på? Ingen känsel eller:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

och sålänge kör du vilken kylare då?

Förmodligen en klassiskt felmonterat Intel stock-kylare där man minsann har "har satt i alla pinnar", men i själva verket är bara 3 pinnar isatta.

Om så är fallet, TrådSkapare; kontrollera baksidan av moderkortet att samtliga 4 hullingar är korrekt genomförda i hålen.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast om man använder lite logik så ser man med hjälp av fläktbladens utformning åt vilket håll fläkten kommer blåsa.

De skall skopa luft.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Förmodligen en klassiskt felmonterat Intel stock-kylare där man minsann har "har satt i alla pinnar", men i själva verket är bara 3 pinnar isatta.

Om så är fallet, TrådSkapare; kontrollera baksidan av moderkortet att samtliga 4 hullingar är korrekt genomförda i hålen.

Säkerligen

Jag har själv tagit loss en felaktig som Inet hade "monterat".. Dock hjälpte det inte så mycket, skitkylare!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

och sålänge kör du vilken kylare då?

Stock coolern, fick min H80 idag. Men anledningen till att datorn brann upp var för att mina x2 top Air Penetration var vända åt fel håll, så dem drog ut luft istället för in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Hur kan man inte känna vilket håll en fläkt blåser på? Ingen känsel eller:P

Känner ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast om man använder lite logik så ser man med hjälp av fläktbladens utformning åt vilket håll fläkten kommer blåsa.

De skall skopa luft.

Så hög är inte min logik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Förmodligen en klassiskt felmonterat Intel stock-kylare där man minsann har "har satt i alla pinnar", men i själva verket är bara 3 pinnar isatta.

Om så är fallet, TrådSkapare; kontrollera baksidan av moderkortet att samtliga 4 hullingar är korrekt genomförda i hålen.

Behöver inte kolla, då jag redan har kollat när jag monterade ihop datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Behöver inte kolla, då jag redan har kollat när jag monterade ihop datorn

Blir din cpu 98 grader så sitter kylaren fel. Kvittar hur du har monterat chassifläktarna - så varm blir den inte om kylaren sitter rätt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krayde:

Behöver inte kolla, då jag redan har kollat när jag monterade ihop datorn

Ska försöka förklara med en liten bild från paint när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Asså din cpu är för varm, då får du kolla cpu-kylaren först!!!!

Chassifläktar påverkar plus/minus kanske 5 grader i olika scenarion, så glöm dem nu!!!

Montera om cpu-kylaren, med ny pasta, lugnt, försiktigt och metodiskt!!
Eller om du nu byter till vattenkylning så gör det enligt beskrivning/kolla youtube!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krayde:

Så hög är inte min logik

Såja. Gått loss lite i paint ;).

Bild 1:
En sked i genomskärning.

Bild 2: Sked som dras genom vattnet i pilens riktning.
I denna bild skopas vattnet upp ur ytan. Skedens skålformning gör att vattnet flyttas uppåt.
Hade man försökt skopa vatten på detta sätt själv hade man antagligen hållt skeden på detta sätt.

Bild 3: Sked som skopar vatten i pilens riktning.
Föser man undan vattnet med skedens baksida greppas mindre vatten. Känns ganska naturligt om man tänker på det.

Bild4: Fläktblad från sidan.
Chassifläktar är liksom skedar något skålformade vilket gör dem mer effektiva. Som Bild 4 visar greppar den nedre delen av fläktbladet luften med en liten vinkel. Efterhand som luften glider över fläktbladet vinklas luftströmmen mer och mer vilket illustreras av de röda pilarna.
Som mental bild kan man väl säga att fläktbladen kontinuerligt skopar luft. Det är alltså skålformen på fläktbladen som hjälper en att se åt vilket håll fläkten är konstruerad att blåsa luft.
På bild 4 kommer luften alltså röra sig från den nedre delen av bilden och lämna fläkten i riktning uppåt.

Bild 5 är ett litet test. Vilket håll blåser denna fläkt åt vid användning?
Mot kameran eller ifrån kameran?

EDIT:
Bör kanske tillägga att jag instämmer med andra om att monteringen av kylaren är ett viktigare problem att adressera just nu. Fläktriktningen är inte det stora problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Wall of text

OT: Måste bara beundra dina paintskills. 3D "effekten" på fjärde bilden är verkligen väldigt bra. Själv har man problem med att rita en kub på ett vanligt papper.

TS: Som sagt sitter din kylare fel, alt har du inte kopplat i fläkten. Men spela roll nu när du fått din H80. Släng i den och se vad du får för temps.
Kom ihåg: kylpastan ska vara i mängd av ett okokt riskorn (inte jasminris, utan de vanliga korta.)

Permalänk

http://imageshack.us/photo/my-images/829/flaktpilar.jpg/ >>>>kan inte lägga in bilder så snyggt som "Söderbäck", men där är mitt paint-alster angående att det finns små pilar som visar flödesriktning och rotation på fläkten!!!!

OT: wow SÖDERBÄCK, nice job!!! Haru sökt jobbet på IKEA??? quote: Flitig, datorvan illustratör sökes till att ta våra byggbeskrivningar till 2000-talet! Vi ser gärna både kvinnliga och Nördiga sökande! Social kompetens EJ nödvändig, men förmåga att kommunicera via nätverk är ett måste!
Kontakta Ingvar.K@JKEA.se

Edit med nya kunskaper om att infoga bilder:

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

OT: Måste bara beundra dina paintskills. 3D "effekten" på fjärde bilden är verkligen väldigt bra. Själv har man problem med att rita en kub på ett vanligt papper.

TS: Som sagt sitter din kylare fel, alt har du inte kopplat i fläkten. Men spela roll nu när du fått din H80. Släng i den och se vad du får för temps.
Kom ihåg: kylpastan ska vara i mängd av ett okokt riskorn (inte jasminris, utan de vanliga korta.)

Basmatiris? Parboiled?

Är nästan påväg att börja rita ris i paint

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Fukta fingret, håll bredvid fläkten

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2