Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Styra System-fläktarn från BIOS

Så jag har en Scythe Gentle Typhoon i min låda vilket gör ett bra arbete tyst och pumpar mycket luft.

Problemet är att när jag har den pluggad in i moderkortet är den nere på cirkus 800rpm istället för de 1450rpm som den kör på när den är direkt inkopplad i nätagregatet. Det här gör en god skillnad på 3grader hos grafikkortet vilket tillåter att man sänker hastigheten på de två små fläktarna där.

Men det är också trevligt om fläktarna kan varva ner när det inte behövs. Så med mitt Moderkort, ett Gigabyte GA-P67X-UD3-B3, har jag inte lyckats hitta några kontroller för chassifläktarna vilket jag har sett på andra moderkort. Speedfan biter inte på någon schassifläkt styrd med voltnivåer och inte PWM.

Så finns det något vis man kan styra chassifläktarna? Helst med BIOS så att man slipper köra ett program konstant i operativsystemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Just detta moderkort har enbart reglering för CPU-fläkten.
För övriga fläktuttag finns endast funktions övervakning.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD FX-8150 4,5GHz | ASUS Crosshair V Formula (990FX) |Corsair XMS3 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD 840 Pro. 256GB | 2x Gorsair SSD Force GT 120GB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |