BF3 CrossFire + SLI "flickering" problem...

Permalänk
Medlem

BF3 CrossFire + SLI "flickering" problem...

Får det ibland, mer på vissa banor men ibland (för det mesta) inget alls... att notera är att jag får GRÖNA fläckar och inte svarta som folk har fått förut i BC:2 och andra spel.

Som det skrivs här nedan så uppstår problemet inte bara i CF/SLI setups, utan även single lösningar!

som det ser ut postat av en annan med samma problem:
http://www.youtube.com/watch?v=DVU7fYkqS6E
http://www.youtube.com/watch?v=dDEN7hLPzlQ

lite forumdiskussion med folk som har SLI, då jag har CF:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?high=&m=1289828&mpage=1#12...

vad jag provat:
laddat ner senaste CF-profilen
installerat om drivisar
lekt i regedit (stängde av ULSP, energisparläget i CF)
sänkt GPU strömtilförseln / clocks

Hade samma problem i Betan som nu.
tempen är som MAX på det översta kortet 85C, i Metro 2033 har jag kunnat lira på samma temp, utan problem...

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Skrivet av Ori:

Får det ibland, mer på vissa banor men ibland (för det mesta) inget alls... att notera är att jag får GRÖNA fläckar och inte svarta som folk har fått förut i BC:2 och andra spel.

som det ser ut postat av en annan med samma problem:
http://www.youtube.com/watch?v=DVU7fYkqS6E
http://www.youtube.com/watch?v=dDEN7hLPzlQ

lite forumdiskussion med folk som har SLI, då jag har CF:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?high=&m=1289828&mpage=1#12...

vad jag provat:
laddat ner senaste CF-profilen
installerat om drivisar
lekt i regedit (stängde av ULSP, energisparläget i CF)
sänkt GPU strömtilförseln / clocks

Hade samma problem i Betan som nu.
tempen är som MAX på det översta kortet 85C, i Metro 2033 har jag kunnat lira på samma temp, utan problem...

Är du säker på att grön flickering är ett CF/SLI-problem?
Har för mig att (typ) alla fick det under betan. Och att det därför är något dom kommer patcha.

EDIT: Fick grön flickering i betan med singel-kort. Har det fortfarande, men mindre nu, med CF-setup.

Permalänk
Medlem

"@CatalystCreator
Andrew D
For those of you running in CF with BF3, and suffering stuttering, please remove Catalyst 11.9 CAP3, we're looking into the stuttering issue"

Citerat direkt från Twitter.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag får också grön flickering och jag kör 1 6970 så det är inte säkert det är CF/SLI relaterat.

OFT:

Jag får fan FPS drops ner till 29fps i explosioner :S känns som att jag borde ha stadigare FPS, hoppas på driverupdate nåndag nu då ;>

2500k @ 4.3 8GB ram 6970 -> Allt på medium 0AA 1AF HBAO off. Fick svar av en att jag måste klocka CPUn mer men det känns inte som att att det är det som är problemet? :

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

jag hade svart och grön flickering under betan med ett radeon kort.

Permalänk
Skrivet av karjix:

"@CatalystCreator
Andrew D
For those of you running in CF with BF3, and suffering stuttering, please remove Catalyst 11.9 CAP3, we're looking into the stuttering issue"

Citerat direkt från Twitter.

Flickering och stuttering är (väl) två olika saker? (och folk kör väl 11.10 för bf3?)

Skrivet av Ahlen:

Jag får också grön flickering och jag kör 1 6970 så det är inte säkert det är CF/SLI relaterat.

OFT:

Jag får fan FPS drops ner till 29fps i explosioner :S känns som att jag borde ha stadigare FPS, hoppas på driverupdate nåndag nu då ;>

2500k @ 4.3 8GB ram 6970 -> Allt på medium 0AA 1AF HBAO off. Fick svar av en att jag måste klocka CPUn mer men det känns inte som att att det är det som är problemet? :

Vore intressant att veta den exakta tippingpointen för när en i5:a börjar flaska istället för GPUn i BF3. I ditt fall tror jag definitivt inte den är nådd dock, särskilt inte eftersom du redan har klockat.

Skulle du förövrigt få för dig att köpa ett till 6970 kan jag spoila om att det är underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Flickering och stuttering är (väl) två olika saker? (och folk kör väl 11.10 för bf3?)

Tjah may be so. Och det är Application profiles jag menar inte Hela Catalyst control center.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av karjix:

Tjah may be so. Och det är Application profiles jag menar inte Hela Catalyst control center.

Ah, i see. OT: Har sådana här application profiles (om man bortser från stuttering-problemet) visat sig givande?

(Laddade aldrig ner den separat för jag trodde den ingick i control centret, eftersom den stod som en bullet i changeloggen)

Additional Downloads:
• AMD Catalyst 11.9 Catalyst Application Profiles (CAP) Version 3
• Battlefield 3: Provides great CrossFire scaling and reduces flickering / corruption issues when running in CrossFire mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Ah, i see. OT: Har sådana här application profiles (om man bortser från stuttering-problemet) visat sig givande?

Ja Application profiles är ju ett måste om man spelar med CrossfireX annars är det ju som att köpa en risifrutti och glömma sylten.

Citat:

(Laddade aldrig ner den separat för jag trodde den ingick i control centret, eftersom den stod som en bullet i changeloggen)

Additional Downloads:
• AMD Catalyst 11.9 Catalyst Application Profiles (CAP) Version 3
• Battlefield 3: Provides great CrossFire scaling and reduces flickering / corruption issues when running in CrossFire mode

Och som jag postade tidigare har nu CatalystControl utgivaren postat på sin officiella twitter kanal att Stuttering problemen folk har med Radeon korten
beror på just Application Profiles 11.9 Cap3 och dom rekommenderar att man tar bort dom.

Har själv enbart Disablat CrossfireX och kört på ett kort tills dom löst problemet.

Vill du ha mer info följ dom på Twitter där dom postar regelbundet nya uppdateringar osv.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av karjix:

Ja Application profiles är ju ett måste om man spelar med CrossfireX annars är det ju som att köpa en risifrutti och glömma sylten.

Och som jag postade tidigare har nu CatalystControl utgivaren postat på sin officiella twitter kanal att Stuttering problemen folk har med Radeon korten
beror på just Application Profiles 11.9 Cap3 och dom rekommenderar att man tar bort dom.

Har själv enbart Disablat CrossfireX och kört på ett kort tills dom löst problemet.

Vill du ha mer info följ dom på Twitter där dom postar regelbundet nya uppdateringar osv.

Haha, fattar du hur glad ja blir av att höra detta?
Och du är säker på att CAP3n inte är inbundlad i Cataclysten så att jag alltså inte har den om jag tankat "AMD Catalyst 11.10 Preview Driver for Windows® 7 / Vista®"?

)))

Permalänk
Medlem

Jag har själv inga problem med grön flickering, inte vad jag sett än så länge i alla fall. Däremot hade jag "stuttering" i vissa situationer med 11.9 CAP3 installerat. Crossfire funkar mycket bättre för mig med enbart 11.10 preview V3 drivern utan någon CAP installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Haha, fattar du hur glad ja blir av att höra detta?
Och du är säker på att CAP3n inte är inbundlad i Cataclysten så att jag alltså inte har den om jag tankat "AMD Catalyst 11.10 Preview Driver for Windows® 7 / Vista®"?

)))

Jag är helt säker för det är 2 saker man måste ladda ner separat.
Länk till Twitter kanalen: https://twitter.com/#!/CatalystCreator

Länk till Senaste Catalyst Control Center och Application profiles
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU124AMDCat1110Pr...

Men som sagt du ska INTE ladda ner Application profiles riktigt än eftersom dom ska fixa felen först sen postar dom garanterat på Twitter kanalen när dom uppdaterat felen och det finns en ny releas att tanka hem.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag kör med ATI 5970 som är CF kort och 11.9 driver via AMD sidan utan profiles och får inga problem i BF3, kör allt på HIGH och ligger mellan 80-120FPS.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd

amd/nvidia har bekymmer då dice ändrar saker i sina patchar....
den build amd/nvidia har fått och baserar drivrutiner på och den som man spelar är ibland olika...

Inte direkt oväntat.
luttrad efter andra spel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av karjix:

Jag är helt säker för det är 2 saker man måste ladda ner separat.
Länk till Twitter kanalen: https://twitter.com/#!/CatalystCreator

Länk till Senaste Catalyst Control Center och Application profiles
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU124AMDCat1110Pr...

Men som sagt du ska INTE ladda ner Application profiles riktigt än eftersom dom ska fixa felen först sen postar dom garanterat på Twitter kanalen när dom uppdaterat felen och det finns en ny releas att tanka hem.

Stort tack.

Exakt. Har subscribe:at han i google reader nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Jag är helt säker för det är 2 saker man måste ladda ner separat.
Länk till Twitter kanalen: https://twitter.com/#!/CatalystCreator

Länk till Senaste Catalyst Control Center och Application profiles
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU124AMDCat1110Pr...

Men som sagt du ska INTE ladda ner Application profiles riktigt än eftersom dom ska fixa felen först sen postar dom garanterat på Twitter kanalen när dom uppdaterat felen och det finns en ny releas att tanka hem.

Är hyffsat säker på att man inte behöver ha CAP installerad för att crossfire ska fungera, det som läggs i CAP uppdateringarna är bara sånt som fixas mellan drivrutinsreleaserna. Är ju inte svårt att testa egentligen, bara att dra igång BC2 och kolla om man ligger på 150-200 fps utan någon CAP installerad. (sitter på jobbet nu så kan inte testa själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Är hyffsat säker på att man inte behöver ha CAP installerad för att crossfire ska fungera, det som läggs i CAP uppdateringarna är bara sånt som fixas mellan drivrutinsreleaserna. Är ju inte svårt att testa egentligen, bara att dra igång BC2 och kolla om man ligger på 150-200 fps utan någon CAP installerad. (sitter på jobbet nu så kan inte testa själv)

Koma gärna med lite bevis för det där. Jag har alltid laddat ner Drivrutinerna pluss Application Profiles.
Varför annars släppa 2 olika saker ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det där grön/vita "flickering" var med på listan över saker som redan fixats till retail -.- Det har säkert inte med crossfire att göra. Hade exakt samma sak när jag körde betan på mitt 6950 single...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

"@CatalystCreator
Andrew D
For those of you running in CF with BF3, and suffering stuttering, please remove Catalyst 11.9 CAP3, we're looking into the stuttering issue"

Citerat direkt från Twitter.

LOL! bara att ta bort då inte provat utan...lol! (observera lolx2...)

Tar även bort att det enbart är SLI / CF relaterat!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Koma gärna med lite bevis för det där. Jag har alltid laddat ner Drivrutinerna pluss Application Profiles.
Varför annars släppa 2 olika saker ?

Testade precis och crossfire fungerar utmärkt utan någon CAP installerad. Snittar 70-90 fps i BF3 med 1920x1080 Ultra (utan AA, bara post AA) och i BC2 har jag 120-200 fps.

Som jag nämde innan CAP:arna släpps mellan drivrutins-releaserna för att lägga till crossfire-stöd för spel den senaste drivrutinen inte hade stöd för. Så i 11.10 preview3, vilket enligt twitter kommer vara samma driver som officiella 11.10, finns crossfire-stöd för BF3, bara det att det finns mer optimeringar att göra. Men i CAP3-fallet verkar dessa optimeringar skapa stuttering, i alla fall för 5850 i CF.

Permalänk
Medlem

Jag har detta "flicker" med mitt 4850 också, körs inte i CF.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

har "CAP4" nu (AMD's), fick lite gröna "fläckar" för någon dag sen, men igår vid tungt spelande i flertal timmar stötte jag inte på ett enda visuellt problem, skumt...

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U