Steg för att byta ut 1 grafikkort till 2 nya i crossfire?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Steg för att byta ut 1 grafikkort till 2 nya i crossfire?

Känns kanske lite som en nybörjarfråga (vilket det kanske på ett sätt är) iom. att jag aldrig kört med dubbla kort förr...

Det jag tänkte höra mer er är hur man bäst går till väga när man ska byta ut kort/korten som i detta faller är 2st Gigabyte HD6970.

Är jag rätt ute om jag:

*först laddar ner nya drivrutiner
*avinstallerar gamla drivrutinera med ex. drive sweeper
*stänger av datorn och plockar ur gamla kortet
*stoppar i de nya korten och cf-bryggan ikopplad (eller ska man installera 1 kort åt gången?) och låter windows upptäcka nya hårdvaran
*instrallera drivrutinerna för nya kortet/korten (jag antar att alla radeon-kort kör med drivrutiner från amd?) som man isf hittar här: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...
Annars finns det ju även drivrutiner att ladda ner från tillverkaren hemsida här: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3784#dl men det är väll kanske samma drivrutin som på amd:s hemsida?

Sedan när man väl har installerat korten/mjukvaran, ska man då gå in under någon inställning i mjukvaran för grafikkorten för att aktivera cf?

Som ni märker så är jag ny inom detta så alla tips och all vägledning uppskattas för att få en så problemfri installation som möjligt!

mvh manutd

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Avinstallera vanligt först, sen drivesweeper. Följer ju med en hel del annat krafs i Catalyst än själva drivrutinerna.
I med båda korten och bryggade.
Tanka drivers från AMD.

Crossfire aktiveras i Catalyst Control Center under gaming eller performance, ibland aktiveras det automatiskt alternativt poppar upp en ruta som frågar om man vill aktivera det. Tänk även på att installera CAP, Catalyst Application Profiles. Hittas på samma ställe som vanliga drivers.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Ok. Tack för hjälpen! Förhoppningsvis går det smärtfritt, nu är det bara att invänta leveransen som borde anlända vid 16-tiden idag.

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora, Dalarna
Registrerad
Maj 2003

Jag hoppas att du har ett annat nätagg än det som står i din sign. 450 w kommer du inte långt med om du ska köra med 2 st 6970.

Lite eldrivna saker....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Ett nätagg på 600-700W är nog att rekomendera

» i7 2600K@4.5GHz ~ ASRock Z68 Extreme4 GEN3 ~ 16GB DDR3 1600MHz ~ MSI GeForce GTX 780 Ti OC ~ FD Define R3
» Corsair AX860 ~ NH-D14 ~ Crucial M4 128GB+256GB SSD ~ WD 2TB ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av BasRutten:

Jag hoppas att du har ett annat nätagg än det som står i din sign. 450 w kommer du inte långt med om du ska köra med 2 st 6970.

Skrivet av ZD:

Ett nätagg på 600-700W är nog att rekomendera

Jodå, ändrade i sign nu. Blev ett 850W.

Nu har jag dock lite problem(som kanske någon annan också haft problem med). Det är nämligen så att om jag kopplar i båda korten så får jag ingen bild, det verkar som att ena kortet hänger lite eller vad man ska säga och tappar kontakten med pci-e-sloten. Jag testade att vicka lite på det försiktigt och då gick fläkten igång i vissa lägen. Frågan är vad man kan göra åt saken...

Kör jag med ett kort så fungerar det galant.

Frågan är man kan bygga upp något stöd åt kortet eller nå, lite surt att inte kunna köra cf pga detta. :/

Mottager gärna tips om ni har!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av manutd:

Jodå, ändrade i sign nu. Blev ett 850W.

Nu har jag dock lite problem(som kanske någon annan också haft problem med). Det är nämligen så att om jag kopplar i båda korten så får jag ingen bild, det verkar som att ena kortet hänger lite eller vad man ska säga och tappar kontakten med pci-e-sloten. Jag testade att vicka lite på det försiktigt och då gick fläkten igång i vissa lägen. Frågan är vad man kan göra åt saken...

Kör jag med ett kort så fungerar det galant.

Frågan är man kan bygga upp något stöd åt kortet eller nå, lite surt att inte kunna köra cf pga detta. :/

Mottager gärna tips om ni har!

Skruva fast skiten ordentligt, alternativt; modda fast en träkloss eller liknande under den (inte över fläkten bara )

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@24000MHz/CL10, 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Ok. Efter mycket felsökning så var det (inte första gången) en kabel som jag hade glömt att koppla i. Nu har jag iaf. bild.

Nu till nästa problem. Jag hittar ingenstans i ccc där man kan ställa in crossfire...

Såhär ser det ut i enhetshanteraren:

Där syns bara 1 kort...

Såhär ser grafikkorten ut:

Båda korten är igång. Det ska väll räcka med att koppla in en cf-brygga?

I CCC hittar jag inget alternativ för CF...

Man känner sig jobbig att ställa alla dessa frågor men då jag är ny på detta så är jag tacksam för all hjälp med detta.

EDIT: Ja, jag ska ordna med alla kablar sen så fort jag har fått igång allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Kontrollera att båda korten är ordentligt nedtryckta i pcie-porten och skruva åt dem ordentligt i chassit. Se även så att haken som brukar finnas håller fast kortet vid pcie-sloten. Avinstallera drivrutinerna, rensa bort AMD filer med driver sweeper och installera drivrutinerna på nytt.

Kontrollera att cf-bryggan är nedtryckt också

» i7 2600K@4.5GHz ~ ASRock Z68 Extreme4 GEN3 ~ 16GB DDR3 1600MHz ~ MSI GeForce GTX 780 Ti OC ~ FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Nu har jag gjort följande:
*avinstallerat alla drivrutiner som har man amd och grafikkort att göra, både via programhanteraren och drivesweep
*plockat i och ur korten och tryckt dit dom tills det har klickat
*kopplat i cf-bryggan innan uppstart
*installerat följande program/drivrutiner: catalyst control center, display driver, open cl driver samt ati catalyst application profiles

Efter det har jag startat om datorn.

När jag öppnar CCC så får jag följande val i menyn:

Vart går man vidare sen? Hittar inget om CF i menyerna...

EDIT: Ok, nu tror jag att jag har kommit fram till felet. Det verkar vara nå glappt i ena pci-e porten eller på ena kortet. För om jag startar datorn stående så går fläkten på ena grafikkortet på högvarv, har jag däremot datorn liggandes så går båda korten igång och är tysta och AMD CrossFireX dyker upp i catalyst.

Nu är ju frågan och det är kortet eller porten på moderkortet. Tråkigt är det hur som haver...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Kanske en självklar fråga men man vet aldrig, stödjer ditt moderkort crossfire?

Skickades från m.sweclockers.com

MSI GT70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av thexps:

Kanske en självklar fråga men man vet aldrig, stödjer ditt moderkort crossfire?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gör det. Läs min edit som jag gjorde precis.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av BasRutten:

det står faktiskt att han har AX 850W om du tittar noga!.

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av DeathAdder89:

det står faktiskt att han har AX 850W om du tittar noga!.

Och om du läser hela tråden ser du att han har uppdaterat signaturen sen dess - förmodligen hade han beställt ett AX850 med grafikkorten.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av manutd:

Nu har jag gjort följande:
*avinstallerat alla drivrutiner som har man amd och grafikkort att göra, både via programhanteraren och drivesweep
*plockat i och ur korten och tryckt dit dom tills det har klickat
*kopplat i cf-bryggan innan uppstart
*installerat följande program/drivrutiner: catalyst control center, display driver, open cl driver samt ati catalyst application profiles

Efter det har jag startat om datorn.

När jag öppnar CCC så får jag följande val i menyn:
http://img21.imageshack.us/img21/2421/namnlst1q.th.jpg

Vart går man vidare sen? Hittar inget om CF i menyerna...

EDIT: Ok, nu tror jag att jag har kommit fram till felet. Det verkar vara nå glappt i ena pci-e porten eller på ena kortet. För om jag startar datorn stående så går fläkten på ena grafikkortet på högvarv, har jag däremot datorn liggandes så går båda korten igång och är tysta och AMD CrossFireX dyker upp i catalyst.

Nu är ju frågan och det är kortet eller porten på moderkortet. Tråkigt är det hur som haver...

Testa att köra korten var för sig i den port som fungerar. Om båda korten fungerar felfritt är det inte fel på något av korten utan den andra pci-e porten.