Permalänk
Testpilot

MSI uppdatering brände mina BIOS?!!

Hejsan!

installerade om datorn här nyligen (nyformaterad), uppdaterade precis alla drivers för GPU'n och CPU'n.
Sedan vart det dags att uppdatera mina motherboard drivers, så gjorde det. Dock så ingick det i installationen (från MSI official download) att flasha bios från 1.20 till 1.40 så den gjorde det, dock när datorn startade om så kunde den inte komma längre en POST, kan inte ens komma åt boot menyn! :S

Jag har ingen aning vad jag skall göra då jag inte ens kan flasha tillbaka med floppy/usb/skiva (dvd/cd) eller något medie i huvutaget...

EDIT: ''BOOTMGR is missing'' är det som kommer fram direkt efter POST har körts.

EDIT2: Gjorde en Clear CMOS och kom åt min boot menu, kopplade ur alla diskar utom min OS disk.
Nu händer detta istället..

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause, to fix the problem:
1. insert your windows installation disc and restarts your computer
2. choose your language settings and click next.
3. click repair your computer.

if you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufactor for assistance.

status: 0xc000000e

info: the boot selection failed because a required device is inaccessable.

press enter to continue.

MEN DEN BOOT LOOPAR DETTA MESSAGE EFTER POST HELA TIDEN! >_>

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!

installerade om datorn här nyligen (nyformaterad), uppdaterade precis alla drivers för GPU'n och CPU'n.
Sedan vart det dags att uppdatera mina motherboard drivers, så gjorde det. Dock så ingick det i installationen (från MSI official download) att flasha bios från 1.20 till 1.40 så den gjorde det, dock när datorn startade om så kunde den inte komma längre en POST, kan inte ens komma åt boot menyn! :S

Jag har ingen aning vad jag skall göra då jag inte ens kan flasha tillbaka med floppy/usb/skiva (dvd/cd) eller något medie i huvutaget...

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AnnoyingIB:

Vilket moderkort har du?

MSI P55A-G55

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

MSI P55A-G55

Allt funkar nog om du resetar BIOS. Gör en Clear CMOS

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Tryck i en Windows dist och välj reparera.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Du har nog inte kopplat ur dom diskar som du inte ska ha windows i innan du gjorde installationen-då ligger "bootmanager" kvar på nån annan disk..

Ominstallera med bara den disk där windows ska ligga och koppla in dom andra sen...-har gjort samma fel själv flera gånger..:)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AnnoyingIB:

Allt funkar nog om du resetar BIOS. Gör en Clear CMOS

Gjorde en clear CMOS, men fick ett nytt problem! :S [Read edit 2]

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Enda sättet som jag känner till är att du ominstallerar med bara EN disk (den du ska ha windows på) inkopplad...

Reparation tror jag inte löser det hela (rätta mej om jag har fel,den som vet)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Vad hade du för inställning på AHCI vid installationen?

Jag misstänker att du installerade med AHCI deaktiverat, men i senaste biosen är AHCI aktiverat som standard. Pröva att stänga av. Beskrivning hur du ändrar i windowsregistret för att kunna aktivera utan att behöva ominstallera finns här på forumet, troligen lagringsdelen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Som en annan skrev ominstallera med endast den disk du skall ha windows på. Koppla sedan in de andra, så löser det sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)