Fractal Design R3 till stora delar identiskt med Xigmatek Utgard!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Fractal Design R3 till stora delar identiskt med Xigmatek Utgard!

Jag har sedan tidigare ett R3. Idag köpte jag ett Utgard. Jag kan konstatera att grundkonstruktionen till stora delar är identisk. Själva grundstommen inklusive bottenplattan och högerplattan är lika med alla hål och öppningar. Baksidan är identisk förutom fästena till kortplatserna som är olika. Topplåtarna är inte lika. Största skillnaden är i konstruktionen för 3.5" och 5.25"-platserna samt fronten av plast.

Sammfattningsvis, stora delar är identiska på ett sätt som inte kan vara slumpen. Att t.ex. innehållet i PSUer från olika tillverkare kan vara samma visste jag, men att grundkonstruktionen för chassin delas mellan tillverkare var något nått för mig. Någon som vet varför det är så här eller känner till fler chassin som är lika till stora delar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av jimsve:

Jag har sedan tidigare ett R3. Idag köpte jag ett Utgard. Jag kan konstatera att grundkonstruktionen till stora delar är identisk. Själva grundstommen inklusive bottenplattan och högerplattan är lika med alla hål och öppningar. Baksidan är identisk förutom fästena till kortplatserna som är olika. Topplåtarna är inte lika. Största skillnaden är i konstruktionen för 3.5" och 5.25"-platserna samt fronten av plast.

Sammfattningsvis, stora delar är identiska på ett sätt som inte kan vara slumpen. Att t.ex. innehållet i PSUer från olika tillverkare kan vara samma visste jag, men att grundkonstruktionen för chassin delas mellan tillverkare var något nått för mig. Någon som vet varför det är så här eller känner till fler chassin som är lika till stora delar?

Brukar vara rätt vanligt, framför att med billigare chassin att en och samma tillverkare gör chassit och sedan rebrandas de av flera olika märken. Ace har några sådana chassin (vilket är en anledning till att kvaliteten på deras chassin är högst olika, då kvaliteten beror på vem som egentligen tillverkar chassit).

Annars brukar även bra designer spridas mellan olika tillverkare, man apar efter varandra helt enkelt.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009

Inte konstigt alls.
Det finns nog inte många som tillverkar sina egna lådor.
Det är det som är abret med ACE, Deras lådor är ganska bra till skillnad från nätaggen.

GALLERI AMD_PERA | Define R2,R3,R4 & Mini | FD ARC & ARC Mini | Obsidian800D
Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

idag är det nog svårt att bygga en fyrkantig låda som inte påminner om nån annan....

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Andyah:

idag är det nog svårt att bygga en fyrkantig låda som inte påminner om nån annan....

Han menar insidan annars, och moderkortsplåten är verkligen identisk verkar det som:

http://images.bit-tech.net/content_images/2010/04/xigmatek-ut...

http://www.mnm-computers.nl/pi/fractal-design-define-r3-black...

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av jimsve:

Det är med chassin som på PSU:er, dvs till stor del är det ett antal stora OEM-företag (de flesta i Kina) som står för grundkonstruktionerna som sedan rebrandas (ibland med egna specifikationer och designer) av nån mellanhand, och sen krängs vidare.

Fractal Design Array tillverkas ju tex av Lian-Li. Tex Coolermaster 690 designen återfinns i nått Ace chassi och i nått Nexus chassi vill jag minnas.

Och R3 chassit används på fler ställen: http://en.wikipedia.org/wiki/AmigaOne_X1000

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Marcusk:

det var det jag oxå ville påpeka om så..finns inte såå jätte mkt man kan göra idag som inte gör att det påminner om ett annat chassie på insidan.

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Roger W:

Det är med chassin som på PSU:er, dvs till stor del är det ett antal stora OEM-företag (de flesta i Kina) som står för grundkonstruktionerna som sedan rebrandas (ibland med egna specifikationer och designer) av nån mellanhand, och sen krängs vidare.

Fractal Design Array tillverkas ju tex av Lian-Li. Tex Coolermaster 690 designen återfinns i nått Ace chassi och i nått Nexus chassi vill jag minnas.

Och R3 chassit används på fler ställen: http://en.wikipedia.org/wiki/AmigaOne_X1000

He, "Black Pearl PC case"

DEFINE R3, BLACK PEARL: http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=4...

Kunde de inte vart lite påhittiga?

Och vad gäller att de har samma stomme: Meh, finns väl egentligen inget negativt med det?

Btw, skulle kanske vara lite kul med en sammanställning av chassin som delar stomme?

i7 4770k + Corsair H100i | Asus Maximus VI Extreme | 16GB Vengeance LP@1600MHz | EVGA GTX 980 SC | Samsung 830 512GBx2 + Plextor M5 Pro 128GB | 750GB + 1,5TB + 3TB| NZXT H440 | Corsair AX850W | Asus VG278H+Samsung 2233rz | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G900 | Astro A50 G2 | Corsair SP2500 | Asus Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009

Vem var först då?

Kanske Xigmatek Utgards Sidopanel med glas passar R3?

Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av AMD_PERA:

Vem var först då?

Kanske Xigmatek Utgards Sidopanel med glas passar R3?

Det gör den förmodligen. Jag har den enklaste Utgardversionen med slät sida och två öppningar för fläktar, dess sidopanel passade perfekt på R3, dock såg det ser inte så bra ut då min R3 är vit och Utgarden svart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av jimsve:

Det gör den förmodligen. Jag har den enklaste Utgardversionen med slät sida och två öppningar för fläktar, dess sidopanel passade perfekt på R3, dock såg det ser inte så bra ut då min R3 är vit och Utgarden svart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566020 845:-
Det verkar som om glaset kostar 200:- extra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566018
Formen på rutan är ett X, så det kan inte FD använda direkt, kanske därför det dröjer...det blir dyrt med pressverktyg som är special.
Så vida dom inte döper en modell Define X4 eller nått. Det finns ju en Define XL