Powercolor 6870x2 extrema Eyefinity problem i CF - HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Powercolor 6870x2 extrema Eyefinity problem i CF - HJÄLP!

Hej

Jag har extrema problem med mitt nya Powercolor HD 6870x2 (alltså 1 stycke kort med dual-GPU) jag köpt till min dator. Jag har 3st BenQ 22" (2st skärmar är kopplade via DVI och sista är med aktiv adapter från DVI till mini-displayport) som jag försöker köra eyefinity med i desktop vy är det inga problem men när jag ska spela funkar det skit. Min FPS hamnar på ca 15-30 @ 5760x1080 även om jag drar ner alla grafik effekter, då har jag provat Left 4 Dead 2, Battlefield Bad Company 2, Deus Ex och RIFT - och som pricken över I'et så uppstår microshuttering, men just nu är det FPSen som är åt fanders.

Innan hade jag ett stycke Sapphire HD 5870 och kunde köra eyefinity i spel utan problem överhuvetaget samt inga microshuttering alls.

Det jag provat är att stoppa 6870x2 i båda PCIe portarna, (funkar sämre i den andra porten då det bara e 4x speed och förmodligen är det flaskhals på data som inte kommer fram fort nog). Ominstalerat drivisar flertal gånger (både från amd's hemsida och de som följde med på cd), har uppdaterat till senaste bios version - allt är default i bios. Har även provat ett progg som heter Radeon Pro och provat lite olika profiles men lyckas inte med nått där häller (kan bero på att jag inte är så insatt i det progget, gör kanske fel).

Då 6870x2 är ett dual-gpu kort så måste den ju köras i CF för att man ska använda båda kärnorna. Att köra CF på 1 skärm funkar allt galant, nästan inge microshutter alls om ens något och FPS är betydligt bättre än mitt gamla 5870. När jag slår av CF funkar 3 skärmar som det ska och utan microshutter, MEN då används endast 1 kärna alltså, och FPS i Left 4 Dead 2 hamnar på ca 60-90 allt maxat, med mitt 5870 hade jag 100-140 fps... så det är ju tydligt att CF kombinerat med eyefinity är problemet.

Värt att tillägga är att för ett år sen provade jag stoppa i ett extra 5870 med mitt befintliga 5870 (sapphire båda två), körde Crysis och FPS var bra men extrema microshutter, att köra på ett kort gjorde att spelet flöt på mycket bättre (detta var bara med 1 skräm då jag inte hade 3 skärmar när jag provade detta).

Med andra ord - jag förstår/antar att microshutter är ett CF relaterat problem, men just nu är FPSn det största problemet...

PC spec:
OS: Windows 7 64bit
CPU: Intel® Core™ i7-860 (o-klockat)
RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB
Mobo: Asus P7P55D-LE
PSU: Corsair TX 650W PSU
HDD: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
Skärmar: 3st BenQ G2220HD 22" (1920x1080)

Några som helst tips, tricks, info eller hjälp av alla slag är hööögt uppskattat!

MvH Fred