Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Apr 2011

H70 - läcker vatten?

Hej.
Öppnade datorn igår och skulle kolla så allt mådde bra.
Men när jag kollade på grafikkortet så såg jag att det var något på kortet, ett tunt lager av något för det är bara på halva kortet.
Min första tanke var att det kan vara vatten från pumpen på H70:n som läkte men när jag kände runt pumpen och slangen så var allt torrt.
tog en bild. Bild 1 taget med mobilen och beskärt.. inte bästa bild men man ser iallafall.
Edit: Ny bild Bild 2
MvH Navve

Main|> CPU: Intel Core i7-3930k <|> GPU: ASUS GTX Titan 6GB <|> Mobo: Asus RAMPAGE IV FORMULA <|> PSU:Corsair AX 850W 80+ Gold <|> RAM: Corsair 16GB 1866Mhz DOMINATOR <|> SSD: Corsair Force 3 240gb <|> CHASSI: Corsair 550D <|
Leksaker|> HTC One <|> Lumia 920 <|> Galaxy S4 <|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Testat blåsa?

Kanske är klassiskt damm haha

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Ser inget. Ta på kortet så märket du om det är nått? Oo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Liatorp
Registrerad
Mar 2010

Det är damm Bara att ta på det, och sen kolla på fingret, så ser du om det är damm, Men på bilden ser det ut att vara damm

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Mystiken tätnar.. damm.. kan det verkligen vara.. nä?

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

dra med fingret och smaka på det , ta ett till finger och dra efter golvet under sängen och smaka & sedan så jämnför du

antec300 - amd 965 be - 460gtx 1gb oc sli -OCZ Vertex 2 120GB ssd - 12gb 1600mhz - corsair 550
Asus Zeenbook UX32VD 10gb ram 128gb samsung ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Dam!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av hampa10:

dra med fingret och smaka på det , ta ett till finger och dra efter golvet under sängen och smaka & sedan så jämnför du

Haha, måste fan sluta dricka saker under tiden jag läser detta forum

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Mjältbrand.

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

Hahaha

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011

Ring polisen, det kan vara knark :/

|Moderkort: MSI Z170A Krait Gaming |GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
|CPU: i5 6600K @ 4,6Ghz |PSU: FD Tesla R2 650W |SSD: 2x 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 2133 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro|
|Datorskärm: Acer XB270HU Predator 27" 1440p 144Hz IPS G-Sync|
|Lur: Sony Xperia XZ 32GB|

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Eott:

Varför inte en mann??

TS: Ifall det inte är damm kan du testa linda en bit papper runt slangen, då ser man direkt ifall din H70 läcker.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Även om det var en del roliga svar här så verkar han faktiskt orolig. Jag tror han menar att det är ganska mycket ljusare till vänster än till höger. Men som ni säger så ser det ut som damm. Undrar bara varför det samlas där (ifall det är damm)

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus DirectCUII 680 2gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Razer Deathadder | Logitech G11 | Sennheiser PC360 G4me | Huawei Mate 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Liatorp
Registrerad
Mar 2010

Om den nu hade läckt, hade inte grafikkortet gått sönder då? Vatten+kretsar med ström= enligt mig, trasigt

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av InCyBoy:

Även om det var en del roliga svar här så verkar han faktiskt orolig. Jag tror han menar att det är ganska mycket ljusare till vänster än till höger. Men som ni säger så ser det ut som damm. Undrar bara varför det samlas där (ifall det är damm)

Skrivet av Geforce9500gt:

Om den nu hade läckt, hade inte grafikkortet gått sönder då? Vatten+kretsar med ström= enligt mig, trasigt

har testat att blåsa med tryckluft, inga ändringar drog lite lätt med fingret det är fortfarande svartare på högra sidan och vitare på vänster. Men det borde vara destillerat vatten i den? dvs inte leder ström. tog en bättre bild nu med Bild det ser mycket skumt ut.

Main|> CPU: Intel Core i7-3930k <|> GPU: ASUS GTX Titan 6GB <|> Mobo: Asus RAMPAGE IV FORMULA <|> PSU:Corsair AX 850W 80+ Gold <|> RAM: Corsair 16GB 1866Mhz DOMINATOR <|> SSD: Corsair Force 3 240gb <|> CHASSI: Corsair 550D <|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i skogen nära Örebro
Registrerad
Mar 2011

vet du hur det såg ut innan? lite färgskiftningar har jag med haft på några kort

Citera så jag hittar tillbaka
Lé Station: Fractal Design R4 | EVGA P67 SLI ATX | i5 2500K @ 4.2GHz | Cooler Master V8 | EVGA 780 SC ACX | Corsair 16GB 1600MHz LP | Corsair Force GT 120GB & WDC Green 1TB | Corsair AX 860W Platinum
Lé Shit: ASUS K56CB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollollollhättan
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zcorc:

Haha, måste fan sluta dricka saker under tiden jag läser detta forum

Hahaha true story. Drack kaffe här om dagen och det hamna på tangentbordet när jag läste en forum post ^^

| I7 2600K @4.7 | Mobo Fatal1ty Z68 Professional Gen3 |CORSAIR HX 750W| Asus Geforce GTX 780 Ti | 1 St Samsung SP 1TB / Samsung 840 Basic 128 | 8Gig Corsair vengeance 1866Mhz | Chassi Define XL |OS Win 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av karjix:

Hahaha true story. Drack kaffe här om dagen och det hamna på tangentbordet när jag läste en forum post ^^

This.

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

I kylare, finns oftast destillerat/avjoniserat vatten, eller någon kemikalisk förening, som är anpassad för att vara icke ledande...

Det kan också vara förseglings "flussmedel" används vid produktionen av kortet...

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Ja det ser så ut men har det läckt 1gång så borde det läcka fler gången så att säga testa lägg typ en bit hushållspaper på där och sitt sedan o håll koll om den blir blöt blir den inte det så borde den ju inte läcka för den borde ju inte läcka 1gång endast :S

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz som kyls av nån skitstort noctua kylare :P | XFX HD6850 Black edition | 2x320GB ska tillkomma ssd | 4GB Corsair Vengeance 1600mhz (ska utökas till 16GB) | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Navve:

har testat att blåsa med tryckluft, inga ändringar drog lite lätt med fingret det är fortfarande svartare på högra sidan och vitare på vänster. Men det borde vara destillerat vatten i den? dvs inte leder ström. tog en bättre bild nu med Bild det ser mycket skumt ut.

Slutna vattenkylningsystem innehåller avjoniserat destillerat vatten, dock med vissa tillsatser. Destillerat vatten är inte helt oförmögen att leda ström. Detta då vissa vattenmolekyler spontant på något sätt kan jonisera. Men det är så små mängder att det inte skadar några komponenter, problemet är istället att vattnet blir joniserat och därmed strömförande direkt när det kommer i kontakt med bla damm. Så tyvärr så brukar bla GPU'n pajja om vattenkylningen till CPU'n går sönder.

Fungerar ditt grafikkort fortfarande?

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.3GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (2X4GB)8GB Kit, Lagring: Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 7 Ultimate Edition Svensk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Joakim Ågren:

Slutna vattenkylningsystem innehåller avjoniserat destillerat vatten, dock med vissa tillsatser. Destillerat vatten är inte helt oförmögen att leda ström. Detta då vissa vattenmolekyler spontant på något sätt kan jonisera. Men det är så små mängder att det inte skadar några komponenter, problemet är istället att vattnet blir joniserat och därmed strömförande direkt när det kommer i kontakt med bla damm. Så tyvärr så brukar bla GPU'n pajja om vattenkylningen till CPU'n går sönder.

Fungerar ditt grafikkort fortfarande?

Grafikkortet fungerar prima men får panik ibland när H70n typ tuggar vatten om du förstår vad jag menar. Ljudet låter ungefär som det kokar i den.
Det händer allt oftare om man jämför med några veckor sen när den var tyst 24/7. Men får testa med det gamla hederliga hushållspappret och se om den fortfarande läcker, om den gör det blir det en reklamation..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Apr 2009

Hade den läkt borde du ju ha fått sänkta egenskaper på kylaren samt att den bör börja låt mer om vatten sipprar ut då pumpen får in luft.

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2005

Jag skulle tro att det är något medel som de använder när de löder grafikkortet. Tror inte det är vatten.
Har sett flera grafikkort som ser ut så.
Det senaste var ett Gainward GF Gtx 570 Phantom och det var oöppnat.

not so fast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Skjulet:

Jag skulle tro att det är något medel som de använder när de löder grafikkortet. Tror inte det är vatten.
Har sett flera grafikkort som ser ut så.
Det senaste var ett Gainward GF Gtx 570 Phantom och det var oöppnat.

Jag tror du har rätt, olika flussmedel eller rengöringsmedel kan få olika vita/svarta rester som kan vara genomskinliga till en början, men synas mer efter en tids värme. Har jobbat med lödning i många år och det blir så ibland.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Navve:

Grafikkortet fungerar prima men får panik ibland när H70n typ tuggar vatten om du förstår vad jag menar. Ljudet låter ungefär som det kokar i den.
Det händer allt oftare om man jämför med några veckor sen när den var tyst 24/7. Men får testa med det gamla hederliga hushållspappret och se om den fortfarande läcker, om den gör det blir det en reklamation..

Jag tror du fått ett måndagsexemplar som inte fyllts ordentligt och då tuggar pumpen pga luftfickor. Kan jämföras med en kaffebryggare i slutet av bryggningen som börjar slurpa upp det allra sista vattnet som blandas med luft.

Bara att skicka in på reklamation.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.3GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (2X4GB)8GB Kit, Lagring: Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 7 Ultimate Edition Svensk

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Navve:

Även om den inte läcker kommer du få en ny. Finns många H-kylare som har det problem så det ska inte vara nåt problem att få den ombytt. Det ligger en lapp i förpackningen som säger att du ska skicka den direkt till Corsair, men det kan du välja att skita i. Jag skickade min direkt till Inet och det tog inte många dar innan jag fick en ny.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av screamin-daemon:

Även om den inte läcker kommer du få en ny. Finns många H-kylare som har det problem så det ska inte vara nåt problem att få den ombytt. Det ligger en lapp i förpackningen som säger att du ska skicka den direkt till Corsair, men det kan du välja att skita i. Jag skickade min direkt till Inet och det tog inte många dar innan jag fick en ny.

Har varit i kontakt med corsair nu. Dom ska skicka en ny nu. det var inga problem

Skickades från m.sweclockers.com