Permalänk
Medlem

Bios Problem! Hjälp!

Tjenare , Sitter på ett MSI Ms-7184 Amethyst-m , med en AMD Athlon 64x2 3800+, så jag tänkte överklocka den lite smått men insåg att jag inte kan ändra Fsb eller nått i bios, Finns det något sätt att få fram inställningarna i bios eller måste jag köpa nytt mobo?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Beskriv mer.

Tar du dig inte in i datorn längre eller är det själva överklockningsprocessen du misslyckas med?
Under hardware eller liknande ska du iaf kunna se informationen om din hårdvara såsom klockfrekvenser, hastighet, temperatur, enhetsnamn etc. Kolla där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Beskriv mer.

Tar du dig inte in i datorn längre eller är det själva överklockningsprocessen du misslyckas med?
Under hardware eller liknande ska du iaf kunna se informationen om din hårdvara såsom klockfrekvenser, hastighet, temperatur, enhetsnamn etc. Kolla där.

Jag har inget problem med datorn i sig, bara det att moderkortet kommer från en hp och som jag har uppfattat det så "låser" HP Sina moderkort så man inte kan överklocka. Då var min fråga om det går att undgå detta eller uppgradera bios på något sätt så jag kan Överklocka datorn, då jag inte har några sådana inställningar i bios nu

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Du kan ju överklocka med mjukvara i Windows, du måste inte göra det i BIOS vill säga. Sen tror jag inte direkt (varierar på moderkort) att en uppdatering av BIOS kommer ge dig överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Du kan ju överklocka med mjukvara i Windows, du måste inte göra det i BIOS vill säga. Sen tror jag inte direkt (varierar på moderkort) att en uppdatering av BIOS kommer ge dig överklockningsmöjligheter.

Mjukvara i windows ? Vad kan det lilla programmet heta då ?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Inte helt säker men om jag inte minns helt fel kan du klocka grafikkort i MSI afterburner (blir ju tillämpad vid uppstart?) men läs guider innan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Inte helt säker men om jag inte minns helt fel kan du klocka grafikkort i MSI afterburner (blir ju tillämpad vid uppstart?) men läs guider innan.

Det är CPU'n jag vill klocka, Jag kör med ett Gigabyte HD6450 OC 1gb som jag redan klockat från 675Mhz till 750Mhz tror jag, men cpu'n behöver klockas nu då jag bara ligger på 2Ghz

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det fortfarande eller om det ens funkar men pröva med SysTool. Tror det ska ge möjlighet till flera överklockningsalternativ.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Setfsb har stöd för ganska många olika pll chip (tror det är det) i alla fall stöd för många moderkort.
Sök lite på det och vad det innebär.