Nya grafikkort - ingen bild... *Löst*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Nya grafikkort - ingen bild... *Löst*

Fick hem mina grafikkort idag, 2st gigabyte 6970. Problemet uppstår redan vid uppstart.

Jag får nämligen ingen bild på skärmen, den hamnar i stanby-läge.

Har testat med båda korten (ett åt gången) men får ändå ingen bild. Nätagget corsair 850w ska väll klara av kortet/korten?

Kortet får ström då fläktarna går igång. Hör inget pip eller liknande så det verkar inte vara något större fel.

Har testat båda dvi-utgångarna på korten men de ger samma resultat...

Kan tillägga att mitt gamla kort inte heller ger någon bild längre(?)
Bildskärmen verkar dock fungera då den visar den där rutan som kommer upp när man inte har kopplat den till någon källa.

Väldigt tacksam för tips/hjälp!

mvh manutd

EDIT: Verkar bli lite glappt i ena pci-sloten pga kortens tyngd. Någon som har något tips på en lösning på detta?

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Lösningen var?

Jag undrar hur du löste det här för jag har ett liknande problem med att allt verkar gå igång på min nya rigg men att det inte blir någon bild. Nu när du säger att grafikkortet verkade glappa så kommer jag på att jag inte tyckte att mitt kort heller satt riktigt stabilt i. Hur löste du detta? Fick du i kortet bättre på något sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Jag är inte helt 100 på vad felet var.

*Men kolla först att fläktarna på korten går igång.
*Lyssna om fläktarna låter extra mkt.

Det jag märkte var (när chassit stod upp) var att fläktarna på ena kortet drog igång med full fart redan från uppstart. Jag testade att trycka/fixera kylaren på kortet och då spann fläktarna i vanlig hastighet och jag fick då bild.

Min teori är att det var något glappt mellan kylaren och gpu:n.

Det jag gjorde var att jag la ner datorn, kopplade i korten och körde datorn i "liggande läge" i några dagar. Sedan när jag väl ställde upp burken så rullande dom på som dom ska.

Det är iaf min teori. Men jag är kass på grafikkortens komponenter

Hur som helst så rullar dom på fint nu utan bekymmer.

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ah okej. Det är nog samma för mig för kortet liksom vaggar fram och tillbaka när jag försöker sätta i det helt och hållet. Hmmm skumt att den måste sätta sig innan man kan resa den. Jag ska prova detta att lägga den ner. Tack för svar Får "hoppas" att det är så här då...