Permalänk
Medlem

Höga temps med H100

Hejsan köpte en h100 kylare till min i5 2500k som ligger på 4.5 Ghz just nu idle i ca 37c + / - 1-3c i max ligger den på ca 64c + /- 4 är detta normalt ? Hade en i5 innan på 2,66 stock clock @ 4.2 där max temp var 54 c +/- 4c med en H70 kylare !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk

I mina ögon så känns det väl ganska så normalt, kanske lite varm. Tittade lite snabbt på sweC's test av den och jämförde i deras test mot Noctua NH-U12P som jag kyler min 2600k med. min är även den klockad till 4.5GHz dock med HT på. Och jag maxxar väl ut den uppåt 70 grader i ex prime95.

Men det berror väl även lite på hur dina fläktar är konfigurerade, vilka fläktar du har och i vilken hastighet dom körs i.

EDIT: Det kan ju även bero på vilken spänning du måste mata din processor med. Din gamla kanske krävde lägre och vart då inte lika varm som din nya.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

-

okej ville bara kolla vad andra tyckte. Skall fixa lite till med chassit då jag har ett Fractal design Xl utan vents i taket, så jag har lite jobb kvar !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

EDIT: Det kan ju även bero på vilken spänning du måste mata din processor med. Din gamla kanske krävde lägre och vart då inte lika varm som din nya.[/QUOTE]

ligger på 1.3 som max kanske borde dra ner den lite har bara ändrat på multipliern hittils då jag inte klockat sandy innan så snackade jag med en i butik som sa att det "säkraste" var att bara röra lite på multi !

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Skrivet av rsnova:

okej ville bara kolla vad andra tyckte. Skall fixa lite till med chassit då jag har ett Fractal design Xl utan vents i taket, så jag har lite jobb kvar !

Luftflöde gör mer än vad man tror på ex en H100 eller H70 speciellt om man inte har den som insug och att den då får redan uppvärmd luft.

Skrivet av rsnova:

ligger på 1.3 som max kanske borde dra ner den lite har bara ändrat på multipliern hittils då jag inte klockat sandy innan så snackade jag med en i butik som sa att det "säkraste" var att bara röra lite på multi !

Då borde du nästan kunna få ner den lite mer, jag som sagt ligger på 4.5GHz mer hyper threading påslaget vilket jag har hört ska vilja ha lite mer spänning och jag sitter på 1.288v enligt windows så det är väl runt 1.29v i BIOS kan jag tänka mig.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Luftflöde gör mer än vad man tror på ex en H100 eller H70 speciellt om man inte har den som insug och att den då får redan uppvärmd luft.

Ja jag får mixtra med det när det finns tid

Då borde du nästan kunna få ner den lite mer, jag som sagt ligger på 4.5GHz mer hyper threading påslaget vilket jag har hört ska vilja ha lite mer spänning och jag sitter på 1.288v enligt windows så det är väl runt 1.29v i BIOS kan jag tänka mig.

aufan fina settings (Y)

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane