Permalänk

Fråga ang. H80

Hej !

jag har ett H80 som sitter o kyler min 2500K och dom sitter i ett HAF X chassi,

Och jag vet att H80 har 3 stycken olika lägen som sitter på vattenblocket,

Men min fråga är : vad hjälper det om jag har läge 3 (max läget ) jämfört med läge 1 (lägsta läget )

För fläktarna går ju upp i varv osv, hjälper de så de blir mer damm o skit som åker ut ur datorn eller vadå?

mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Om din processor blir för varm i det lägsta läget så ändrar man fläkt profilen. Så den inte blir lika varm längre.

Permalänk
Medlem

Fläkten kyler din radioator genom att blåsa/suga bort varm luft som finns nära radiatorn. Ny sval luft kommer in istället som kyler osv osv...

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att fläktarna går upp i varv så dem kyler vattnet i systemet snabbare, om du har bra luft genomströmning i chassit så ökar ju även luftflödet. men det dam som åker upp i fläktarna fastnar i kylflänsarna på radiatorn

*lånar tråden lite*: Jag satt in min H80 igår, och funderar på om det är så att den automatiskt ska ändra läge, mellan 1-2-3, eller måste man in i datorn varje gång man ska spela för att få upp hastigheten på fläktarna ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Eeh hjäper? menar du att det ska bli svalare i burken? så svar ja högre hastighet= mer luft = svalare.
Kolla din temp med denna innan och efter http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Rädd för damm? sätt i dammfilter eller städa mera hemma.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Saken är ju den att fläktarna går upp i varv så dem kyler vattnet i systemet snabbare, om du har bra luft genomströmning i chassit så ökar ju även luftflödet. men det dam som åker upp i fläktarna fastnar i kylflänsarna på radiatorn

*lånar tråden lite*: Jag satt in min H80 igår, och funderar på om det är så att den automatiskt ska ändra läge, mellan 1-2-3, eller måste man in i datorn varje gång man ska spela för att få upp hastigheten på fläktarna ?

Nej, den ändrar inte läget automatiskt. Om du kollar charten som jag klistrade in så går den mellan ett viss rpm under varje läge.

T.ex. första läget så går fläktarna mellan 900 och 1300rpm, beroende på hur varm processorn blir.
andra läget så går fläktarna mellan 1300 och 2000rpm.

osv..

Permalänk
Skrivet av farcry:

Eeh hjäper? menar du att det ska bli svalare i burken? så svar ja högre hastighet= mer luft = svalare.
Kolla din temp med denna innan och efter http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Rädd för damm? sätt i dammfilter eller städa mera hemma.

vart kan man fixa dammfilter då? ..

Nån som vet hur mkt dammfilter haf x chassi har ? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Ja alltså ja har nog rätt bra luftgenomströmning i mitt chassi tror jag,

jag har datorn nära ett fönster, och Haf X chassit har ju en 200 mm fläkt på sidan som blåser in luft på grafik-kortet , och jag brukar öppna fönster ibland så de kommer ju in ren "kall" luft utifrån och in i datorn ..

vet inte alls om det är bra ? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Saken är ju den att fläktarna går upp i varv så dem kyler vattnet i systemet snabbare, om du har bra luft genomströmning i chassit så ökar ju även luftflödet. men det dam som åker upp i fläktarna fastnar i kylflänsarna på radiatorn

*lånar tråden lite*: Jag satt in min H80 igår, och funderar på om det är så att den automatiskt ska ändra läge, mellan 1-2-3, eller måste man in i datorn varje gång man ska spela för att få upp hastigheten på fläktarna ?

Hej ska du ändra fläkt läget så måste du öppna sidan och trycka på knappen om du inte har en corsair link! Mvh Oskar