Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Bravo:

*massor av text*!

Out of interest, vad skulle du kunna se för fördelar ALLS med ett 6990 över två 6970 egentligen? Förutom att det tar mindre plats, men det är ju också i stort sett den enda skillnaden. Att man kan uppgradera till Quadfire ser jag knappt som ett argument ens, då detär så extremt ovanligt och dessutom innebär så mycket problem.

-Samma pris
- Sämre kylning
- Klockar sämre
- Låter mer
- Fler mjukvaruproblem (omöjligt att avaktivera ett kort vid behov)
+ Mindre plats

Är det värt samtliga nackdelar för den enda ynkliga fördelen?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte köpt 6990 om jag inte ska vattenkyla. Verkar vara väldigt många som ångrar sig när dom har köpt sina 6990... 75 dB låter en del de.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att detta är lite off topic men, just nu har CDON en väldigt väldigt bra deal för oss sweclocker nissar.

MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz), för 3646kr (Normalpris 4290kr).
Om du inte är 100% helt uber säker på Radeon så tycker jag att du skall fundera på det.
CDON's Sweclockers rabatter. Använd koden "SWECOKT"
Kortet på CDON.
Kortet på Prisjakt

Det går ju att i ett senare steg, när du tycker att det behövs, köpa ett till GTX 580. Fruktansvärt bra prestanda per krona för tillfället.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Varför ingen som tagit upp 590 kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Out of interest, vad skulle du kunna se för fördelar ALLS med ett 6990 över två 6970 egentligen? Förutom att det tar mindre plats, men det är ju också i stort sett den enda skillnaden. Att man kan uppgradera till Quadfire ser jag knappt som ett argument ens, då detär så extremt ovanligt och dessutom innebär så mycket problem.

-Samma pris
- Sämre kylning
- Klockar sämre
- Låter mer
- Fler mjukvaruproblem (omöjligt att avaktivera ett kort vid behov)
+ Mindre plats

Är det värt samtliga nackdelar för den enda ynkliga fördelen?

Man kan också tänka fram i tiden för eventuell uppgradering, Quadfire är väl kanske inget att rekommendera men trifire är ett mycket bra val för senare.
Om du köper 2 6970, och köper ytterligare ett till senare så kommer du troligtvis behöva byta mkort, du kommer nog inte kunna klocka korten speciellt mycket pga värmeutvecklingen och det kommer bli väldigt trångt i din låda.

Ja, jag håller med, 2 6970 ÄR bättre än 1 6990, är väl ingen som säger något annat? Men i senare skede skulle en uppgradering va till 6990's fördel, eller har du någon annan åsikt om det?

Sen så lider inte trifire av lika mycket microstutter som quad.
Jag vet, detta handlar inte om trifire utan om ett 6990, men ibland är det dumt och tänka kortsiktigt.

Skrivet av onYYx:

Skulle absolut inte köpt 6990 om jag inte ska vattenkyla. Verkar vara väldigt många som ångrar sig när dom har köpt sina 6990... 75 dB låter en del de.

Hur ofta kommer fläkten gå i 100%? Jag har aldrig vart med om det förutom när jag ställt in den manuellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaio:

Man kan också tänka fram i tiden för eventuell uppgradering, Quadfire är väl kanske inget att rekommendera men trifire är ett mycket bra val för senare.
Om du köper 2 6970, och köper ytterligare ett till senare så kommer du troligtvis behöva byta mkort, du kommer nog inte kunna klocka korten speciellt mycket pga värmeutvecklingen och det kommer bli väldigt trångt i din låda.

Ja, jag håller med, 2 6970 ÄR bättre än 1 6990, är väl ingen som säger något annat? Men i senare skede skulle en uppgradering va till 6990's fördel, eller har du någon annan åsikt om det?

Sen så lider inte trifire av lika mycket microstutter som quad.
Jag vet, detta handlar inte om trifire utan om ett 6990, men ibland är det dumt och tänka kortsiktigt.

Planerar man att köpa grafik för 9000 kr så hoppas jag att man planerat det innan och köpt ett vettigt moderkort, som isåfall skulle klara trifire med 6970:s.
Och uppenbarligen är det många som tycker annorlunda i den frågan, skulle tro att det är VÄLDIGT få som har ett 6990 som köper till ett 6970 senare faktiskt.
Har man referenskylare så blir värmeutvecklingen inget stort problem, all värme pumpas ut på baksidan. Något man inte kan säga om 6990.

6990 är ett tufft kort, sure. Men utan vattenkylning kan jag verkligen inte se poängen med det. (Och har man vattenkylning kan man likagärna köra 6970 CF (eller Trifire med) mycket tätt med bättre resultat.)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett 6990 och är nöjd, Kortet presterar bra och går inte så varmt har själv höjt hastigheten på fläkten lite och den går runt 60c under spel.
Låter inte allt för mycket under spelande men kör med hörlurar så jag hör den ändå inte.
Men jag tror du blir nöjd med ditt 6990.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Master of Overkill

kör 3x 580 lovar dig 1000 gånger bättre en 2x 6990

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Planerar man att köpa grafik för 9000 kr så hoppas jag att man planerat det innan och köpt ett vettigt moderkort, som isåfall skulle klara trifire med 6970:s.
Och uppenbarligen är det många som tycker annorlunda i den frågan, skulle tro att det är VÄLDIGT få som har ett 6990 som köper till ett 6970 senare faktiskt.
Har man referenskylare så blir värmeutvecklingen inget stort problem, all värme pumpas ut på baksidan. Något man inte kan säga om 6990.

6990 är ett tufft kort, sure. Men utan vattenkylning kan jag verkligen inte se poängen med det. (Och har man vattenkylning kan man likagärna köra 6970 CF (eller Trifire med) mycket tätt med bättre resultat.)

Många mkort har stöd för 2st 8x, även billigare varianter, men att ha 3x 8x är det nog inte många som sitter på. Vem har sagt att man köper korten för 9000? Tvivlar på att man köper ett 6970 som tillägg till 6990 innan priset gått ner en hel del alternativt begagnat.

Jag tycker personligen inte det är lönsamt att köpa 2 6970 och sen sälja dom och köpa nyare kort senare, känns mer lönsamt att i så fall köra trifire vilket ett 6990+6970 är att föredra. Du undviker lite frågan jag ställde, hade du själv valt 1 6990+6970 eller 3 6970 om du hade uppgraderat senare? För att uppgradera kommer man göra förr eller senare.

Sen är det lite löjligt argument att 50% av värmen kommer in i chassit istället för ut, finns det idag chassin som har så dålig ventilation som har plats för ett så pass långt kort som ett 6990?

Skrivet av tvelander:

kör 3x 580 lovar dig 1000 gånger bättre en 2x 6990

http://www.hardocp.com/article/2011/05/03/nvidia_3way_sli_amd...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaio:

Många mkort har stöd för 2st 8x, även billigare varianter, men att ha 3x 8x är det nog inte många som sitter på. Vem har sagt att man köper korten för 9000? Tvivlar på att man köper ett 6970 som tillägg till 6990 innan priset gått ner en hel del alternativt begagnat.

Jag tycker personligen inte det är lönsamt att köpa 2 6970 och sen sälja dom och köpa nyare kort senare, känns mer lönsamt att i så fall köra trifire vilket ett 6990+6970 är att föredra. Du undviker lite frågan jag ställde, hade du själv valt 1 6990+6970 eller 3 6970 om du hade uppgraderat senare? För att uppgradera kommer man göra förr eller senare.

Sen är det lite löjligt argument att 50% av värmen kommer in i chassit istället för ut, finns det idag chassin som har så dålig ventilation som har plats för ett så pass långt kort som ett 6990?

Som jag sa, hur många som äger ett 6990 tror du faktiskt köper till ett 6970 i framtiden? Få, tror jag. Som att köpa ett nytt 5870 idag för att köra TriFire med 5970, inte många som gör det allt.

Jag hade undvikit trifire så långt det gick, det är långt ifrån optimalt, och min filosofi är att köra med precis så mycket kraft man behöver, och byta oftare istället. Jag själv hade valt 6970x3 över 6990+6970 (Förutsatt att mitt moderkort pallar det). Det ser häftigare ut, klockar bättre, ger bättre luftflöde, för samma pris.

All värme är dålig värme, och i många fall kommer denna extra värmen att ledas förbi processorn, och höja dens temperatur i onödan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

värt att tillägga är att jag aldrig sett ett enda test där ett 6990 vinner någon del över två 570/6970. Den enda fördelen du får med dual gpu kort är att det sparar plats vilket inte verkar vara ett problem för dig. Du får en varmare burk och sämre prestanda. Men visst upp till dig

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Som jag sa, hur många som äger ett 6990 tror du faktiskt köper till ett 6970 i framtiden? Få, tror jag. Som att köpa ett nytt 5870 idag för att köra TriFire med 5970, inte många som gör det allt.

Jag hade undvikit trifire så långt det gick, det är långt ifrån optimalt, och min filosofi är att köra med precis så mycket kraft man behöver, och byta oftare istället. Jag själv hade valt 6970x3 över 6990+6970 (Förutsatt att mitt moderkort pallar det). Det ser häftigare ut, klockar bättre, ger bättre luftflöde, för samma pris.

All värme är dålig värme, och i många fall kommer denna extra värmen att ledas förbi processorn, och höja dens temperatur i onödan.

Vem bryr sig hur korten ser ut, allvarligt talat? Jag tror inte du kommer kunna klocka 3 6970 mer än 6990+6970, och jag har läst mer problem med värme med just 3 st 6970 än de andra.

Klart det är onödigt och köpa mer hårdvara än vad man behöver, men alla kör inte 1080p, och som jag sa, man köper inte ett till kort direkt utan väntar tills man behöver det.

Jag förstår din poäng, jag vet inte vad du kör med för system men jag har inga som helst problem med värmen på min trifire konfiguration även om jag inte kör referenskylare på mitt 6970, sen blir microstutter mindre med trifire vilket även det är en fördel.

Hur som, TS har väl redan bestämt sig?

Permalänk
Medlem

Glöm inte strömförbrukningen heller:(. http://www.techspot.com/review/373-amd-radeon-6990/page11.htm...
Sen går ju 6970CF varmare:(
Angående ljudet på fläkten så kör man ju inte på 100%. Har själv min på 45%

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Out of interest, vad skulle du kunna se för fördelar ALLS med ett 6990 över två 6970 egentligen? Förutom att det tar mindre plats, men det är ju också i stort sett den enda skillnaden. Att man kan uppgradera till Quadfire ser jag knappt som ett argument ens, då detär så extremt ovanligt och dessutom innebär så mycket problem.

-Samma pris
- Sämre kylning
- Klockar sämre
- Låter mer
- Fler mjukvaruproblem (omöjligt att avaktivera ett kort vid behov)
+ Mindre plats

Är det värt samtliga nackdelar för den enda ynkliga fördelen?

Jag personligen planerade för trifire när jag köpte 6990 i Maj, då jag tänkte komplettera med ett 6970 nu under hösten när alla spel släpps och priserna har gått ner lite (Beställde kortet i förrgår). Mitt moderkort har bara två x16 PCI-E platser, så uppenbarligen är det bara 2 kort som gäller. Moderkortet köpte jag med processorn 2009 (Innan jag ens köpte mitt gamla 4870x2), så trifinity var ju inte direkt planerat från början. Processor-marknaden har ju i princip stått still sen dess, så jag lägger hellre pengar på vettigare saker än ett nytt moderkort så länge det funkar.

Så för att kommentera och fylla på din lista lite;

-Samma pris - Moot
- Sämre kylning - Också moot om man har bra luftflöde genom chassit. Har inte påverkat mina temperaturer märkbart iaf.
- Klockar sämre - Ja, men å andra sidan så klockar det ändå en bra bit, och med mindre strömförbrukning än x2 dessutom. Är man inte en sån som brukar pressa sina grafikkort så är detta också oväsentligt.
- Låter mer - Endast under load ja. Men det är inte direkt märkbart om man lirar med lurar. Fläkten går som sagt sällan över 50-60% (Om man inte har klockat som fan).
- Fler mjukvaruproblem (omöjligt att avaktivera ett kort vid behov) - Om man inte kör trifire ja. Känns dock uppblåst, då jag varesig har stött på problem själv eller sett särskillt mycket om andra som upplever problem på forum.
+ Mindre plats - Beror på chassi då 6990 är längre än 6970. Jag fick rycka ut HDD-racket i mitt R2-chassi för att få plats med kortet
+ Kräver bara en pcie-plats.
+ Trifire över endast 2 pcie-platser.
+ Lägre strömförbrukning.
+ Quadfire.
+ Aktiv och passiv Minidisplay-konvertrar ingår för Eyefinity-setups (Värt runt 500 spänn).

Så, vi kan väl helt enkelt dra slutsatsen att 6990 absolut är ett lämpligare kort för vissa användare. Det är ju verkligen helt upp till användarens behov och omständigheter. Argument som är betydelselösa för användaren i fråga ser jag inte som motiverande för det ena framför det andra.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du fortfarande funderar på ett 6990 lär det här ändra dig.
http://www.youtube.com/watch?v=Au11XwD_SsU

Den där är bara så idiotisk jämförelse så det inte är sant. Vapor 6870 körs inte ens på 100% (Fan speed) medans 6990 gör det..

Sitter själv på ett 6990 & tycker inte det låter allt för mycket. Kommer nog inte låta mer än vad 6970 CF gör i full load.

Gick från CF 5870 till 6990. Ingen skillnad på ljudnivå enligt mig inte.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vara i din sits så skulle jag börja med ett 6970 / 570. Om du inte tycker att det duger så är det ju bara att skaffa ett till.

Permalänk
Skrivet av sweturbo:

Har ytterligare ett argument för två st 6970. Ett 6990 blåser ju in halva luften som kyler ner kortet tillbaka in i datorn. Två stycken 6970 med referensdesign blåser allt det varma ut ur datorn. Jag skulle nog tro att du får en svalare dator med två st 6970 än ett 6990.

Edit: Men som sagt ovan lär du inte direkt bli ledsen över ett 6990.

6970 har ju hål vid sina crossfire kontakter som blåser ut luft på insidan.

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag personligen planerade för trifire när jag köpte 6990 i Maj, då jag tänkte komplettera med ett 6970 nu under hösten när alla spel släpps och priserna har gått ner lite (Beställde kortet i förrgår). Mitt moderkort har bara två x16 PCI-E platser, så uppenbarligen är det bara 2 kort som gäller. Moderkortet köpte jag med processorn 2009 (Innan jag ens köpte mitt gamla 4870x2), så trifinity var ju inte direkt planerat från början. Processor-marknaden har ju i princip stått still sen dess, så jag lägger hellre pengar på vettigare saker än ett nytt moderkort så länge det funkar.

Så för att kommentera och fylla på din lista lite;

-Samma pris - Moot
- Sämre kylning - Också moot om man har bra luftflöde genom chassit. Har inte påverkat mina temperaturer märkbart iaf.
- Klockar sämre - Ja, men å andra sidan så klockar det ändå en bra bit, och med mindre strömförbrukning än x2 dessutom. Är man inte en sån som brukar pressa sina grafikkort så är detta också oväsentligt.
- Låter mer - Endast under load ja. Men det är inte direkt märkbart om man lirar med lurar. Fläkten går som sagt sällan över 50-60% (Om man inte har klockat som fan).
- Fler mjukvaruproblem (omöjligt att avaktivera ett kort vid behov) - Om man inte kör trifire ja. Känns dock uppblåst, då jag varesig har stött på problem själv eller sett särskillt mycket om andra som upplever problem på forum.
+ Mindre plats - Beror på chassi då 6990 är längre än 6970. Jag fick rycka ut HDD-racket i mitt R2-chassi för att få plats med kortet
+ Kräver bara en pcie-plats.
+ Trifire över endast 2 pcie-platser.
+ Lägre strömförbrukning.
+ Quadfire.
+ Aktiv och passiv Minidisplay-konvertrar ingår för Eyefinity-setups (Värt runt 500 spänn).

Så, vi kan väl helt enkelt dra slutsatsen att 6990 absolut är ett lämpligare kort för vissa användare. Det är ju verkligen helt upp till användarens behov och omständigheter. Argument som är betydelselösa för användaren i fråga ser jag inte som motiverande för det ena framför det andra.

Fast poängen du dragit upp är väldigt subjektiva.

Samma pris har du rätt i, det blir något dyrare med 6990 än 6970. ~6000 för det billigaste 6990 medans två 6970 går för under 3000:- stycket.
Sämre kylning stämmer, oavsett vilken chassikylning du har blir det bättre med 6970 än 6990.

Att lägga moderkort som en kostnad är ju extremt orelevant i sammanhanget med tanke på priset för grafikkorten, så är det hundralappar som skiljer för ett kort som har stöd för 3+ grafikkort.

http://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profes...
http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Jag ser 6990 som ett kort som bara har ett användningsområde, när man inte har plats för två kort.
Quad-fire är precis som Quad-SLI extremt o-optimerat och en lösning som har extrema tendenser till microstuttering. (Om man nu vill det)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

En polare har GTX 580 sli medans jag har 6990 båda kör i upplösningen 2560x1440 på BF3 mitt 6990 hade 10-15 mer fps än han. Båda hade ett relativt nyformaterat windows 7 med alla drivare korrekt installerade. Känns verkligen totalt idiotiskt o köpa två 6970, verkligen korkat.

Jag kör med i5-2500k@5GHz han med en i7 950 @ 4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att lägga moderkort som en kostnad är ju extremt orelevant i sammanhanget med tanke på priset för grafikkorten, så är det hundralappar som skiljer för ett kort som har stöd för 3+ grafikkort.

Man kanske inte köper en helt ny dator, då blir mkort-kostnaden faktiskt relevant, som TS skrev så har han http://www.inet.se/artikel/1901814/gigabyte-ga-p55-usb3 vilket har 1 16x och en 4x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drulle:

En polare har GTX 580 sli medans jag har 6990 båda kör i upplösningen 2560x1440 på BF3 mitt 6990 hade 10-15 mer fps än han. Båda hade ett relativt nyformaterat windows 7 med alla drivare korrekt installerade. Känns verkligen totalt idiotiskt o köpa två 6970, verkligen korkat.

Jag kör med i5-2500k@5GHz han med en i7 950 @ 4GHz

Det är snarare lite ogenomtänkt av din polare då ett 580 säkerligen stryps av sitt minne i den upplösningen

Du vet väl att 6990 är två stycken väldigt strypa 6970? Varför är det idiotiskt? Snarare smartare.

Skrivet av Xaio:

Man kanske inte köper en helt ny dator, då blir mkort-kostnaden faktiskt relevant, som TS skrev så har han http://www.inet.se/artikel/1901814/gigabyte-ga-p55-usb3 vilket har 1 16x och en 4x.

Fast där är ju Tri-Fire uteslutet.

Så det hamnar under min kategori:

Citat:

Jag ser 6990 som ett kort som bara har ett användningsområde, när man inte har plats för två kort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast där är ju Tri-Fire uteslutet.

Rätt självklart ja? Men det kan va troligt att hans CPU ändå skulle flaska även fast han skulle kunna ha trifire (om du såg länken jag visade innan)
Därför är det i detta fallet självklart att han ska ha ett 6990, det är väl det som TS redan tänkt på, och även du.

Förstår inte meningen med att han ska skaffa 2 6970...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaio:

Rätt självklart ja? Men det kan va troligt att hans CPU ändå skulle flaska även fast han skulle kunna ha trifire (om du såg länken jag visade innan)
Därför är det i detta fallet självklart att han ska ha ett 6990, det är väl det som TS redan tänkt på, och även du.

Förstår inte meningen med att han ska skaffa 2 6970...

Har inte sagt något annat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har inte sagt något annat.

Sorry, den sista meningen va inte riktad till dig utan allmänt om vad andra i tråden har sagt.

Permalänk

Jag tror nog vi kan komma överens om att inget av alternativen är dåligt. TS kommer nog bli hiskeligt nöjd med vad han än väljer, det hela kanske i slutändan faktiskt är lite av en smaksak? Båda sidor har sina för och nackdelar.

CDON's nuvarande rea på gtx 580 kan ju faktiskt också vara ett bra alternativ, även om det kommer handla om mer pengar. Men nu verkar ju TS ha bestämt sig för 6990, vi har gett han ett annat alternativ med 6970 och tagit upp de för- och nackdelar som finns med båda konfigurationerna.

Nu har det ju dock uppstått en lite fejd här mellan personliga åsikter angående 6990 samt 6970x2. Denna är intressant men kanske kan vara värd att fortsätta i en egen tråd då jag tror att detta bara förvirrar snarare än hjälper TS i sitt val?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

själv kör jag trifire 6990+6970 och enda jag kan säga att alla spel jag testar på ultra går att spela utan nån problem. I Metro 2033 på ultra få jag ca 120 fps

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

kör på ett 6990kort, såg att du hade 1 16x och 1 4xpcie så kommer tappa lite prestanda om du kör 2st 6970.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast poängen du dragit upp är väldigt subjektiva.

Samma pris har du rätt i, det blir något dyrare med 6990 än 6970. ~6000 för det billigaste 6990 medans två 6970 går för under 3000:- stycket.
Sämre kylning stämmer, oavsett vilken chassikylning du har blir det bättre med 6970 än 6990.

Att lägga moderkort som en kostnad är ju extremt orelevant i sammanhanget med tanke på priset för grafikkorten, så är det hundralappar som skiljer för ett kort som har stöd för 3+ grafikkort.

http://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profes...
http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Jag ser 6990 som ett kort som bara har ett användningsområde, när man inte har plats för två kort.
Quad-fire är precis som Quad-SLI extremt o-optimerat och en lösning som har extrema tendenser till microstuttering. (Om man nu vill det)

Självklart var jag subjektiv, läs Leifsons inlägg (Som jag citerade) igen så ser du att det var just min personliga åsikt/situation han frågade efter Man kan ju liksom inte se på allt som svart och vitt, alltså vad som generellt och tekniskt sett är bra och dåligt. Varje användare har ju som sagt sina egna krav och prioriteringar, och gör sitt val därefter. Fördelar som tilltalar dig kan ju vara helt oviktiga för mig, och vice versa. Särskillt när övrig hårdvara och framtidsplaner spelar en stor roll så blir det slutgiltiga valet högst individuellt.

Du har iaf gjort det ganska klart nu att du personligen inte ser några fördelar med 6990 för annat än system med platsbrist, även om det har nämnts mängder av fler goda argument för 6990 i tråden. Uppenbarligen så är det helt enkelt inte ett kort för dig, men tycker du inte det är lite löjligt att blunda för andras åsikter och situationer?

Angående moderkort så syftade jag på att det i mitt fall inte var värt att köpa ett nytt bara för att kunna använda 3 grafikkort i trifire, när jag lika gärna kan behålla det jag har och köra med 2 kort i trifire med i princip samma prestanda. Så kan jag lägga de där ~1600 kronorna på något vettigare istället som tex SSD eller kylning. Alla köper ju inte helt nya system när dom uppgraderar, utan moderkortet jag har var som sagt inköpt redan 2009, innan jag ens hade en tanke på trifire. Så självklart blir moderkortet en högst relevant fråga om huruvuda det är värt ett uppbyte eller ej för en ganska märkvärdig extra kostnad men för en betydligt mindre märkvärdig prestanda-skillnad i slutändan.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast där är ju Tri-Fire uteslutet.

Så det hamnar under min kategori:

TS nämnde på förra sidan att han troligtvis kommer uppgradera till Sandybridge-E senare, så då blir ju trifire lätt en aktuell och tilltalande uppgradering igen när 6970 har gått ner ännu mer i pris iom 7xxx-seriens debut

Skrivet av FaniSkogen:

Nu har det ju dock uppstått en lite fejd här mellan personliga åsikter angående 6990 samt 6970x2. Denna är intressant men kanske kan vara värd att fortsätta i en egen tråd då jag tror att detta bara förvirrar snarare än hjälper TS i sitt val?

TS har redan gjort sitt val och beställt 6990 Jag hjälper bara till att stötta hans beslut då tråden inleddes med en mängd trångsynta och ytliga åsikter om 6990 vs 2x6970. Det är ju säkerligen fler intresserade som läser tråden som står inför liknande beslut, så det känns lika bra att jämna ut striden lite.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

TS har redan gjort sitt val och beställt 6990 Jag hjälper bara till att stötta hans beslut då tråden inleddes med en mängd trångsynta och ytliga åsikter om 6990 vs 2x6970. Det är ju säkerligen fler intresserade som läser tråden som står inför liknande beslut, så det känns lika bra att jämna ut striden lite.

Sannerligen,om man känner att man inte riktigt är överens så finns det ju inget bättre än att föra en bra diskussion!

Dock är det kanske lite onödigt(och trångsynt i sin tur skulle jag nog säga) att kalla andras åsikter för trångsynta. Det genererar bara att folk går i försvarsposition och istället för det egentligen ämnet börjar det hela handla om att till varje pris överargumentera den andre.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Dock är det kanske lite onödigt(och trångsynt i sin tur skulle jag nog säga) att kalla andras åsikter för trångsynta. Det genererar bara att folk går i försvarsposition och istället för det egentligen ämnet börjar det hela handla om att till varje pris överargumentera den andre.

Det är ju inget annat än trångsynt att bara gå in i en tråd och rakt ut säga att 2x6970 är bättre än 6990, eller att 6990 är ett idiotiskt kort, utan att ta hänsyn till användarens prioriteringar och systemet som det ska sitta i. Jag säger inte att alla tekniskt sett har fel, utan att dom får se på det från olika perspektiv och utveckla sina åsikter lite. Det känns som att varenda 6990-tråd som skapas snabbt blir tjockad av just sådana kommentarer, vilket är synd då det finns många situationer då det faktiskt är ett lämpligare köp. Många av "nackdelarna" med 6990 som folk är pigga på att ta upp är dessutom väldigt överdrivna, särskillt då vad gäller ljudnivå och pris-skillnad. Fördomar från tidigare generationer med "mycket mjukvaru-strul" verkar också vara en hit att påpeka av folk som inte vet bättre.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro