Permalänk

ASUS Maximus IV Extreme RAM problem

Jag har precis testat alla minnesmoduler med RAM för min nya dator (Corsair Vengence 16GB Dualchannel 1600MHz), och alla gpnger utom en har jag fått antingen code 30, vilket ska betyda "system is waking up from the S3 sleep state", eller så står det att "no boot devices found". Lyckades komma in till BIOS en gång, då hittade jag inga fel i systemet. När jag senare försökte igen så får jag code 53 vilket ska betyda att antingen så har inget minne hittats, eller så är minnet ställt på en inkompatibel frekvens. Systemet piper också 1 lång och 2 korta signaler, vilket ska betyda att inget minne är hittat. Har dubbel och trippel kollat att alla sladdar är på plats. Kan någon komma på vad felet kan vara (jag gissar på att moderkortets minnesslotts är felaktiga på något vis, men vill vara säker)
Tack för hjälp!
/Nybörjare inom datorbyggen
*Edit*
Bara för att förtydliga, så har jag redan försökt med att köra en modul åt gången, och får fortfarande de resultat jag har skrivit ovanför. Kom in på BIOS en gång, kollade om det fanns några fel och provade sen att sätta i de andra modulerna (en åt gången, för att prova att de funkar)
*edit 2*
Har kollat med ASUS, och de säger att jag behöver ett nytt moderkort. Håller på att ta kontakt med försäljaren för ersättare.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Kör bara en RAMkrets år gången först...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Kör bara en RAMkrets år gången först...

Har gjort det med all 4 moduler

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |