Kylare som sprutar upp luften i taket - Varför du inte ska ha det

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Kylare som sprutar upp luften i taket - Varför du inte ska ha det

Hej! Jag vill bara dela med mig av lite nyvunnen kunskap. (Detta gäller antagligen inte om du har bra med utsug i taket på chassit, fast mitt galler räckte inte).

Jag har en AMD Phenom II x4 965, den gillar att skapa värme. Jag har ett NZXT H2 chassi med totalt 3st 120mm fläktar in och en ut, jag kan ställa in dem på 3 olika hastigheter.
Jag hade en Freezer pro Rev2 kylare till processorn och spelade glatt Minecraft (1.9 pre) när jag fick för mig att kolla temperaturerna. 81ºC.

Inte särskilt trevliga temperaturer så jag drog igång fläktarna på max och kom ner till 58-60ºC. Bättre men det låter som ett sågverk (Ljuddämpat sågverk to be fair).

Så jag skaffa en Noctua NH-U12 för att få ner temperaturerna. Dock gjorde detta bara en marginell skillnad på kasnke 1-2ºC, båda dessa kylare tog luften nerifrån och spruta upp den i taket på chassit.

Idag kom Noctuas fäste för att vrida kylaren 90º i brevlådan. (Riktigt smidigt av Noctua faktiskt, bara att bevisa att man har en viss kylare från dem och ett moderkort med AM2-3 socket så skickar dem delarna du behöver gratis). Så nu sprutar den ut luften bakåt istället.
Självklart så ville jag ju testa temperaturerna så jag dog igång Minecraft igen, men det kraschade (Förvånande eller hur? Not.) Så jag drog igång Prime95 som är nästan lika krävande.
Efter ca en halvtimme av tortyr hade den (med chassifläktarna på lägsta nivå) sakta kämpat sig upp till 57ºC, och då slog jag på steg 2 på fläkt kontrollen. Vilket resulterade i att den sjönk ner till 52ºC. (Notera att steg 2 är pre mudderverk på decibelskalan till skillnad från steg 3, tyst och skönt med andra ord)

Så slutsatsen är att jag fick ner temperaturen mer än 20ºC genom att vända processorkylaren bakåt. (visst, Noctua kylaren hjälpte nog lite med med tanke på att den förra kylaren inte tunnlar ut luften lika bra, men som sagt, det var ingen större skillnad i upprätt läge).

Hoppas detta hjälper någon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

vad har du för grafikkort? antagligen har det axiella fläktar så din kylare fick varmluft från det innan. har man radialfläktar som på referens slipper du det

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av richie.f:

vad har du för grafikkort? antagligen har det axiella fläktar så din kylare fick varmluft från det innan. har man radialfläktar som på referens slipper du det

Ett GTX 560 ti från Asus och det tog säkert varmluft därifrån men det är inte precis något ovanligt att ha ett grafikkort i PCI slotsen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Blargmode:

Ett GTX 560 ti från Asus och det tog säkert varmluft därifrån men det är inte precis något ovanligt att ha ett grafikkort i PCI slotsen

nä, inte ovanligt. men kan ändå vara en förklaring

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C