Permalänk
Medlem

Behöver hjälp ang processorkylare

Hejsan! Klockan är mycket men jag gör ett desperat försök ändå

Nu är det så att i min dator så har jag nu en AMD Phenom x4 955 Black Edition, klockad till 3.8Ghz och det fungerar felfritt än iallafall.
Ska dra upp till 4.0Ghz tänkte jag, men märkte att min temp på processorn är allmänt hög.. kör ju på den kylaren som följde med processorn, dvs den låter som ett jetplan när den går upp i varv, vilket suger ännu mer nu när jag klockat den. idle temp 58-60c & load temp ~69c Jag är ute efter en processorkylare som inte väsnas allt för mycket men som också kyler stabilt, gärna inte något slutet vattensystem tack! Men då kommer jag till ett annat problem, (som jag tror kan bli ett problem iaf..) Jag har kikat lite på "Noctua NH-C14" Men är osäker på om den kommer vara på tok för stor pga chassi minnen osv, har även planer på att beställa nytt grafikkort ASUS GeForce GTX 560ti och undrar om det kommer bli ännu mindre plats än med det kort jag har nu? NUVARANDE,, ser ni något större problem med att denna processorkylaren skulle va för stor eller har ni någon annan ni kan rekommendera? Jag har läst och läst, frågat folk som är kunnigare än mig, men har kört fast och skulle behöva ett svar ganska så snart! Så därför vänder jag mig till er som sitter på kunskapen och vill hjälpa!

/mvh bare (ursäkta röran, men de blir julstädning snart)

Mitt chassi: CM Storm Scout Midi Tower Svart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

/voting for a noctua

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Men kommer den att passa det är frågan, 765 kr kan man ha mycket annat roligt för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en c14 borde passa, dina minnen är inga höga som är i vägen, men möjligtvis att din fläkt i taket krockar... mät med en tumstock vetja, c14 är väl 14cm bred tror jag men det går ju att kolla i specen. neråt mot grafikkortet ska det inte vara några problem, du har ju en x1 port närmast processorn. annars skulle jag rekommendera en cooler master 212 plus, kyler typ lika bra som noctuas olika modeller och är mycket billigare, men har iofs inte lika tyst medföljande fläkt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ne minnena kanske är "lagom" höga

C14 spec
Bredd: 140 mm
Djup: 166 mm
Höjd över moderkort: 105 mm

men kan det vara värt att plocka takfläkten för att få plats med den kylaren? ang den 212, ska man kirra med en tystare fläkt helt enkelt isf då? tack för snabbt svar btw!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör Noctua NH-U12P är mindre och kyler lite sämre annars så kommer ju sweclocker ut med ett kylartest någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Men hur mycket skiljer det då tror du? är det lixom kanske värt de extra lapparna för en C14?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Men hur mycket skiljer det då tror du? är det lixom kanske värt de extra lapparna för en C14?

en c14 blåser ju ner luften vilket kyler saker runtomkring processorn också, men jag skulle säga att det inte är värt det om du riskerar att den inte passar. jag skulle köra på en 212 med ny fläkt, eller rättare sagt, det är vad jag kör på har haft scythe förut och min bror har noctua, men en 212 kyler riktigt bra trots att jag bara har en 1000rpm nexus fläkt på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

varför inte vatten kylning hitta på komplett Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare för 527 kr eller Corsair H70 CORE Hydro Series CPU Kylare för 765 kr kan finnas billigare om man googlar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jygge: Jag är rätt inställd på att det kommer låta mer nästan, pga radiatorn samt extra fläktarna eller har jag fel?
richie.f: så en 212 med annan fläkt hmm säg "Scythe Gentle Typhoon 1450rpm?" är något att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Men hur mycket skiljer det då tror du? är det lixom kanske värt de extra lapparna för en C14?

enligt det här testet skiljer sig det mindre än 2 grader

Permalänk
Medlem

inte så mycket! men fortf, e den tyst? ja e som sagt ute efter tyst och bra kylning, och visst är tex vattenkylning alternativet så får det väl bli så, men gärna mer förslag om inte de mest optimala redan nämnts? tack för alla svar, fortsätt posta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

varför inte vatten kylning hitta på komplett Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare för 527 kr eller Corsair H70 CORE Hydro Series CPU Kylare för 765 kr kan finnas billigare om man googlar

Skrivet av bare:

Jygge: Jag är rätt inställd på att det kommer låta mer nästan, pga radiatorn samt extra fläktarna eller har jag fel?
richie.f: så en 212 med annan fläkt hmm säg "Scythe Gentle Typhoon 1450rpm?" är något att rekommendera?

Låter definitivt inte mer än stockkylaren.
620 kan du dessutom få för 399kr http://www.webhallen.com/hardvara/128629-antec_kuhler_h2o_620...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter definitivt inte mer än stockkylaren.
620 kan du dessutom få för 399kr http://www.webhallen.com/hardvara/128629-antec_kuhler_h2o_620...

väldigt mycket negativt nämns här

"Den medföljande fläkten. Det hade varit bättre att inte skicka med någon alls. 1 princip vilken lös 120mm fläkt som helst för runt hundralappen och uppåt hade varit bättre. Visst den blåser, men inte alls i förhållande till hur mycket den väsnas. Att den sedan enbart går att montera med långa skruv och enbart har 2 ledare är ju inte heller något som gör den särskilt använda vänlig"

Asså priset är ju helt underbart, men som sagt kan inte riskera att uppleva jetplans simulatorn igen men lixom C14, den e ju mera "öppen" känns som den kommer låta minst? Men sen får man kanske tänka på att det är lätt att se det negativa, inte det positiva right?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

väldigt mycket negativt nämns här

"Den medföljande fläkten. Det hade varit bättre att inte skicka med någon alls. 1 princip vilken lös 120mm fläkt som helst för runt hundralappen och uppåt hade varit bättre. Visst den blåser, men inte alls i förhållande till hur mycket den väsnas. Att den sedan enbart går att montera med långa skruv och enbart har 2 ledare är ju inte heller något som gör den särskilt använda vänlig"

Asså priset är ju helt underbart, men som sagt kan inte riskera att uppleva jetplans simulatorn igen men lixom C14, den e ju mera "öppen" känns som den kommer låta minst? Men sen får man kanske tänka på att det är lätt att se det negativa, inte det positiva right?

620 låter mer än C14 men mindre än 212 och stock kan man ju enkelt säga Är dock lika lätt att byta medföljande fläkt där till en Gentle Typhoon eller liknande. Har ingen 620 själv så kan ju inte uttala mig om hur lite/mycket den låter men alla tester jag sett pekar på att den ligger nånstans i mellansegmentet när det gäller ljudnivå.
Men C14 är en av de tystaste om man ska tro diverse reviews ja.

Edit, från hardwareheaven.com:

The end result is a cooler which is incredibly quick and simple to install and this mixed with the ability to remove/change fans and vary noise levels makes for a very flexible product. Speaking of noise levels, the NH-C14 is an incredibly quiet cooler. At 1200RPM it is barely noticeable and will be one of the quietest components in any system. At 750rpm it can be classed as silent, while only increasing the temperatures by 4-5°C which is perfectly acceptable given that it would still outperform other similarly priced coolers at that level.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Jygge: Jag är rätt inställd på att det kommer låta mer nästan, pga radiatorn samt extra fläktarna eller har jag fel?
richie.f: så en 212 med annan fläkt hmm säg "Scythe Gentle Typhoon 1450rpm?" är något att rekommendera?

är det tyst du vill ha kan du välja en ännu långsammare fläkt till och med, kylningen med en ordentlig kylare är nästan oändligt mycket bättre än original, men om du vill känna dig säker så blir det ett bra val med en 1450rpm gt och ja, en sån där vattenkylning låter mer då du både behöver fläkt till radiatorn och en pump som låter. sen om du kommer störa dig på pumpen är individuellt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

väldigt mycket negativt nämns här

"Den medföljande fläkten. Det hade varit bättre att inte skicka med någon alls. 1 princip vilken lös 120mm fläkt som helst för runt hundralappen och uppåt hade varit bättre. Visst den blåser, men inte alls i förhållande till hur mycket den väsnas. Att den sedan enbart går att montera med långa skruv och enbart har 2 ledare är ju inte heller något som gör den särskilt använda vänlig"

Asså priset är ju helt underbart, men som sagt kan inte riskera att uppleva jetplans simulatorn igen men lixom C14, den e ju mera "öppen" känns som den kommer låta minst? Men sen får man kanske tänka på att det är lätt att se det negativa, inte det positiva right?

Sitter på külern och kan hålla med de kunde lika bra skickat en apa som blåser på radden köpte några http://www.inet.se/artikel/5321954/arctic-cooling-f12-pwm som jag personligen tycker är j***a bra för 55kr och på pappret är de bättre än gentle typhoon.

Lyckas hålla min 1100T@4GHz under 62 grader om jag inte kör prime i 10min, då går den över och throttlar. När jag kör cpu intensiva saker som att rendera 3d bilder eller liknande så har den aldrig throttlat.

Permalänk
Medlem

Finns ju fler Noctua modeller oxå

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Noctua U12P skulle nog passa dig bra, den skulle definitivt få plats i din dator och den kyler bra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

apropå fet och tyst kylare undra vart dom hitta denna http://www.idg.se/polopoly_fs/1.411789!imageManager/829556130...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

om jag hade varit dig hade jag genast ner clock så du hamnar under 60 helst 55 i load tills du har köpt din nya kylare , 70 grader i load är lite väl alltså du kan skada cpu'n

Edit: vad ligger din Vcore på föresten?

Permalänk
Medlem

Voltage 0 1.46 Volts [0x5B] (CPU VCORE)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bare:

Voltage 0 1.46 Volts [0x5B] (CPU VCORE)

eller skit i det föresten , drar den inte över 70 grader i coretemp så är det ingen fara , men ja höjer du vcore mer så kan du förvänta dig hög ändring i värmen vid den punkten , vet förövrigt inte vad Vcore taket på den cpu'n är