Underligheter ang. CPU-temp på en i5 med stockkylare och sedan CM Vortex Plus.

Permalänk

Underligheter ang. CPU-temp på en i5 med stockkylare och sedan CM Vortex Plus.

Nu är det såhär att jag och en vän köpte varsin exakt likadan dator som vi plockat ihop.
I denna dator satte vi en i5 2500k med standardkylaren. Mitt ex hade helt okej värden för att vara med standardkylaren, kring 50-60 när man körde den måttligt hårt i några spel. Min kompis berättade dock att hans hade gått upp i 90* en sväng när han spelade bf3betan. Åkte dit, tog loss kylaren, kollade kylpastan, satte dit den igen. Blev förvisso en aning bättre men fortfarande rätt höga temperaturer, så vi beställde varsin Cooler Master Vortex Plus.
Satte nyss dit den nya kylaren på hans CPU (efter många om och men, herregud vad pilligt det var med moderkortet i chassit!) men är inte helt hundra på att den satt sig ordentligt. När jag ruckar lite på själva kylaren känns den lite väl "lös" så att säga. Kan jag ha fäst den fel eller ska det gå att rucka en del på den? Idle-tempen ligger och hoppar frenetiskt mellan 33-40 vilket känns lite högt.
Några enkla frågeställningar;
1. Har jag satt kylaren helt åt skogen fel?
2. Är sensorerna (dels pga dom extrema temperaturerna dom visade med standardkylaren samt att tempen hoppar väldigt mycket under idle) körda?

Tar gärna emot lite tips och trix eller funderingar kring problemen överlag.

Permalänk
Medlem

låter som att kanske ena sidan kanske inte sitter i ordentligt, lägg ner datorn på sidan så du kan trycka i benen bättre. Fick tipset själv av någon här att låsa fästerna och sedan trycka i dom. Så känner man ifall de värkligen åker i som de ska.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Hmm, får försöka få dit den igen med andra ord. Aldrig gillat konstruktionen med låsanordningen i plast.