Permalänk
Medlem

CPU går i Max hastighet i idle.

Hej igen Sweclockers!

Det började med att jag överklockade RAM i BIOS men det misslyckades och jag var tvungen att göra en Clear CMOS. Sen så överklockade jag min i5 2500K tillbaka till 4.2 GHz igen. Sen så märkte jag att den alltid var på 4.2 GHz och gick aldrig ner. Jag tänkte "vad konstigt" så jag flashade BIOS till "7681v14" som ska ha "Improved VDroop Control function". Att flasha var inga problem. Sen funkade allt bra igen. Jag gick in i BIOS, överklockade min 2500K till 4.2 GHz (Jag har bara rört Vcore, Multiplier och RAM Frequency. Vad är det som har gått fel?

Moderkort: MSI P67A-GD55
Processor: i5 2500K @ 4.2 GHz @ 1.3v
Minne: 2x2GB Vengeance 1600MHz

Tack för att ni tar er tid!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är i windows så kolla dina energiinställningar så att den står på balanserat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det är i windows så kolla dina energiinställningar så att den står på balanserat.

Ja, den är på balanserat. Jag har testat allt annat med Green Power i BIOS också. Hittar inget som hjälper :/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnnoyingIB:

Hej igen Sweclockers!

Det började med att jag överklockade RAM i BIOS men det misslyckades och jag var tvungen att göra en Clear CMOS. Sen så överklockade jag min i5 2500K tillbaka till 4.2 GHz igen. Sen så märkte jag att den alltid var på 4.2 GHz och gick aldrig ner. Jag tänkte "vad konstigt" så jag flashade BIOS till "7681v14" som ska ha "Improved VDroop Control function". Att flasha var inga problem. Sen funkade allt bra igen. Jag gick in i BIOS, överklockade min 2500K till 4.2 GHz (Jag har bara rört Vcore, Multiplier och RAM Frequency. Vad är det som har gått fel?

Moderkort: MSI P67A-GD55
Processor: i5 2500K @ 4.2 GHz @ 1.3v
Minne: 2x2GB Vengeance 1600MHz

Tack för att ni tar er tid!

Kolla i bios så du ändrat TURBO-Multiplen inte den vanliga "standard".

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaNiLLA7:

Kolla i bios så du ändrat TURBO-Multiplen inte den vanliga "standard".

Hmm, vart är den där "TURBO-Multiplien" då?

Googlade runt och ungefär såhär ser det ut (bilden är tagen ifrån bit-tech och är inte mina inställningar men det är samma moderkort och BIOS)

Visa signatur

C>++

Permalänk

Är EIST enabled eller disabled? På bilden i fråga är EIST disabled och då klockar inte processorn ned sig i idle.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Är EIST enabled eller disabled? På bilden i fråga är EIST disabled och då klockar inte processorn ned sig i idle.

Ingen skillnad tyvärr. Processorn går fortfarande i 4.2 GHz :S

Visa signatur

C>++

Permalänk

Så om jag förstått det rätt, du vill alltså att den ska ställa ner sig i idle? Hos "vanliga" överklockare så är det ofta icke-uppskattat inkl mig själv.