Permalänk
Medlem

HD 6950 problem

Hejsan jag har precis köpt ett nytt grafikkort och sen jag installerade det i datorn så kan jag inte ha högre upplösning än 1280x800. Innan detta kort hade jag ett GTX 275 som jag kunde köra 2560xXXX utan problem. Jag har försökt forcea högre upplösning men då blir skärmen bara svart.

Jag har testat alla möjliga drivrutiner för att få det att fungera men utan framgång.
Någon som vet vad problemet kan vara och vad en trolig lösning till det är?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du rensat dom gamla drivrutinerna ordentligt? Kör du DVI? Isåfall har du prövat båda utgångarna på grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt det ja.

Permalänk
Medlem

Min kompis fick ett liknande problem med sitt 6950. Han kunde helt plötsligt bara köra 1280x800 (körde i 1080p) innan. Var någon inställning i ccc som hade satt sig på max 1280x800, var bara att gå in där och dra upp maxupplösningen till 1080p igen. Skulle kanske kunna vara samma sak.

Permalänk
Medlem

förstår vad du menar men jag kör inte en TV/HDTV till datorn jag har bara en vanlig 30" datorskärm och dessa inställningar du pratar om går inte att aktivera med min monitor tyvärr men tack ändå.

Tacksam för mer svar som jag kan testa.

Permalänk
Medlem

Tryck bara i kabeln helt...

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Alla kablar är ikopplade som dom ska vara

Permalänk

Det handlar om att du förmodligen har skärmen inkopplad med DVI till grafikkortet. Gör såhär. Gå in i CCC och kolla sedan under vad som antagligen skall heta My DVI Displays, se om det finns något som hjälper där.

Jag satte ihop en dator åt en kompis nämligen som hade samma fel och allt jag gjorde var att gå in i CCC och så zoomade jag ut på skrivbordet tills jag hade 1080P. Låter lustigt men så var det

Permalänk
Medlem

jag har tyvärr inget av de slaget i mitt ccc. kollat allt och hittar verkligen inget där man kan zooma

Permalänk
Medlem

Andra tips vore väldigt uppskattade