Kan jag klocka min dator och är det värt besväret? Någon som vill hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Kan jag klocka min dator och är det värt besväret? Någon som vill hjälpa mig?

Hej alla!

Jag har aldrig byggt en dator och aldrig heller klockat någon. Vågar knappt ens öppna chassit på min burk. Men när jag ser hur mycket en del av er lyckas överklocka era processorer blir jag lite avundsjuk. Jag arbetar mycket med 3D Studio Max och behöver all prestanda jag kan få. Så nu undrar jag om jag skulle kunna klocka min dator? Den ser ut enligt signaturen men jag klistrar in specifikationerna här nedan för att det ska bli tydligt:

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
CPU: Intel Core i7 950, 3.06GHz
CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2
Minne: Corsair 12GB (6KIT) DDR31600MHz/CL9/XMS3
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk 1: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
Hårddisk 2: 2TB Samsung Ecogreen F4EG
Nätaggregat: Corsair TX 650W 80+
DVD-brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Chassi: Lian Li PC-6070B V2 Silent Svart

Skulle jag kunna klocka min dator och i så fall, hur mycket? Skulle jag kunna skrämma upp processorn till 4GHz tro? Det hade gjort stor skillnad. Klarar min CPU-kylare att processorn klockas eller behöver jag en bättre. Helst vill jag inte behöva lägga upp för mycket pengar. Så vad tror ni?

Problemet är att jag saknar all kunskap i ämnet och har varken tid eller ork att lära mig. Finns det datorfirmor som mot en rimlig ersättning klockar datorer åt folk. Eller ännu bättre, finns det någon här som mot betalning skulle vilja hjälpa mig att klocka min dator? Jag menar 100% allvar. Jag vet att det finns otroligt många personer här på forumet som är mycket duktiga och erfarna klockare. Jag bor i centrala Göteborg och det borde jag inte vara ensam om.

Så om ni tror att det går att klocka min dator tillräckligt mycket för att det ska vara värt besväret och bor i Göteborgstrakten samt är sugna på att tjäna en slant så hör av er! Har länge funderat på att klocka mina datorer men jag är för gammal för att orka lära mig hur man gör så det har inte blivit av. Jag skojar inte utan menar absolut allvar. Så hör av er!

// Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk

jag kan hjälpa dig men då får du adda mig på skype lr liknande för jag pallar inte att dra allt i forumet

Permalänk
Medlem

Tack för visat intresse. Du har PM!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Skrivet av IamShortyX:

jag kan hjälpa dig men då får du adda mig på skype lr liknande för jag pallar inte att dra allt i forumet

Kan du hjälpa mig med min 950 tror du? Via Skype? Vore helt underbart!

Permalänk
Medlem

Man ska ALLTID klocka sin dator. Oavsett om det är 1mhz eller 2ghz så skall det klockas!

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Man ska ALLTID klocka sin dator. Oavsett om det är 1mhz eller 2ghz så skall det klockas!

Haha fan vad rolig du va nu då?;-)
Kanske behöver lite mera kräm från processorn nu när jag ska driva 2st gtx570 sli overclock?:s
Dvs för att få runt 95% användning på korten?
Idiot

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Haha fan vad rolig du va nu då?;-)
Kanske behöver lite mera kräm från processorn nu när jag ska driva 2st gtx570 sli overclock?:s
Dvs för att få runt 95% användning på korten?
Idiot

Oj nu var det någon som blev stött.

Permalänk

Dryga män här på SC