Permalänk
Medlem

Överklockat 6870

Har precis klockat för första gången (Yaaay ), kortet var ett Asus HD6870 DirectCu.
Original så ligger GPU på 915MHz och minnet på 1050Mhz.
Jag lyckades få upp det till 965 på GPU och 1225 på minnet.
Så jag undrar bara (som nybörjare) är detta en bra klockning, eller är det inte i närheten av hur högt man kan komma, eller är det för högt kanske?
Och nej, jag har inte ändrat Volten, för jag har bara kört med CCC, och som jag förstått det så går det inte att ändra volten i CCC.
Skulle det bli bättre om jag höjde volten? och i så fall hur mycket kan man höja?

Edit: mina temps blev 85 grader när jag körde Furmark i 10 minuter, så där är det lungt (även om det lät rätt så mycket )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nice, jag kör mitt på 950/1150 vid spel, men jag har bara stock kylare så då låter det som ett flygplan med 50% fläkthastighet. Tycker dock inte det är hela världen eftersom jag har headset vid spel. Ett tips är att dra upp fläktarna lite extra om du inte stör dig för mkt på det vid spel. Då kanske du kan kräma ur mer, annars är det nog volten som måste ökas. Använd sedan hotkeys för att mappa en Overclock/game profil för detta, så kan du dra ner när du inte spelar och vill ha en tyst burk.

EDIT: Jag har kört utan problem nån timme spel med 970/1170, så du kan säkert få ur lite till utan att övervolta. Är dock absolut ingen expert själv, tänkte mest dela med mig iom att vi har samma krets.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Nice, jag kör mitt på 950/1150 vid spel, men jag har bara stock kylare så då låter det som ett flygplan med 50% fläkthastighet. Tycker dock inte det är hela världen eftersom jag har headset vid spel. Ett tips är att dra upp fläktarna lite extra om du inte stör dig för mkt på det vid spel. Då kanske du kan kräma ur mer, annars är det nog volten som måste ökas. Använd sedan hotkeys för att mappa en Overclock/game profil för detta, så kan du dra ner när du inte spelar och vill ha en tyst burk.

EDIT: Jag har kört utan problem nån timme spel med 970/1170, så du kan säkert få ur lite till utan att övervolta. Är dock absolut ingen expert själv, tänkte mest dela med mig iom att vi har samma krets.

nae, kommer inte upp i högre än såhär utan att det kommer upp sån här svarta små prickar vad de nu heter, eller att skärmarna dampar loss och allt blir hullerombuller

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

är rätt nöjd med resultatet nu, fick ändra till 965/1220MHz för att få det att gå riktigt stabilt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

akta så du inte bränner en minnes modul bara..gpu´n är det ingen fara med f. ö

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

akta så du inte bränner en minnes modul bara..gpu´n är det ingen fara med f. ö

ajdå, hur högt får man gå innan det blir farligt då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga..jag har ett likadant kort som jag kör i ungefär samma hastighet på minnerna som du och än sålänge funkar det bra..men över 1120mhz ska du nog inte gå iafall

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 100mbit:

Svårt att säga..jag har ett likadant kort som jag kör i ungefär samma hastighet på minnerna som du och än sålänge funkar det bra..men över 1120mhz ska du nog inte gå iafall

När du bara ökar frekvensen höjs inte temperaturen nämnvärt!!! Så var inte orolig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Svårt att säga..jag har ett likadant kort som jag kör i ungefär samma hastighet på minnerna som du och än sålänge funkar det bra..men över 1120mhz ska du nog inte gå iafall

Inte över 1120? Jag ligger ju på 1220!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag menade naturligtvis 1220..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Jag menade naturligtvis 1220..

hah, tack skrämde mig lite där ett tag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Inte över 1120? Jag ligger ju på 1220!

Jag ställer mig tveksam att det blir stabilt i längden, testa kör något som kräver lite av korten som Furmark eller åtminstone nått krävade spel under ett par timmar. Mina två kort kommer upp i 945/1145mhz om det ska gå 100% stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag ställer mig tveksam att det blir stabilt i längden, testa kör något som kräver lite av korten som Furmark eller åtminstone nått krävade spel under ett par timmar. Mina två kort kommer upp i 945/1145mhz om det ska gå 100% stabilt.

Har kört furmark, dock bara 10 minuter.
Kanske borde köra i en halvtimme iaf?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

mina två körs 975/1200 stabilt men kör 960/1150 i spel

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

mina två körs 975/1200 stabilt men kör 960/1150 i spel

Varför klockar du ner dem i spel? Vad är det annars du använder den högre frekvensen till menar jag?

Jag gör tvärt om, klockar upp när jag ska spela via en preset och en hotkey, så jag kan dra på fläkten lite. Auto-fläkt funkar dåligt. Har dock beställt en Arctic Cooling Accelero Extreme II Plus som jag skall hämta ut och montera idag. Får se hur mkt bättre det gär med temp vs ljud.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av siiteer:

mina två körs 975/1200 stabilt men kör 960/1150 i spel

kör du med stock volt? precis skaffat mitt andra kort och funderar på vad man ska testa med, körde 990/1100 med ett kort, fick dock öka volten rätt mycket.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk

GTX 480.

Ja, hur skall jag då klocka detta ett EVGA gtx 480 superclocked stock kylare. Hur gör jag med precision för att klocka och hur mycket? Har en i7 950 @ 3.06 750 w corsair.

Tack på förhand

Visa signatur

Gigabyte X79-UD5 X79, CPU Core i7-3820 s2011 3.6 GHz 10MB, Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP 1,3 1,5V, HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001, SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET Corsair Cooling Hydr H100 CPU, GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GBx2, LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO, Cooler Master HAF X ATX fulltower, PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOLD, Scythe Kaze Master Pro 5.25 Fan Controller black,

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men: Jag har nu slängt på en Arcitic Cooling Accelero Extrem II Plus (lååångt namn ). Efter en del sågande i chassit (kylaren bygger på 7cm på kortet och är även någon cm tjockare än stock-kylaren) så fick det plats.

Furmark i 2560x1440 med allt maxat (inkl extreme burning), hamnar på 71 grader C med 50% fläkt och överklockat till 970/1170MHz. Då låter kylaren mindre än chassifläktarna, så den kan verkligen rekommenderas för er som har stock-kylare och vill ha ner tempen utan extremt ljud. Se dock till att mäta så ni får plats med det, eller så får ni såga. Jag har ett Antec 300 och då får jag såga bort ett par 3,5"-platser: Foto

Skall se om jag kan komma upp i några högre frekvenser med denna kylare.

Skrivet av Metalking:

Ja, hur skall jag då klocka detta ett EVGA gtx 480 superclocked stock kylare. Hur gör jag med precision för att klocka och hur mycket? Har en i7 950 @ 3.06 750 w corsair.

Tack på förhand

Hej!

Prova att söka på forumet, jag är rätt säker på att det finns info om hur man klockar nVidia-kort. Det här är ju ett AMD-kort som vi pratar om så det är inte samma mjukvara heller.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Jag har nu slängt på en Arcitic Cooling Accelero Extrem II Plus (lååångt namn ). Efter en del sågande i chassit (kylaren bygger på 7cm på kortet och är även någon cm tjockare än stock-kylaren) så fick det plats.

Furmark i 2560x1440 med allt maxat (inkl extreme burning), hamnar på 71 grader C med 50% fläkt och överklockat till 970/1170MHz. Då låter kylaren mindre än chassifläktarna, så den kan verkligen rekommenderas för er som har stock-kylare och vill ha ner tempen utan extremt ljud. Se dock till att mäta så ni får plats med det, eller så får ni såga. Jag har ett Antec 300 och då får jag såga bort ett par 3,5"-platser.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/315905_1015036...

Hej!

Prova att söka på forumet, jag är rätt säker på att det finns info om hur man klockar nVidia-kort. Det här är ju ett AMD-kort som vi pratar om så det är inte samma mjukvara heller.

Oj, sorry, inte med i matchen...nu heller

My bad, tack så mycket

Visa signatur

Gigabyte X79-UD5 X79, CPU Core i7-3820 s2011 3.6 GHz 10MB, Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP 1,3 1,5V, HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001, SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET Corsair Cooling Hydr H100 CPU, GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GBx2, LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO, Cooler Master HAF X ATX fulltower, PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOLD, Scythe Kaze Master Pro 5.25 Fan Controller black,

Permalänk
Medlem

vet inte hur vi kom in på eftermarknadskylare nu men, men...

Iaf så blev jag tvungen att dra ner minnena till stock då det blinkade till på skärmarna typ varannan minut eller nåt, även om man körde minnena i 20MHz överklockning bara!?! någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Se 5e svaret ifrån ovan

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Se 5e svaret ifrån ovan

har jag bränt? nä det tror jag inte, då skulle det ju inte funka på stock-klock heller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har precis klockat för första gången (Yaaay ), kortet var ett Asus HD6870 DirectCu.
Original så ligger GPU på 915MHz och minnet på 1050Mhz.
Jag lyckades få upp det till 965 på GPU och 1225 på minnet.
Så jag undrar bara (som nybörjare) är detta en bra klockning, eller är det inte i närheten av hur högt man kan komma, eller är det för högt kanske?
Och nej, jag har inte ändrat Volten, för jag har bara kört med CCC, och som jag förstått det så går det inte att ändra volten i CCC.
Skulle det bli bättre om jag höjde volten? och i så fall hur mycket kan man höja?

Edit: mina temps blev 85 grader när jag körde Furmark i 10 minuter, så där är det lungt (även om det lät rätt så mycket )

Step 1: Tanka ner MSI Afterburner och fixa en egen fläktkurva, bra skit.
Step 2: Kör Furmark i 10 min på maximala klock som går utan artifakturer eller crashningar (vid mitt fall landade det på 975 mhz core clock respektive 1175mhz minneclock.) om tempsen börjar stiga upp mot 90 grader får du fixa till fläktkurvan så att det landar vid 78-79 grader som mest.
Step 3: Testa klocksen. Om spel crashar så ställ ned klockan med ca 5 mhz tills de inte gör det längre, och tänk på att om du har preview utav en patch så kan detta vara ostabilt, crashade klonstant med nuvarande klocks i 11.10 preview 2 medans 11.9 kör dom helt utan crashes i spel.
Step 4: Kör med "orginal drivers" då du testar din klock.
Step 5: Tanka ner Driver sweeper 3.2.0 eller nyare och rensa grafikkortsdrivers innan du installerar nya.
Step 6: Njut av vetskapen om att du inte kan göra någoting mer för att ditt grafikkort ska trivas utom att rensa det från damm då och då.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har jag bränt? nä det tror jag inte, då skulle det ju inte funka på stock-klock heller?

hehe nä det tror jag inte du har skojar bara med dig

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

hehe nä det tror jag inte du har skojar bara med dig

men vet du nån trolig orsak till detta då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men vet du nån trolig orsak till detta då?

Vet inte om du provat men jag hade nog tagit bort allt med ati och installerat om på nytt även mappen som ligger under \users\dittnamn\AppData\local\ati\

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd

En sån brutal höjning på minnet känns inte helt ok O_O

Visa signatur

lolclockers