överklicka i7 lite lätt...utan att öka volten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2010

överklicka i7 lite lätt...utan att öka volten

Tänkte ge mig på lite överklockning ikväll...

Går det bra att bara öka multiplier'n o nått mer? så man slipper ändra volten...eftersom jag är lite osäker där även fast jag läst guiden som jag fann här...

väldigt tacksam för svar!
Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2007

Vad är det för processor du sitter på för det första?

ASRock Z87 Extreme3 | i5 4670K | Corsair 1600 MHz 8 GB | ASUS GTX770DC2-OC | Asus Xonar D1 | Samsung EVO 860 250 GB + ~ 3,4 TB lagring | Corsair HX750 | Antec P280 | Func KB-460 + QPAD 5K LE | Sennheiser PC360 G4ME | BenQ XL2411Z + BenQ G2420HDBL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Antar att det är en 2600k du har ?
Isåfall, japp du kommer långt med att bara ändra multipeln.
Är du osäker på vad du gör (och hur bra kylning du har) så låt bli spänningen.
Jag skulle vilja säga att då du kommit så långt su kan utan att pillra på spänningen så har du inte så mycket kvar ändå.
Säg att du får 4.5ghz utan spänningstrixande, då kanske 4.7-4.8 är max även med spänningsökning.
D.v.s 5-6% till, imo inte värt den extra strömförbrukningen och risken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2010

Oj jag glömde totalt bort att skriva det...jag har i7 950

Med den största nocta kylaren.
moderkort: asus P6X50D-E
corsair 1000watt modulär

just nu är det multiplier x24 och bus speed 133.6 vilket motsvarar 3200mhz...jag har inte klockat nått alls...datorn har gjort det av sig själv...lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2008

Jag har samma moderkort som Vicky men en i7 920 som jag nyss klockade till 3.6ghz utan att röra volten

20 x 180mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2010

Jag lyckades igår!

3.7ghz stabilt utan någon direkt härdsmälta...

Där emot så kanske jag borde ta bort motstånden som sitter mellan kablarna till cpu kylaren...så de varvar mera....i snitt så snurrar nocta fläktarna i 850 till 895rpm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av gangstavicky:

Jag lyckades igår!

3.7ghz stabilt utan någon direkt härdsmälta...

Där emot så kanske jag borde ta bort motstånden som sitter mellan kablarna till cpu kylaren...så de varvar mera....i snitt så snurrar nocta fläktarna i 850 till 895rpm

Du kan ju kolla vad du har för temps med tex coretemp innan du tar bort motstånden.

Skickades från m.sweclockers.com